مشکلات نیرو و استخدام، کمبود فضای آموزشی، تجهیزات و نوسازی، تغییر نوع گرمایشی، کمبود اعتبارات و با حضور اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و راهکارهایی نیز برای رفع مشکلات ارائه شد. در این سفر اداره فنی و حرفهای استان، کانون پرورش فکری و همچنین رؤسای دانشگاههای استان به بیان مشکلات و مسائل مربوطه پرداختند و خواستار رفع این مشکلات در کمیسیون مجلس توسط اعضای کمیسیون و نمایندگان مردم استان مرکزی در مجلس شدند. مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اصلیترین و مهمترین مشکلات میگوید: با توجه به اینکه تا سال ۱۴۰۴ حدود ۴۶۰۰ نیرو در آموزش و پرورش استان مرکزی بازنشسته خواهند شد، با کمبود نیروی انسانی در این بخش مواجه هستیم.
«شهریار فولادوند» بیان میکند: ردیف استخدامی استان از این تعداد کمتر است در حالی که مرکزی دارای ۲۵۰ هزار دانشآموز، ۲۰۰۰ واحد آموزشی، ۱۳۰۰۰ پرسنل موظف و ۳۵۰۰ نیروی غیرموظف است به همین منظور بخشی از نیاز استان با استفاده از نیروهای حقالتدریسی شاغل، حقالتدریسی آزاد و بازنشستگان بر اساس ضوابط برطرف میشود. وی ادامه میدهد: ۳۳ درصد نیاز استان اکنون توسط نیروهای غیرموظف تأمین میشود که با استفاده از این ظرفیت هنوز هم در ساوه مشکلات جدی وجود دارد و برای تدریس نیروهایی از قم گرفته میشود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار میکند: کمبود ۳۵۰۰ نفر نیروی غیرموظف از دیگر مشکلات حوزه آموزش و پرورش استان است، اما با همه مشکلات و مسائل موجود در این بخش این نهاد آموزشی توانسته در شاخصهایی مانند نرخ پوشش تحصیلی جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. فولادوند میافزاید: استان مرکزی دارای ۸۰۰ کلاس چندپایه و تعدادی مدرسه است که در ۲ نوبت فعالیت دارند. این در حالی است که برخی از مدارس استان با ظرفیت کمتر از ۱۰ دانشآموز فعال هستند که امکان نقل و انتقال در این بخش وجود ندارد.
وی با اشاره به مطلوب بودن نرخ گذر تحصیلی در استان با همه کمبودهای موجود بیان میکند: جذب نیروهای حقالتدریس بر اساس مقررات و ضوابط میتواند دررفع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش دارای اهمیت باشد که این مسأله باید توسط کمیسیون مجلس و نمایندگان استان با جدیت دنبال شود. مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی در ادامه به مشکلات موجود در حوزه فضاهای آموزشی اشاره میکند و میگوید: ساخت و سازهای انبوه در استان در کوی کوثر اراک و کوی علوی ساوه با توجه به سکونت تعدادی از افراد در این اماکن که نیاز به فضای آموزشی دارند هنوز محقق نشده و در این بخش نیاز است زمین به صورت رایگان برای ساخت مدرسه در نظر گرفته شود که این کار انجام نشده است. فولادوند با بیان اهمیت استانی شدن بودجههای آموزش و پروش بیان میکند: ملی شدن اعتبارات با توجه به اینکه حق دخالت و قدرت برنامهریزی و توان مدیریتی در اعتبارات را از بین میبرد به نفع این اداره کل نیست و مشکلات را در این بخش افزایش میدهد.
