تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: در بعضی از شهرستان‌های استان ایلام اشتغال‌زایی با محوریت مسجد در حال انجام است که علاوه بر کمک به رشد فعالیت‌های فرهنگی و دینی، باعث می‌شود جوانان صاحب مهارت و شغل نیز ‌شوند.

مساجد ایلام - علاوه بر فعالیت‌های مذهبی، فرهنگی و دینی - کارکردهای متنوعی برای مردم استان داشته‌اند که از آن جمله حل مشکلات اجتماعی، جذب جوانان و پناهگاه محرومان بوده است. در حال حاضر ۶۵۰ مسجد و حسینیه در مناطق مختلف شهری و روستایی استان ایلام وجود دارد که در اکثر آنها فعالیت‌های مذهبی و دینی انجام می‌شود. یکی از اقدامات مهم در استان ایلام، کارآفرینی با محوریت مساجد ۲ شهرستان دره‌شهر و بدره است به نحوی که هم‌اکنون جوانان زیادی - علاوه بر فعالیت‌های دینی و قرآنی - حرفه‌ای می‌آموزند و صاحب شغل می‌شوند.

فرش‌بافی از جمله هنرهای قدیمی استان ایلام به شمار می‌رود و ۲ شهرستان بدره و دره‌شهر نیز قطب اصلی تولید فرش دستباف در استان شناخته می‌شوند. با همکاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان و شرکت ملی فرش در استان زمینه برای اشتغال جوانان نیز فراهم شده است. در این طرح که با محوریت مسجد اجرا می‌شود، اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، ضمن یادگیری بافت فرش، به بافت فرش اقدام می‌کنند. این فرش‌ها در نهایت توسط شرکت فرش به صورت تضمینی خریداری می‌شود. در حالی که امروزه بیکاری و آسیب‌های اجتماعی بسیاری از جوانان و نوجوانان را به خصوص در قشر بانوان استان تهدید می‌کند، این طرح باعث شده است جوانان زیادی در این ۲ شهرستان مشغول کار شوند. این طرح، علاوه بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، به کسب درآمد برای جوانان و نوجوانان منطقه منجر شده است.

  • رهایی از افسردگی با فرش‌بافی

یکی از جوانان فعال در مساجد روستای گچ‌کوبان شهرستان بدره به خبرنگار همشهری می‌گوید: علاوه بر این‌که در مساجد برنامه‌های مذهبی و فرهنگی اجرا می‌کنیم، با همکاری شرکت فرش و کانون فرهنگی و هنری مسجد مهارت‌های لازم را در زمینه فرش‌بافی نیز فرامی‌گیریم. «طیبه احمدی» بیان می‌کند: این طرح، علاوه بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، باعث کسب درآمد برای بانوان روستاهای شهرستان شده است.

وی با اشاره به این‌که که فعالیت‌های قرآنی و مذهبی را نیز در کنار کار انجام می‌دهیم، می‌افزاید: امروز مسجد به پایگاهی مطمئن برای جوانان منطقه تبدیل شده است. احمدی می‌گوید: مسجد مهم‌ترین مرکز گردهمایی‌ جوانان در شهرستان شده است. قبل از این، اکثر جوانان بدون هیچ فعالیتی در خانه‌ بودند و همین باعث افسردگی بیشتر آنها شده بود.

  • کاهش آسیب‌های اجتماعی در دره‌شهر 

یکی از فعالان در مساجد شهرستان دره‌شهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: امروز جوانان زیادی در دره‌شهر به مساجد جذب شده‌اند. مسجد باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان شده است. «علی‌اکبر مرادی» می‌افزاید: آسیب‌های اجتماعی از معضلات بزرگ گریبانگیر جوانان دره‌شهری هستند. اکنون با جذب جوانان به مسجد و مهارت‌آموزی شاهد کاهش این آسیب‌ها در شهرستان هستیم. وی بیان می‌کند: مساجد در شهرستان دره‌شهر امروز پناهگاه نوجوانان و جوانان از خطر آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی شده‌اند.

  • تشکیل ستاد کارآفرینی در مساجد

این فعال حوزه مساجد می‌گوید: وجود برنامه‌های جذاب فرهنگی و تفریحی و مهارت‌آموزی مثل فرش‌بافی در مساجد که باعث کسب درآمد جوانان نیز شده، نشاط اجتماعی در روستاها ایجاد کرده است. مرادی ادامه می‌دهد: امروز روستاهای دره‌شهر هیچ امکاناتی ندارند و این مساجد هستند که با فعالیت‌های گسترده خود زمینه حضور جوانان را در عرصه‌های اجتماعی فراهم کرده‌اند. وی می‌گوید: جوانان امروز دغدغه اشتغال دارند و مساجد هر منطقه شهرستان با تشکیل ستاد کارآفرینی و هدایت آنها به سمت فرصت‌های شغلی می‌توانند الهام‌بخش باشند.

  • توسعه فعالیت‌های کارآفرینی 

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: در حال حاضر بیش از ۶۵۰ مسجد و حسینیه در استان ایلام وجود دارد. حجت‌الاسلام «علی چراغی‌پور» می‌افزاید: ۳۱۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد روستایی و شهری استان پذیرای جوانان و علاقه‌مندان به برنامه‌های فرهنگی و هنری هستند. وی می‌گوید: ۴۳ هزار نفر عضو کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در مناطق مختلف استان هستند. چراغی‌پور بیان می‌کند: هم‌اکنون ۸۶ کتابخانه عمومی مخزن‌دار در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد میزبان اعضای این کانون‌ها هستند.

  • آموزش فرش‌بافی به جوانان

چراغی‌پور، با اشاره به توسعه فعالیت‌های کارآفرینی در این کانون‌ها می‌گوید: یکی از طرح‌هایی که توسط کانون‌های فرهنگی و هنری استان در حال اجراست، طرح اشتغال جوانان در شهرستان‌های بدره و دره‌شهر با محوریت مسجد با استفاده از ظرفیت‌های بومی فرش‌بافی است. وی ادامه می‌دهد: در کنار بعضی از مساجد این ۲ شهرستان آموزشگاه‌هایی نیز برای مهارت‌آموزی جوانان و نوجوانان در زمینه فرش‌بافی فعالند. مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اظهار می‌کند: تمام زیرساخت‌ها و امکانات را شرکت فرش فراهم کرده و فقط جوانان و نوجوانان عضو کانون با کسب آموزش‌های لازم می‌توانند به فرش‌بافی و کسب درآمد برای خود اقدام کنند. وی می‌گوید: البته جوانان و نوجوانان در کنار کار از کلاس‌های آموزش قرآن و برنامه‌های دینی، فرهنگی و هنری دیگر نیز بهره‌مند می‌شوند.