تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۱

رسول بهروش: این روزها در عربستان آبروی برانکو را به مفت می‌فروشند.

ساعتی نیست که یک خبر رسواکننده با لحنی آمیخته به تحقیر و ملامت علیه مربی کروات منتشر نشود؛ مطبوعات از اولتیماتوم‌های باشگاه به او و آبروریزی خریدهای خارجی‌اش تیتر می‌زنند و گزارشگر تلویزیونی هم سرمستانه طعنه می‌زند: «به این بابا بیشتر می‌خورد برقکار باشد تا مربی. » بالاخره پول خوب به او داده‌اند و لابد می‌توانند توی سرش بزنند. در شبه‌جزیره از ارتش سرخ چند میلیونی و هواداران وفادار پرسپولیس هم خبری نیست که جان‌شان را جلوی مرد کروات سپر کنند؛ پس سعودی‌ها انگار که بچه یتیم گیر آورده باشند، برانکو را مثل توپ فوتبال این طرف و آن طرف شوت می‌کنند و از او تعهد کتبی هم می‌گیرند!

این روزها هر خبری که از سختگیری‌ها علیه برانکو منتشر می‌شود، آدم را یاد انبوه تساهل‌های سخاوتمندانه ایرانی با او می‌اندازد؛ همه آن «چَشم» هایی که به پروفسور گفتیم و پشتش ایستادیم. عرب‌ها دست‌شان را روی خرخره برانکو گذاشته‌اند که چرا به اسب عمر سوما گفتی قاطر. حالا لابد فیل او یاد ایران می‌کند؛ جایی که گفت پیام صادقیان را بیرون کنید، گفتند چشم، رامین رضاییان؟ چشم. محسن مسلمان؟ چشم.

گادوین منشا؟ چشم. فراموش نکنید برانکو، مسلمان را وسط محرومیت نقل‌وانتقالاتی بیرون کرد و کسی دم نزد؛ اتفاقی که شاید اگر مشابهش در الاهلی رخ بدهد، شیوخ نفتی دل و جگر پروفسور را هم به سیخ بکشند و کباب کنند! از آن طرف ایوانکوویچ یک بازیکن صربستانی هم گرفته که فعلا عملکردش جالب نبوده. همین هم بهانه‌ای دیگر شده تا مطبوعات بی‌رحمانه به او بتازند و باشگاه هم فورا طرف را در لیست فروش قرار بدهد. باز هم این ماییم و یادآوری همه چشم‌های متواضعانه‌ای که به برانکو گفتیم؛ آنجا که گولچ را گرفت و بدون بازی رد کرد، همه هم فقط گفتند چشم. پریموف؟ چشم. یانسکی؟ چشم. لوکا ماریچ؟ چشم. بودیمیر؟ چشم.

البته که منتی بر سر برانکو نیست. او در ازای آوانس‌هایی که گرفت، آسمان پرسپولیس را جام‌باران کرد. در نهایت هر آدمی مختار است محل کار و زندگی‌اش را خودش انتخاب کند. برانکو هم با وجود تجربه بد الاتفاق، بار دیگر به دلارهای آن‌تایم سعودی اعتماد کرد و به عربستان برگشت؛ به جایی که شاید باعث شود او قدر محبت و خونگرمی هوادارانش در ایران را بیشتر بداند. ایران؛ جایی که سفره دیر باز می‌شد اما بی‌منت و پربرکت بود؛ جایی که شاید گاهی پرداخت دستمزد مربی ۱۱ماه طول می‌کشید اما در عوض ایسلندی‌های ۷۰ هزار نفری خستگی را از جان به‌در می‌کرد.

روزی که برانکو با مدیران پرسپولیس به اختلاف خورد، از راه دور پیغام داد: «به کالدرون بگویید از همین الان آماده شکایت به فیفا باشد.» شاید کالدرون هم به‌عنوان فوق‌تخصص کار در فوتبال عربستان باید به برانکو هشدار می‌داد از همین ابتدا آماده تحقیر و برکناری احتمالی باشد؛ اخراج از سرزمینی که در آن مربیان قهرمان را هم فقط بعد از ۲ ناکامی با «تیپا» بدرقه می‌کنند!