تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

مریم جباری-  اراک- خبرنگار: اواسط هفته گذشته «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات به استان مرکزی سفر کرد تا بعد از مدت‌ها با ویژگی‌ها، مشکلات و کمبودهای بخش مخابرات استان از نزدیک آشنا شود

در این سفر یک روزه برخی از کمبودهای استان مرکزی مانند عقب‌ماندگی در تلفن ثابت، این وزیر جوان را متعجب و شاخص توسعه‌یافتگی، وی را کمی شگفت‌زده کرد. در این سفر پروژه‌های زیرساختی مخابرات ساوه و پروژه‌های حوزه آی‌سی‌تی استان در اراک توسط وزیر ارتباطات افتتاح شد.

  • رفع مشکلات پوشش ارتباطی در جاده‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین زیرساخت اقتصادی آینده کشور است می‌گوید: اقدامات انجام شده در این استان در حوزه فاوا ارتقای ۳ تا ۴ رتبه‌ای شاخص توسعه‌ای این استان را در این بخش به همراه داشته است. «محمدجواد آذری جهرمی» بیان می‌کند: با توجه به مشکلات پوشش ارتباطی در محورهای مواصلاتی استان تلاش می‌کنیم این مشکلات تا ۳ ماه آینده برطرف شود.

وی ادامه می‌دهد: مرکزی در حوزه توسعه خطوط تلفن ثابت دارای عقب‌ماندگی است و در مناطقی از استان و پروژه‌های مسکن مهر توسعه خطوط تلفن ثابت به خوبی انجام نشده و مخابرات ایران در این مناطق به دلایل اقتصادی نبودن وظایف خود را به درستی انجام نداده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار می‌کند: توسعه تلفن ثابت شهری، توسعه فیبر نوری در شهرک‌های صنعتی و مشکلات ارتباطی موجود در انتهای خیابان هپکو اراک باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. همچنین مشکل نبود پوشش تلفن ثابت در شهرک امیرکبیر نیز باید با جدیت دنبال شود.

آذری جهرمی می‌افزاید: شهرداری‌ها باید در زمینه حفاری و توسعه شبکه فیبر نوری مخابرات همکاری لازم را داشته باشند تا پروژه‌های توسعه‌ای مخابرات تسریع شود، زیرا ارتباط لازمه توسعه است. این در حالی است که همه دنیا در آستانه انقلاب صنعتی چهارم قرار دارند و تا ۱۰ سال آینده انقلاب صنعتی چهارم که بر پایه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است به بلوغ می‌رسد.

وی بیان می‌کند: این وزارتخانه تسهیل زیرساخت و فراهم کردن امکانات و توانمندسازی را بر عهده دارد و در زمینه برخی مشکلات در فضای مجازی دستگاه‌های مربوطه باید همکاری لازم را داشته باشند تا فرهنگ‌سازی انجام شود. آذری جهرمی در مورد فعالیت دفاتر پیشخوان با توجه به این‌که برخی از دستگاه‌ها برای ارائه خدمات خود دفاتر اختصاصی ایجاد کرده‌اند می‌گوید: با ایجاد این دفاتر پول ارائه خدمات را از مردم می‌گیرند که این کار در سال ۹۷ از سوی دولت ممنوع اعلام شده، اما این روند همچنان ادامه دارد. وی ادامه می‌دهد: وجود این دفاتر در هر دستگاه اجرایی کاملاً مردود است که برای رفع این مشکل سازمان بازرسی کل کشور باید به موضوع ورود کند و رسیدگی لازم را انجام دهد.

  • برخورداری ۱۰۸۱ روستا  از توسعه شرکت مخابرات 

مدیر کل ارتباطات استان مرکزی نیز با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این حوزه در استان مرکزی می‌گوید: این استان در حوزه زیرساختی دارای ۱۵۴۵ کیلومتر شبکه کابل فیبر نوری است و شاخص توسعه‌یافتگی این استان در بخش فاوا ۱۷/۸ درصد است که در بین ۳۱ استان رتبه هشتم هستیم. «لادن مهدوی هزاوه» با اشاره به تعداد شبکه‌های تلفن ثابت در استان بیان می‌کند: تعداد شبکه تلفن ثابت منصوبه شهری ۵۴۵ هزار و ۹۶۸ است که این تعداد در روستاها ۱۳۰ هزار و ۴۹۲ مورد است. با این تعداد ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان ۴۱/۴۰ درصد است. وی می‌افزاید: تعداد روستاهایی که دارای ارتباط توسعه شرکت مخابرات هستند ۱۰۸۱ روستاست که از نظر درصدی ۳۱/۹۲ درصد را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین ۱۰۵۹ روستا دارای تلفن خانگی و ۱۰۳۲ روستا دارای اینترنت پرسرعت هستند.

