تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

لیلا رستگار* بعضی از این بزرگ‌ترها سر هرچیزی که مربوط به نوجوون‌هاست جر می‌زنن! حتی سر یه موضوع کوچیک و ناقابلی مثل اختصاص دادن یه روز به نوجوون‌ها! (یه شیرین‌عسلی خالص برای شماها!)

خب، چون بزرگ‌تر هستن هزارجور فلسفه‌بافی می‌کنن و یه‌روز که چشم از خواب باز می‌کنی، می‌بینی روز نوجوان تبدیل شده به روز جوان! (انصافاً یعنی نامردی دیگه!)

ولی خب، مگه ما دور از جون مُردیم!؟ تازه خودمون یه‌پا بزرگ‌تریم و این قاعده‌ها حالیمونه. واسه‌ی همینه که امسال سعی کردیم با چنگ و دندون، ویژگی این روز مبارک رو حفظ کنیم. روز ویژه‌ی شما نوجوون‌هایی که ماشاالله برای رسیدن به حقوق خودتون از همه‌نوع شیوه‌ی مسالمت‌آمیز، همراه با چنگ و دندون و گاهی گریه و زاری و کمی چاشنی حقوق‌بشر، استفاده می‌کنین!

خلاصه برای این‌که به شیوه‌ی بزرگان مسئله رو تحلیل، تفسیر و تبیین کنیم، به تقویم‌های مختلف مراجعه کردیم. تقویم‌های معتبر (!)، همه از این روز به‌عنوان روز مبارک «نوجوان» اسم بردن و بعضی تقویم‌های نامعتبر (!) نامردی کردن و این روز رو دودستی به جوانان تقدیم کردن که ما به شیوه‌ی خودمون اصلاً کاری به این مامردمان نانوجوان نداریم!

در ادامه‌ی بررسی محققانه، چند فرهنگ لغت را بازبینی کردیم. اولی (دمش گرم!) دربرابر واژه‌ی Youth (همین کلمه‌ای که بین نوجوانان و جوانان تفرقه انداخته) نوشته: نوباوگان ولی بعد به شیوه‌ای غیرعادلانه ادامه داده: «جوانی، شباب و...!»

نه دیگه واقعاً ادامه‌ی این بررسی به دلایل متقن، امکان‌پذیر نیست. اما بالأخره یه بزرگ‌تر عاقل و دانا و زبان‌شناس، برگ برنده رو داد دست ما.

ایشون گفتن که واژه‌ی Youth درباره‌ی کسی استفاده می‌شه که از مرز کودکی عبور کرده و در آستانه‌ی جوانی ایستاده (چه تفسیر حکیمانه‌ای!) و ما هم همین رو می‌خواستیم. این هم دلیلی علمی و منطقی برای این‌که ما امروز رو با سربلندی تمام روز جهانی نوجوان بنامیم و با وجود اعتراض‌های به‌حق و ناحق بعضی دوستان که می‌گن: «کم لی‌لی به لالای این نوجوون‌های پرتوقع بذارین! دیگه کم به این نوجوون‌سالاری‌ها دامن بزنین. همین‌جوری‌اش هم روی سر ما سوارن!» این روز مبارک رو به همه‌ی نوجوون‌های بانشاط و بی‌نشاط، باانصاف و بی‌انصاف، عاقل و نادون و خلاصه همه‌ی نوجوون‌ها در شکل‌های مختلف استاندارد و غیراستاندارد تبریک بگیم.

ولی گوشتون رو بیارین جلو:

«یادتون باشه که در بهره‌برداری از این روز، انصاف به‌خرج بدین. آخه فردایی هم هست؛ همون‌طوری که دیروزی هم بود. همین چندروز پیش روز مادر بود و روز پدر هم که در راهه. خلاصه از ما گفتن بود ...»

سردبیر همه‌شکلی

* دوچرخه‌ی شماره‌ی  ۲۱۷/ ۲۲ مرداد ۱۳۸۳

تصویرگری: نیما جمالی/ دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۶/ ۱۹ مرداد ۱۳۸۱

برچسب‌ها