همشهری آنلاین: سومین اجلاس دور چهارم مجلس خبرگان رهبری با سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی ، رئیس مجلس خبرگان رهبری ، آغاز بکار کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس مجلس خبرگان در آغاز سومین جلسه چهارمین دوره خبرگان رهبری که در محل ساختمان پیشین مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، یاد مرحوم آیت الله طاهری گرگانی و همچنین آیت‌الله توسلی و همچنین عماد مغنیه را گرامی داشت و از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال تجلیل کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: جای برادرمان آیت الله طاهری گرگانی حقیقتا خالی است به خصوص برای بنده که از دوران جوانی با ایشان نزدیک، هم بحث و همراه بودم و در دوران طولانی طلبگی، مبارزه و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار هم بودیم.

وی افزود: متاسفانه ایشان در اوایل پیروزی انقلاب مورد سوء قصد منافقان قرار گرفت و آسیب دید و همچنین پدر شهید و مجاهدی کم نظیر بود، هر چند در بین علما از این گونه فراوانند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رحلت آیت‌الله طاهری گرگانی را به حوزه های علمیه و مردم شریف استان گلستان و خانواده ایشان تسلیت گفت.

رئیس مجلس خبرگان همچنین یاد آیت‌الله توسلی را گرامی داشت و گفت: همکار سابقمان در خبرگان با مرگی تلخ از دنیا رفت و رحلت کرد و برای بنده خاطره تلخ تری ماند چون لحظه ای که ایشان عمرش در دنیا تمام شد و خداحافظی کرد آخرین کلمات را ادا می کرد و چشم در چشم من داشت؛ خداوند به ایشان رحمت واسعه و به خانواده شان صبر عطا کند.

وی افزود: ما همچنین داغدار شهید مغنیه هستیم، شخصیت مجاهدی که ده ها سال مبارزه کرد و حق بزرگی بر گردن نهضت مقاومت مردم لبنان و نقش بسیار اساسی در این زمینه داشت و به همین دلیل به تروریست بودن متهم شد و آنها از این شهید عزیز هم انتقام گرفتند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ابراز امیدواری کرد ، مردم لبنان بتوانند از عهده ادامه راه شهید مغنیه برآیند.

رئیس مجلس خبرگان همچنین از حضور باشکوه مردم سراسر کشور در راهپیمایی 22 بهمن امسال پس از گذشت 29 سال از پیروزی انقلاب اسلامی قدردانی کرد و گفت: به رغم فشارها و بمباران تبلیغاتی دشمنان، ملت ایران حماسه ای بزرگ خلق کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: دعا می کنیم این هوشیاری ادامه یابد و دست اندرکاران انقلاب که این چنین هوشیارانه در صحنه حضور دارند موفق و مؤید باشند.

وی با بیان اینکه حضور مردم پیام وحدت داشت، اضافه کرد: مردم آمده بودند تا عشقشان را به انقلاب اسلامی اعلام کنند، امیدوارم این حماسه وحدت و حضور، باز هم در انتخابات 24 اسفند تکرار شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اهمیت این دور از انتخابات، گفت: اصل انتخابات انجام خواهد شد و نمایندگان در مجلس مستقر خواهند شد اما مهم کیفیت مجلس و انتخابات است.

وی با اشاره به اینکه رکن اولیه انتخابات حضور مردم است، افزود: اگر همه نمایندگان شایسته باشند اما مردم حضور چندانی نداشته باشند، نمی توان گفت انتخابات بی نقصی داشته ایم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمنان چشم دوخته اند تا ببینند شاید میان مردم و مسئولان فاصله افتاده باشد، گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات پاسخ محکمی به دشمنان خواهد بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: قطعاً حرکتی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها انجام داد و جو را از حالت التهاب روزهای نخست بیرون آورد، حرکتی تعدیل کننده در روند بررسی انتخابات بوده است.

وی گفت: شورای نگهبان نشان داد طبق فرموده های مقام معظم رهبری عمل و از ایشان تبعیت می کند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: باید آنقدر هوشیار باشیم که با پای خودمان در تله دشمن قرار نگیریم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه باید با هوشیاری مسئله انتخابات را از سر بگذرانیم افزود: همه مردم و مسئولان دست به دست هم دهیم تا در آستانه سی امین سالگرد انقلاب اسلامی، به افتخاری دیگر نایل شویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توطئه‌های اخیر دشمنان به خصوص امریکا گفت: این روزها به خوبی روشن است که امریکا خصمانه و با بهانه گیری، به منظور ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران، با سوء استفاده از یک موضوع علمی، در صدد به چالش کشیدن موضوع هسته ای ایران است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اقدامات و اظهارات خصمانه امریکایی ها مبنی بر اینکه باید جلو خطر هسته ای ایران را گرفت یا ایران باید تسلیم مجامع بین‌المللی شود، در یک هفته پیش شدت بیشتری به خود گرفت افزود: درست زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواست گزارش خود را در خصوص پرونده هسته‌ای ایران اعلام کند، فشارها در آژانس به قدری شد که آقای البرادعی گفت حتی تلفن‌های مرا کنترل می کنند؛ البته این موضوع خود، افشاگری مهمی است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: امریکا و هم پیمانانش پیش از ارائه گزارش آژانس، متن پیش‌نویسی را اعلام کردند تا از این طریق بر آژانس فشار وارد کنند و آژانس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند یا مرعوب کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: یکی از دوستان به من گفت امریکا انبوهی از اسناد آماده کرده است تا شرایط روحی البرادعی را به هم بزند و همین طور نیز شد.

