همشهری آنلاین: ارکستر فیلارمونیک نیویورک در مقام یکی از برجسته ترین موسسات فرهنگی آمریکا در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی کنسرت برگزار کرد.

به گزارش بی بی سی، ارکستر فیلارمونیک نیویورک در چارچوب قرارداد غیر هسته‌ای شدن کره شمالی در این کشور حضور یافته است.  در بخشی از این قرار داد که سال گذشته به امضا رسید، بر افزایش مبادلات فرهنگی میان آمریکا و کره شمالی تاکید شده است. 

کنسرت ارکستر فیلارمونیک نیویورک روز سه شنبه 26 فوریه با نواختن سرود ملی کره‌شمالی و در پی آن سرود ملی آمریکا آغاز شد. در این کنسرت، سمفونی شماره 9 انتونین دوراک، موسیقی یک آمریکایی در پاریس اثر جورج گرشوین و موسیقی فولکوریک کره تحت عنوان  آریرنگ اجرا می‌شود.

لورین مازل رهبر ارکستر فیلارمونیک نیویورک در بدو ورود به پیونگ یانگ گفت: موسیقی مهم‌ترین علت این سفر است.

گفته می‌شود دولت کره شمالی برای حضور 48 ساعته هیات 300 نفره عضو ارکستر تسهیلات مناسبی فراهم کرده است.

تحلیل گران سیاسی این کنسرت را نمایشی از دیپلماسی فرهنگی توصیف کرده‌اند.این عمده‌ترین حضور فرهنگی آمریکا در کره شمالی از زمان پایان نبرد دو کره است. از نبرد دوکره که آمریکا در حمایت از کره جنوبی در آن شرکت جسته بود، بیش از نیم قرن می‌گذرد.

اجرای ارکستر فیلارمونیک نیویورک در پیونگ یانگ مصادف شده است با سفر کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا به چین. گفته می‌شود کاندولیزا رایس در این سفر قصد دارد چین را به وارد کردن فشار بیشتر بر پیونگ یانگ متقاعد کند. آمریکا معتقد است هنوز مسائلی در برنامه هسته‌ای کره شمالی لاینحل مانده است.

رایس در سفر خود به چین ضمن استقبال از برگزاری کنسرت توسط ارکستر فیلارمونیک نیویورک در پیونگ یانگ گفت احتمالا برگزاری این کنسرت سرآغاز تغییرات عمده در روابط دو کشور کره شمالی و آمریکا نخواهد بود.[دیدار رایس با مقامات چینی و بحث درباره کره شمالی]