تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰

در پی تصمیم دولت فرانسه به اخذ مالیات از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آمریکایی، دونالد ترامپ نیز اعلام کرد مهم‌ترین محصول صادراتی این کشور به آمریکا یعنی شراب را با وضع نظام تعرفه‌ای تازه هدف قرار می‌دهد.

سنای فرانسه حدود یک‌ماه قبل لایحه ۳درصد مالیات بر درآمد حاصله شرکت‌های دیجیتال در فرانسه را به تصویب رساند که شامل همه شرکت‌هایی می‌شود که درآمدشان در این کشور بیش از ۲۵ میلیون یورو و در کل جهان بالغ بر ۷۵۰ میلیون یورو باشد. اعلام تصمیم دولت فرانسه برای اجرای این مصوبه، با واکنش تند ترامپ روبه‌رو شد. رئیس‌جمهور آمریکا در پستی توییتری نوشت:

«اگر قرار باشد کسی برای آنها مالیات تعیین کند، باید کشور خود آنها، یعنی ایالات متحده چنین کند. ما به‌زودی پاسخ کاملا درخوری به اقدام احمقانه مکرون خواهیم داد. » ترامپ همچنین آن زمان به‌طور ضمنی گفت که در مقابل این اقدام، تعرفه واردات فرانسه به آمریکا را افزایش خواهد داد. او همچنین از آمریکایی‌ها خواست به جای شراب فرانسوی، شرای آمریکایی بخرند.

ترامپ از ابتدای ورودش به کاخ سفید، آنقدرها با شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی میانه خوبی نداشته است اما تاکنون دست‌کم در این مورد به‌نظر می‌رسد او با آنها در یک جبهه قرار گرفته است. جف بزوس مدیر آمازون نیز ضمن اعتراض به تصمیم فرانسه، اعلام کرده ۳درصد مالیات گفته شده را از مشتریان فرانسوی این شرکت اخذ خواهد کرد.

غیر از فرانسه، دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نظیر اتریش، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا نیز اعلام کرده‌اند که قصد دارند بر شرکت‌های دیجیتال مالیات ببندند. این روند، آمریکا و اروپا را در آستانه یک جنگ تعرفه‌ای تازه قرار خواهد داد.