وی با تأکید بر هوشیاری مردم و مسئولان گفت: باید با هوشیاری روی پای خودمان بایستیم، آنگونه که در صحنه های مختلف از جمله انقلاب، جنگ و سازندگی روی پای خود ایستادیم.

وی افزود: در حال حاضر موضوع هسته‌ای ایران موضوعی نیست که کسی بگوید از ما استنباط کرده اند؛ البته به طور طبیعی هر دانشی که از ابتدا فراگرفته شود، احتیاج به آموختن دارد اما واقعاً دانش هسته‌ای از آن خودمان است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در این دوره که امریکایی‌ها خواب زیادی دیدند امیدواریم با ایستادگی در مقابل این توطئه‌ها، انتخابات مجلس نماد ایستادگی در مقابل این توطئه‌ها شود.

وی با اشاره به سی سال مبارزه، مقاومت و ساختن کشور و تحمل بسیاری از مشکلات و دشواری‌ها تصریح کرد: هر آنچه داشته ایم و داریم در سایه اتحاد و همدلی مردم و مسئولان نظام به دست آمده است که نباید گذاشت آسیب ببیند و ما از اعضای خبرگان انتظار داریم تلاش کنند این همدلی ها و اتحاد تقویت، و موجب ادامه پیروزی‌ها و حضور قدرتمندانه انقلاب اسلامی شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان اینکه مسائل ما با امریکا فقط به داخل کشورمان ختم نمی شود تصریح کرد: در حال حاضر لبنان صحنه درگیری‌هاست، مشی سیاسی ایران هم کمک به محرومان است، اما باید گفت که در لبنان حزب‌الله، خود تصمیم می گیرد.

وی گفت: گاهی هم که حزب الله با ایران مشورت می کند باز می گوییم خودتان تصمیم بگیرید اما با این حال می‌بینیم که شرارت‌های امریکا چه اوضاعی را در لبنان به وجود آورده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عراق را صحنه‌ای دیگر از مداخله امریکا دانست و افزود: کار به جایی رسید که آخر سر برای نجات از باطلاق عراق دست به دامن ایران شدند.

وی اضافه کرد: با این حال در صدد توطئه جدیدی در عراق برآمده اند و آن موجی از اتهامات است که با کمک برخی رسانه‌های عراق، آغاز کرده اند؛ البته این توطئه‌ها لایق خودشان است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری که در سومین اجلاس رسمی دور چهارم این مجلس سخنرانی می کرد، گفت: آن طرف‌تر در افغانستان هیچ کس منکر این نیست که سی سال است که به افغان‌ها کمک می کنیم، حتی اگر بعد از اشغال این کشور، کمک ایران نبود، دموکراسی در افغانستان شکل نمی‌گرفت، با وجود این، مشکلات افغانستان از جمله مواد مخدر، متوجه ایران است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تعجب از اینکه برخی افغان‌ها پس از بازگشت به کشورشان به دشمنی با ایران می‌پردازند، تصریح کرد: دیروز سفیر افغانستان در واشنگتن گفت که روابط کابل با تهران خصمانه است، البته اینها همه توطئه امریکاست.

رئیس مجلس خبرگان با اشاره به اینکه مسئله فلسطین هر روز برای جامعه بشری آزاردهنده تر می شود گفت: آنچه در غزه می گذرد هیچ انسانی حتی یهودیان را راحت نمی گذارد که چرا کسانی یک میلیون و هشتصد هزار نفر را محاصره و آب و برق و داروی آنان را قطع کرده و هر روز مردم فقیر و مظلوم این منطقه زیر بمباران و موشک باران باشند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ملت فلسطین این روزها دچار تفرقه و اختلاف است افزود: اگر آنها یکدیگر را طرد نمی کردند و نمی‌کشتند اینقدر بلا بر سرشان نازل نمی‌شد و این برای همه درس است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: قساوت صهیونیست‌ها نیز به حدی رسیده است که هیچ کس در هیچ جا نمی تواند از آنان دفاع کند، مگر کسانی که با اسلام و مسلمانان و ملت های مظلوم خصومت دارند و پا روی انصاف خودشان می گذارند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ابراز امیدواری کرد این دوره از مجلس خبرگان با همکاری اعضا، پربارتر از دوره های پیشین باشد و کارهای ارزشمندتری انجام دهد.

سومین اجلاس رسمی چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری پس از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی، وارد دستور کار شد.

این اجلاس پنجم، ششم و هفتم اسفند در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

در دومین نشست چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سیزدهم شهریور امسال هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری تعیین شد.

آیت الله علی مشکینی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری هشتم مرداد ماه امسال پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت.

برچسب‌ها