تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۲

گروه ادب و هنر: با فرارسیدن هفته دفاع مقدس هنرمندان کشور نیز برای گرامیداشت خاطره هشت سال دفاع مقدس و بیان حماسه و ایثار به زبان هنر برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌اند که از 31 شهریور در مراکز مختلف به اجرا درمی‌آید.

نمایش فیلم‌های سینمایی دوران دفاع مقدس عنوان یکی از همین برنامه‌هاست که در فرهنگسرای هنر برگزار می‌شود. در این فرهنگسرا 14 فیلم معتبر ایران و جهان با مضمون جنگ به نمایش درمی‌آید.

 مهاجر ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، سفر به چزابه اثر رسول ملاقلی‌پور، باشو غریبه کوچک به کارگردانی بهرام بیضایی، آبادانی‌ها ساخته کیانوش عیاری، اشک‌سرما عزیزالله حمیدنژاد و من یک سرباز هستم، نجات سرباز باران، شکارچی گوزن، اینک آخر زمان، غلاف تمام فلزی و عروج عنوان این فیلم‌هاست.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این فیلم‌ها به صورت رایگان برای عموم به نمایش درمی‌آید.

یادی از گذشته‌های جنگ
سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران نیز در برنامه‌ای با عنوان «بازخوانی فیلم‌های مستند دفاع مقدس» 6 فیلم از زنده‌یاد سیدمرتضی آوینی را به تماشا می‌گذارد.

 صادقیه (57 دقیقه)، سحر یا معجزه( 36 دقیقه) ،یادی از گذشته‌های جنگ (58 دقیقه)، حلبچه در آتش (49 دقیقه)، در اطراف پل (31 دقیقه) و در راه بازگشت (40 دقیقه) عنوان این فیلم‌هاست که از شهید آوینی با کارگردانی، نویسندگی، تدوین و صدای گرم و محزون او به یادگار مانده است.

شهید سیدمرتضی آوینی یکی از روشنفکرترین فیلمسازان جنگ تحمیلی است که آثار مستند ارزشمندی را در زمینه هشت سال دفاع مقدس کارگردانی کرده است.

شوق پرواز و خورشید عشق
فرهنگسرای بانو نیز در گرامیداشت یاد و خاطره غیورمردان هشت سال دفاع مقدس، همزمان با هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه‌هایی تدارک دیده است.

اجرای قطعات تئاتر دفاع مقدس با عناوین شوق پرواز و خورشید عشق، اجرای موسیقی سنتی، برگزاری نمایشگاه کتاب و نمایشگاهی از خدمات سایر ملل به ایثارگران و جانبازان شامل مدال‌های اهدایی و... از جمله برنامه‌هایی است که از 2 تا 9 مهرماه دایر خواهد بود.

اجرای برنامه موسیقی و تئاتر فرهنگسرا نیز از 2 تا 5 مهر ماه از ساعت 17 آغاز می‌شود. قطعات تئاتر دفاع مقدس نیز توسط گروه هنری ققنوس به اجرا درمی‌آید. علاقه‌مندان می‌توانند در هفته دفاع مقدس جهت بازدید از این برنامه‌ها به ضلع شمالی پارک ساعی، کوی ساعی، فرهنگسرای بانو مراجعه کنند.

جشنواره تئاتر سنگر
هنرمندان جشنواره تئاتر تابستانه نیز با اجرای نمایش‌های خیابانی در فضای باز تئاتر شهر هفته دفاع مقدس را گرامی می‌دارند.

به گزارش واحد اطلاع‌رسانی مجموعه تئاتر شهر، همزمان با هفته دفاع مقدس از  31 شهریور ماه به مدت یک هفته نمایش‌هایی با مضمون دفاع مقدس در جشنواره تابستانه تئاتر سنگر هر شب پس از اذان مغرب در فضای باز محوطه تئاتر شهر به اجرا درمی‌آید.

بر اساس همین گزارش در شب‌های برگزاری این جشنواره چند تن از سرداران و مسئولان کشور میهمان برنامه خواهند بود و در کنار مردم به تماشای نمایش‌های هفته دفاع مقدس خواهند نشست.

شایان ذکر است جشنواره تئاتر دفاع مقدس که سال‌های پیش توسط بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار می‌شد، امسال در هفته دفاع مقدس برگزار نمی‌شود و احتمالاً دوازدهمین دوره خود را همزمان با جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب در دهه فجر برگزار خواهد کرد.

 نمایش‌های دفاع مقدس در تئاتر شهر
7 نمایش با موضوع جنگ همزمان با هفته دفاع مقدس از پنج‌شنبه 30 شهریور ماه ساعت 16 در مجموعه تئاتر شهر روخوانی می‌شود.

به گزارش واحد اطلاع‌رسانی مجموعه تئاتر شهر، در این رپرتوار یک هفته‌ای که با همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در کافه‌تریای اصلی تئاتر شهر برگزار می‌شود، 7 نمایشنامه روخوانی می‌شود.

بر اساس اعلام هیأت مدیره انجمن برنامه جلسات نمایشنامه‌خوانی به این شرح است: پنج‌شنبه سی شهریور نمایشنامه «خانه کاغذی» به نویسندگی و کارگردانی نرگس امینی و جمعه 31 شهریور نمایشنامه «گلبهار» به نویسندگی و کارگردانی رضا جابر انصاری روخوانی می‌شود.

 یکشنبه دوم شهریور روخوانی نمایشنامه «سوگند مجنون» توسط نویسنده و کارگردان آن کاوه مهدی و دوشنبه سوم شهریور نیز روخوانی نمایشنامه «پوکه‌های برنجی» به نویسندگی و کارگردانی شهرام کرمی انجام می‌شود.

 نمایشنامه «زیرزمین» به نویسندگی و کارگردانی افسانه نوری نیز روز سه‌شنبه چهارم شهریور و نمایشنامه «چشم‌های عیسی» به نویسندگی و کارگردانی عاطفه حسینی روز چهارشنبه پنجم شهریورماه روخوانی خواهد شد.در پایان این جلسات، نشست نقد و بررسی آثار با حضور کارگردان نمایش برگزار می‌شود.


 نمایشگاه عکس حماسه
نمایشگاه عکسی با عنوان «حماسه پیروزی» در آستانه هفته دفاع مقدس با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در محل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد.

در این نمایشگاه تصاویر ارسالی عکاس اعزامی ایرنا به لبنان و همچنین عکسهایی از دفاتر داخلی و خارجی ایرنا در خصوص 33 روز مقاومت و پیروزی مردم لبنان به نمایش درآمده است.

در این نمایشگاه همچنین عکسهایی از دوران هشت سال دفاع مقدس و رشادتهای رزمندگان در معرض دید بازدیدکنندگان قرارگرفته است.

از دیگر بخشهای این نمایشگاه، غرفه نمایش عکس و تصاویر شهدای دوران دفاع مقدس به‌ویژه شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.