مریم جباری-  اراک- خبرنگار: در استان مرکزی مانند دیگر استان‌های کشور زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند. بنابراین استفاده از ظرفیت این افراد در بخش‌های جامعه به‌ویژه پست‌های مدیریتی حائز اهمیت است و از مواردی است که مورد توجه دولت قرار گرفته و در این زمینه گام‌هایی نیز برداشته شده است.

مرکزی با توجه به اهمیت این موضوع از ظرفیت‌های خود برای استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی تا حدودی توانسته عملکرد مناسبی را در کارنامه خود ثبت کند. این در حالی است که در برنامه ششم توسعه باید استفاده از این قشر در پست‌های مدیریتی به ۳۰ درصد برسد. حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در پیشبرد اهداف این بخش‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود. همچنین استفاده از ظرفیت این قشر در همه این حوزه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز دست‌یابی به توسعه در جامعه باشد. حدود ۱۸ درصد از پست‌های مدیریتی در این استان در اختیار بانوان قرار دارد که تا رسیدن به ۳۰ درصد مورد نظر تا پایان برنامه ششم توسعه جدیت بیشتری وجود داشته باشد.

  • نقش کلیدی در پست‌های مدیریتی 

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های دولت اختصاص ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی به بانوان تا پایان برنامه ششم توسعه است می‌گوید: این استان در زمینه استفاده از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و در یک سال گذشته اتفاقات بسیار مثبت و خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است. «زهرا فرجی» بیان می‌کند: بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند که استفاده از ظرفیت این افراد در پست‌های مدیریتی می‌تواند در رفع مشکلات و مسائل جامعه نقش بسیار مهم و کلیدی داشته باشد. بنابراین برای استفاده از این ظرفیت باید جدیت بیشتری در استان وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: توانمندسازی بانوان در بخش‌ها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های دولت است که در این استان نیز عزم بسیار جدی برای استفاده از این ظرفیت توسط مسئولان استانی به‌ویژه مقام ارشد استان وجود دارد. مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی می‌افزاید: سند ارتقای بهبود وضعیت زنان به منظور داشتن یک نگاه اصولی به ظرفیت زنان در جوامع شهری و روستایی تهیه شده که خروجی آن طرح‌های بسیار ارزشمندی به منظور استفاده از ظرفیت بانوان در بخش‌های مختلف است.

فرجی اظهار می‌کند: تغییر نگاه سنتی به زنان و جایگاه زن در جامعه با توجه به این‌که بسترهای لازم برای حضور این قشر در جامعه فراهم شده باید صورت پذیرد و استفاده از ظرفیت بانوان مانند مردان در همه بخش‌ها به‌ویژه پست‌های مدیریتی باید مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به این‌که زنان می‌توانند در توسعه همه‌جانبه استان در پست‌های مهم و کلیدی مدیریت حضور داشته باشند می‌گوید: با توجه به اهمیت این موضوع، حضور بانوان علاوه بر پست‌های مدیریتی باید در همه عرصه‌ها به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و عرصه کارآفرینی به عنوان یک الزام و ضرورت بیش از این مورد حمایت قرار گیرد و با حمایت از این قشر در زمینه توانمندسازی آنها گام برداشته شود.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان می‌کند: زنان به عنوان افرادی که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند به‌ طور یقین در سازندگی و رشد و ارتقای نیمه دیگر جامعه نقشی بی‌بدیل دارند. بنابراین جامعه‌ای که به بانوان و نقش این قشر بی‌توجه باشد هرگز به توسعه همه‌جانبه دست پیدا نخواهد کرد.

  • ۵۷۸ پست مدیریتی در اختیار بانوان استان است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی نیز با بیان این‌که ۳۲۹۹ پست مدیریتی در این استان وجود دارد می‌گوید: از این تعداد پست‌ مدیریتی ۵۸۷ پست در اختیار بانوان استان است که این مسأله بیان‌کننده این است که در این استان عزم بسیار جدی برای استفاده از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی توسط مدیر ارشد استان دیده می‌شود. «رقیه یادگاری» بیان می‌کند: از تعداد ۵۸۷ پستی که در استان مرکزی در اختیار بانوان قرار دارد ۳ درصد مدیران میانی، ۴۳ درصد مدیران پایه و ۵۲ درصد را مدیران عملیاتی تشکیل داده‌اند. بنابراین باید به انتصاب مدیران زن در حوزه مدیران میانی نگاه ویژه و جدی‌تری وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: تعداد موجود بانوان در پست‌های مدیریتی نسبت به تعداد بیش از ۳ هزار پست مدیریتی موجود در استان ۲/۱۸ درصد است. همچنین در ۷۵ دستگاه اجرایی استان ۳۳ درصد شاغلان را بانوان تشکیل می‌دهند که البته در آموزش و پرورش این رقم برابر ۵۷ درصد است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی می‌افزاید: حوزه بهداشت و درمان بیشترین میزان شاغلان زن را به خود اختصاص داده است، اما درکنار تعداد بالای شاغلان زن در این حوزه در شرکت‌هایی مانند شرکت گاز، حمل‌ونقل و شرکت شهرک‌های صنعتی تعداد شاغلان زن بسیار کم است. یادگاری اظهار می‌کند: از تعداد بانوانی که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به فعالیت هستند ۸۲ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی و ۷۲ درصد دارای تحصیلات بالاتر از کارشناسی هستند که همین مسأله بیان‌کننده ارتقای جایگاه و تغییر دیدگاه نسبت به این افراد در جامعه است.

وی می‌گوید: مدیریت بانوان در استان مرکزی از ۲ سال گذشته تاکنون رشد ۲۶ درصدی داشته است، اما با توجه به پست‌های مدیریتی موجود در استان عزم بسیار جدی برای افزایش تعداد بانوان در این جایگاه وجود دارد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی با اشاره به این‌که در شهرداری‌ها بانوان در پست‌های مدیریتی فعالیتی ندارند می‌گوید: در شهرداری اراک ۱۱۱ پست مدیریتی وجود دارد که فقط ۴ نفر از بانوان در شهرداری اراک فعالیت دارند. البته این مسأله در شهرداری‌های کشور به همین شکل است که در این بخش نیز باید بازنگری شود.

  • مرکزی پنجمین استان برتر کشور 

استاندار مرکزی نیز استفاده از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی را ضرورت می‌داند و می‌گوید: در این استان نسبت به ۲ سال گذشته استفاده از این قشر در پست‌های مدیریتی رشد ۵/۲ برابری داشته که بیان‌کننده اهمیت توجه به جایگاه بانوان در این استان در پست‌های کلیدی است. «سیدعلی آقازاده» بیان می‌کند: با توجه به این‌که یکی از رویکردهای دولت رشد ۳۰ درصدی بانوان در پست‌های مدیریتی در برنامه ششم توسعه است این روند در استان تا رسیدن به این میزان همچنان ادامه دارد، زیرا استفاده از ظرفیت بانوان می‌تواند در پیشرفت امور مختلف بسیار دارای اهمیت باشد.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون استفاده از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما همه تلاش ما بر این است تا از حداکثر ظرفیت زنان توانمند در پست‌های مدیریتی با رویکرد شایسته‌گزینی استفاده کنیم که در این بخش تاکنون اتفاقات مثبتی در این استان افتاده است.
استاندار مرکزی با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی بانوان در ابعاد و بخش‌های مختلف جامعه به عنوان قشری اثرگذار می‌افزاید: این استان در زمینه اختصاص پست‌های مدیریتی به بانوان جزو پنجمین استان برتر است که ارتقای این جایگاه با جدیت دنبال می‌شود.