مدیر کل فناوری ارتباطات استان مرکزی بیان می‌کند: ضریب نفوذ اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل در استان به ترتیب ۸۷/۷۶ درصد با پوشش جمعیتی ۳/۹۸ درصد، ۱۵/۴۲ درصد با پوشش جمعیتی ۷۱/۹۰ درصد و ۶۶/۶ درصد با پوشش جمعیتی ۶۷ درصد است. مهدوی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای فاوا در این استان می‌افزاید: اجرای ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری، ساخت ۵۳ سایت ارتباطی نسل ۲، ۳ و ۴ اینترنت ثابت ایرانسل، ایجاد ۱۶ سایت ارتباطی نسل ۳ و ۴ همراه اول، ایجاد دسترسی ۴۹۱ روستا به اینترنت پرسرعت برای امسال توسط این اداره انجام خواهد شد. وی اظهار می‌کند: نصب ۲۷ دستگاه ATM روستایی از عمل USO در سال ۹۸ و اجرای طرح پایش کیفیت ارتباطات روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، راه‌اندازی پارک علم و فناوری فاوا استان و آموزش سربازان وظیفه در حوزه تخصص‌های آی‌سی‌تی و ۸ دوره تخصصی امنیت سایبری نیز توسط این اداره در حال انجام است.

  • مطلوب نبودن پوشش تلفن همراه در شهرها 

استاندار مرکزی نیز با اشاره به ضرورت حمایت از پوشش تلفن همراه در شهرها و شبکه راه‌های استان می‌گوید: با توجه به این‌که اختلالاتی در این بخش وجود دارد می‌توانیم با حمایت این وزارتخانه به متوسط کشوری نزدیک شویم. «سید علی آقازاده» بیان می‌کند: مخابرات ایران یک شرکت خصوصی است که وظیفه ارائه خدمات مناسب در این بخش را در شهرها و روستاها بر عهده دارد، اما در این بخش به خوبی به وظیفه خود عمل نکرده است.

وی با اشاره به این‌که ارائه خدمات در حوزه آی‌تی و اینترنت در عصر کنونی بسیار دارای اهمیت است می‌افزاید: حوزه آی‌تی در کشور به عنوان فناوری روز باید تقویت و مورد توجه ویژه قرار گیرد، زیرا این اقدامات می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مشاغل پایه شود. استاندار مرکزی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط خوبی که در وزارت ارتباطات وجود دارد باید هیأتی برای بررسی مشکلات استان اعزام شود و با رفع این کمبودها استان مرکزی را در بخش‌های مذکور به میانگین کشوری نزدیک کند. آقازاده اظهار کرد: در استان مرکزی ظرفیت‌های بسیار خوبی برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی وجود دارد که تحقق این موارد منوط به رفع مشکلات در حوزه اینترنت، شبکه راه‌ها و تلفن‌های ثابت در حوزه آی‌تی در این استان است.

  • نبودپیشرفت قابل توجه پروژه GNAF در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز با اشاره به خروج بدون اطلاع تجهیزات دیتاسنتر از این استان می‌گوید: این تجهیزات بدون هیچ دلیل موجهی از استان خارج و با توجه به مکاتباتی که در این زمینه انجام شده تاکنون پاسخ موجهی در این بخش دریافت نشده است. «سعید فرخی» بیان می‌کند: پروژه GNAF یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی در این استان است که باید انجام شود، اما در این زمینه تاکنون پیشرفت قابل توجهی به دلیل همراهی نکردن سایر دستگاه‌ها مشاهده نشده است. وی می‌افزاید: امیدواریم پارک اقتصاد دیجیتال اراک نیز با توجه به این‌که اجرای آن کلید خورده و ساختمان مناسبی نیز برای این طرح در نظر گرفته شده است در دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

  • ضرورت تعیین تکلیف وضعیت دیتاسنتر استان

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت با اشاره به ضرورت و اهمیت پیوستن همه قوا به دولت هوشمند می‌گوید: این اقدام درصد شفافیت در عملکردها و نظارت‌ها را افزایش خواهد داد. «سید مهدی مقدسی» بیان می‌کند: مرکزی دارای ظرفیت بالایی در حوزه آی‌تی است که باید از این ظرفیت به درستی استفاده و فضای رشد در این عرصه توسط وزارت ارتباطات مهیا شود. همچنین تکمیل نیازهای ارتباطی روستاها، توسعه اینترنت پرسرعت، تعیین تکلیف وضعیت دیتاسنتر استان مرکزی و ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در این استان باید مورد توجه قرار گیرد.

  • اتصال مناطق صعب‌العبور به شبکه فیبر نوری

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت می‌گوید: اداره کل فناوری اطلاعات از ۶ سال پیش در استان فعالیت خود را آغاز کرده و ‌اکنون شبکه لازم در شهرستان‌ها را ندارد و مردم نمی‌دانند برای پیگیری مطالبات خود باید به چه کسی مراجعه کنند. «علی‌اکبر کریمی» بیان می‌کند: توسعه اینترنت با سرعت مناسب در روستاها باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به این‌که زیرساخت‌های گسترده‌ای در اختیار مخابرات به عنوان بخش خصوصی قرار دارد خدمات باید از طریق این شرکت ارائه شود و قیمت و هزینه استفاده از تلفن ارزان نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی خدمات دیتا در کشور و افزایش تعرفه‌ها مشکلات جدی ایجاد کرده و ‌اکنون دستگاه‌های دولتی به همین دلیل هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت اظهار می‌کند: اتصال مناطق صعب‌العبور و کوهستانی استان به شبکه فیبر نوری باید مورد توجه وزارت ارتباطات قرار گیرد، زیرا دکل تلفن همراه در این مناطق پاسخگو نیست.