تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲

شمخانی: تحریم ظریف پس از مخالفت وزیر خارجه با پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگوی حضوری با وی صورت گرفت.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در تأیید دعوت یک سناتور آمریکایی از وزیر خارجه ایران برای حضور در کاخ سفید و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا گفته است: جزئیات این دیدار را آقای ظریف در یک نشست مطبوعاتی اعلام خواهد کرد.

مجله نیویورکر اخیرا در گزارشی نوشته بود ‌ماه گذشته که ظریف در آمریکا حضور داشت سناتور رند پال، وزیر امورخارجه ایران را به ملاقات دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده بود. رندپال این دعوت را با آگاهی دونالد ترامپ انجام داده بود. به نوشته این نشریه، دیدار دو طرف در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل متحد روی داده؛ دیداری که داگ استفورد، مشاور ارشد آقای پال نیز در آن حاضر بوده است.

دیروز علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در یادداشتی به تلاش‌های ترامپ برای ملاقات و گفت‌وگوی حضوری اشاره کرد و نوشت: تحریم وزیر محترم امور خارجه ایران پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگوی حضوری با ایشان، نشان داد که قطار «فشار حداکثری» در «ایستگاه ناکامی» متوقف شده و سرنشینان آن چاره‌ای جز تغییر ریل به سمت اجرای تعهدات و احترام به حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران ندارند. دیپلماسی فعال و مؤثر جمهوری اسلامی ایران تحریم‌پذیر نیست و ترامپ و هیچ‌یک از همپیمانان او نمی‌توانند مانع انعکاس صدای رسا و حقانیت ایران به جهانیان شوند. »

به گزارش ایسنا، علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته است: این نخستین‌بار نیست که ترامپ، ایران را دعوت به مذاکره کرده است اما ما قائل به مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری نیستیم. هیچ تضمینی وجود ندارد که با آمریکا مذاکره‌ای انجام شود و کاخ سفید باز هم از دیدگاه خودش برنگردد.

وی ادامه داد: این نوع مذاکره چه از طرف ظریف و چه هر فرد دیگری که فقط برای دیده شدن است، قابل‌قبول نیست. اگر آمریکایی‌ها به‌دنبال مسائل داخلی خودشان چون انتخابات و چشم و هم‌چشمی‌های داخلی هستند، ما اسیر آنها نخواهیم شد.