تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۲

ستاره حجتی - گرگان- خبرنگار: گلستان با وجود اقوام مختلف ایرانی به رنگین کمان اقوام شهرت دارد.

همین مزیت باعث شده تا شاهد برپایی جشنواره‌ها و مراسم مختلفی توسط این اقوام ایرانی در استان باشیم. به تازگی با ابتکار اداره کل ورزش و جوانان گلستان جشنواره ویژه و منحصر به فردی در گرگان برگزار شد که در نوع خود خاص بود؛ جشنواره‌ای که اگر به صورت دائمی برگزار شود، می‌تواند موقعیت گردشگری استان را تحت تاثیر قرار دهد و جایگاه آن را در کشور ارتقا ببخشد. این جشنواره که از یکشنبه (۱۴ مرداد) آغاز شده به معرفی آداب و رسوم ازدواج بین اقوام مختلف ایرانی پرداخته است.

  • عروسی اقوام زیر یک سقف

همزمان با هفته ازدواج نخستین جشنواره ملی ازدواج اقوام ایران زمین به میزبانی گلستان در شهر گرگان برگزار شد. مدیر کل ورزش و جوانان گلستان که یکی از مجریان اصلی برگزاری این جشنواره است، اظهار می‌کند: نخستین جشنواره ازدواج اقوام ایران زمین با هدف معرفی آیین و فرهنگ اقوام و همچنین ترویج ازدواج آسان از ۱۳ مرداد آغاز شده و تا امشب (۱۵ مرداد) در مجموعه ورزشی آزادی گرگان ادامه دارد. تلاش کردیم به عنوان میزبان، این جشنواره را با کیفیت قابل قبولی برای بازدیدکنندگان و همچنین مهمانانی که از سایر استان‌ها به گلستان سفر کردند، برگزار کنیم.

«بهمن طیبی» ادامه می‌دهد: تزریق روحیه نشاط و شادابی در جامعه، آشنایی با آیین‌های ازدواج اقوام مختلف و ایجاد اشتغال موقت، از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است. وی می افزاید: امشب در بخشی از مراسم اختتامیه، مراسم رسمی عقد یک زوج سیل‌زده گلستانی و مراسم نمادین ازدواج سنتی چند قوم دیگر برگزار خواهد شد. طیبی اضافه می‌کند: در این جشنواره، مراسم عروسی اقوامی از خراسان شمالی، خراسان رضوی، مازندران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، لرستان، کردستان و بوشهر به نمایش درآمد و موجب رونق دوچندان آن شد. همچنین غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات، خدمات ازدواج و غذاهای سنتی هم برپا شد که با استقبال خوب بازدیدکنندگان همراه بود. مدیر کل ورزش و جوانان گلستان می‌گوید: در این جشنواره ۴۰ غرفه برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های ازدواج، روانشناسی، تغذیه، ژنتیک و مذهبی دایر بود.

  • دلیل میزبانی گلستان

استاندار گلستان هم درباره برپایی این جشنواره بیان می‌کند: تنوع اقوام در گلستان یکی از مهم‌ترین دلایل میزبانی این استان از جشنواره ازدواج اقوام است. «هادی حق شناس» تصریح می‌کند: باید تلاش کنیم ازدواج‌های آسان بیشتر شوند و سنت‌های ساده و اصیل ترویج داده شوند. وی بیان می‌کند: آداب و رسوم اصیل ایرانی اسلامی در این جشنواره معرفی و ترویج شد.

  • ظرفیت بالای گلستان

مدیر کل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز می‌گوید: ظرفیت گلستان در برگزاری جشنواره‌ها و نشان دادن توانمندی جوانان بسیار بالاست. «اعظم کریمی» با اشاره به این‌که حرفه‌ای‌ترین گروه‌های اقوام در این جشنواره حاضر شدند، بیان می‌کند: مرور این آیین‌های کهن گرد و غبار دوری از آداب و رسوم ازدواج را می‌زداید.

  • صحبت‌های زوج‌های حاضر در جشنواره

«آسای» و «تیام» زوج جوان لرستانی که برای شرکت در این جشنواره به گلستان آمده‌اند می‌گویند: ما تا پیش از این فقط از رسوم خودمان آگاه بودیم و فکر می‌کردیم آداب و رسوم در قوم ما فوق‌العاده متنوع و جالب است، حالا ‌که آیین سایر اقوام را دیدیم، شگفت‌زده شدیم. یکی از زیباترین رسومی که دیدیم رسوم ازدواج بین ترکمن‌هاست.   «گنجی» و «احمد» زوج جوان بلوچی که برای شرکت در جشنواره چند روزی مهمان استان بودند هم اظهار می‌کنند: یکی از جالب‌ترین قسمت‌های جشنواره این بود که در غرفه‌های صنایع‌دستی گلستان، مجموعه‌ای از هنر ایرانی‌ها را می‌شد مشاهده کرد. به عنوان مثال غرفه‌های بلوچ‌نشینان گلستان بسیار کامل و متنوع بود.

  • فضای شاد جشنواره  

بازدیدکنندگان گلستانی فضای این جشنواره را بسیار مفرح می‌دانند. «اسحاق ارخی» جوان ترکمن می‌گوید: با این‌که خودم ترکمن هستم، سال‌ها بود اجرای مراسم ازدواج ترکمن‌ها را به این زیبایی ندیده بودم. این جشنواره بسیار جالب بود و متوجه شدم اگر حالا هم بخواهیم رسوم خود را مانند گذشته به جا بیاوریم، کار سختی نیست. وی ادامه می‌دهد: فضای این جشنواره به حدی شاد است که دلم نمی‌خواهد از محل برگزاری خارج شوم.