- تأثیرگذاری بیشتر دانشگاهها با ادغام آنها
استاندار مرکزی نیز میگوید: اکنون حدود ۲ هزار واحد آموزشی در استان وجود دارد که این واحدها اکثراً فرسوده و فقط یکچهارم واحدها جدید هستند. همچنین در آموزش و پرورش ۳۵۰۰ نفر کمبود نیرو وجود دارد که رفع این کمبود نیازمند تلاش کمیسیون آموزش به منظور صدور مجوز بهکارگیری نیروهای جدید بهویژه نیروهای بومی است. «سید علی آقازاده» ادغام دانشگاهها را برای آموزش و آینده کشور بسیار تأثیرگذارمیداند و بیان میکند: بر اساس تجربه هر چقدر این ادغام کارشناسیتر باشد نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت. وی ادامه میدهد: با توجه به مشکلات موجود در استان در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی بهتر است از سوی مجلس و با عنایت کمیسیون آموزش مبلغی برای استان مرکزی در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود. زیرا شرایط بعضی از دانشگاهها از جمله دانشگاه فرهنگیان از حیث سالن غذاخوری و نمازخانه در شأن این استان نیست.
- تخصیص اعتبار برای جمعآوری بخاریهای نفتی
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیارد تومان برای جمعآوری بخاریهای نفتی به استانها تخصیص یافته است میگوید: افزایش اعتبارات ملی نوسازی و بازسازی مدارس استان از سال ۹۵ تا سال ۹۷ رشد بسیار چشمگیری داشته، بهطوری که از مبلغ ۱۳ میلیارد در سال ۹۵ به ۴۴ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است. «مهرالله رخشانی مهر» بیان میکند: اعتبارات استانی در این بخش نیز افزایش داشته و از ۷/۴ میلیارد تومان به ۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است.
- بسته شدن پرونده مدارس کانکسی
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز بعد از شنیدن مشکلات و مسائل آموزش و پرورش استان و مراکز آموزش عالی میگوید: اعضای کمیسیون در زمینه رفع مشکلات در این بخشها از همه ظرفیتهای خود استفاده خواهند کرد، بهگونهای که در تدوین بودجه سالانه در زمینه تخصیص بیشتر برای سیستم سرمایشی و گرمایشی مدارس گامهای بهتر و بیشتری برخواهند داشت. این موضوع پیامد سفرهای استانی و شنیدن نقطه نظرات مختلف در استانهای کشور بوده است.
«محمدمهدی زاهدی» بیان میکند: مشکلات و مسائل این جلسه با حضور مسئولان مرتبط کشوری و استانی در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت تا مشکلات رفع شود. به همین منظور در مدت زمان ۲ هفته آینده جلسهای در زمینه مشکلات استان مرکزی در کمیسیون برگزار خواهد شد. وی ادامه میدهد: پرونده مدارس کانکسی در استان باید بسته شود که در این زمینه میتوان از ظرفیت سازمان نوسازی و بازسازی مدارس و استانداری مرکزی به صورت مشارکت ۵۰ درصدی استفاده کرد که در این مورد باید در مدت زمان ۲ سال آینده این مدارس جمع شود. رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار میکند: برای رفع مشکل تحصیل فرزندان اتباع بیگانه و بحث مدارس برای این افراد نیز کمیساریای عالی پناهندگان موظف است برای ساخت مدرسه اقدام کند.
زاهدی میافزاید: مشکل کمبود نیرو در کشور وجود دارد و فقط مختص استان مرکزی نیست. با توجه به اینکه امسال ۶۰ هزار نفر بازنشسته خواهند شد و سال گذشته نیز ۴۰ هزار نیرو بازنشسته شدند در حقیقت برای اول مهر ۹۸ با کمبود ۱۰۰ هزار نیرو مواجه هستیم که برگزاری آزمون استخدامی با محوریت عدالت برای رفع این مشکل در دستور کار قرار دارد.
وی یادآوری کرد: کاهش جمعیت ۳۰ هزار نفری دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۲ و ۳۵۰۰ نفر در سال ۹۶ شوک بسیار بزرگی را به آموزش و پرورش در تأمین معلم وارد کرده است. البته ذکر این نکته که سال گذشته ۲۵ هزار دانشجو در این دانشگاه جذب شدند قابل توجه است که خروجی این جذب ۳ سال دیگر مشهود خواهد بود. رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی میگوید: در زمینه بازسازی مدارس در کشور مشکل وجود دارد. این در حالی است که نوسازی ۱۲۰ هزار کلاس در توان دولت نیست. برای این مهم قرار بود از ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده شود که با شرایط اقتصادی موجود در کشور این امکان وجود ندارد.