تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲

سونیا سهیلی‌-  البرز- خبرنگار: جاده هشتگرد- طالقان از سال ۸۷ با عنوان یک طرح روستایی آغاز شد، ولی با گذشت زمان براساس مطالعات صورت‌گرفته و احصای شرایط و ویژگی‌های این مسیر، مسئولیت پروژه با حدود ۳۰ درصد پیشرفت از سوی وزارت راه و شهرسازی به اداره متبوعش در البرز واگذار شد

که اکنون شاهد تسریع در روند کار و پیشرفت فیزیکی با احتساب کنارگذر و بدون لحاظ کردن تونل به طور کلی حدود ۵/۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی هستیم. آغاز عملیات اجرایی راه هشتگرد- طالقان با زیرساخت‌های ضعیفی صورت گرفت، از این رو تدابیر لازم برای ایمن‌سازی مسیر گرفته نشد و عواملی همچون سستی خاک و رانش‌های پی‌درپی زمین پس از بارندگی‌های شدید نیز نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. بر اساس گزارش پیمانکاران، وعده بهره‌برداری از راه هشتگرد- طالقان در تابستان ۹۸ داده شده بود که این امر پس از بازدید مجدد وزیر از مسیر، به دلیل نداشتن ایمنی کافی دوباربه تعویق افتاد.

وزیر راه و شهرسازی محافظت از جان و مال مردم را ارجح دانست و اعلام کرد که نمی‌خواهیم برای تحقق وعده خود جان مردم را به خطر بیندازیم، بنابراین تا زمانی که از ایمنی مسیر اطمینان خاطر حاصل نکرده باشیم، اجازه بهره‌برداری نخواهیمداد. در صورت بهره‌برداری از این محور که در ردیف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان البرز قرار گرفته، مسیر طالقان به تهران ۳۵ کیلومتر کوتاه‌تر و مدت‌زمان سفر نیز حدود یک ساعت کاهش می‌یابد. از سوی دیگر مسیر تردد از هشتگرد به طالقان و برعکس به شکل قابل توجهی کوتاه‌تر و برای مردم تسهیل خواهدشد. جاذبه‌های گردشگری این راه نیز عامل دیگری است که می‌تواند بسترها و زیرساخت‌های گردشگری و بوم‌گردی طالقان را تقویت کند.

  • رانش سنگین زمین در مسیر طالقان- هشتگرد

مدیرکل راه و شهرسازی نیز در این باره می‌گوید: در مسیر پروژه طالقان- هشتگرد شاهد رانش‌های سنگین زمین بودیم که بهره‌برداری از این پروژه را با تأخیر مواجه کرد، ولی اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل مسیر کنارگذر بدون احتساب تونل تا پایان سال وجود دارد. «تقی رضایی» بارش‌های چندمتری برف در ارتفاعات طالقان را یکی از عوامل رانش‌های متعدد پروژه می‌داند و می‌افزاید: طرحی توسط مشاور اجرا می‌شود تا در قسمت‌هایی از پروژه که با رانش زمین مواجه بوده است، عملیات اصلاحی صورت گیرد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون این پروژه با احتساب کنارگذر و بدون لحاظ کردن تونل به طور کلی حدود ۵/۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. رضایی می‌گوید: به تفکیک پیشرفت فیزیکی قطعات یک و ۳ به ترتیب ۹۰ و ۸۷ درصد و قطعه دوم نیز که تونل در آن قرار دارد، ۱۳ درصد پیشرفت داشته است.
وی همچنین اهمیت مطالعات زیست‌محیطی را در پروژه‌ها مورد تاکید قرار داده و می‌افزاید: به طور قطع هر پروژه پیش از آغاز عملیات اجرایی توسط کمیسیون ۲۱۵ که در سازمان برنامه ‌و بودجه فعال است، صادر می‌شود، از این رو تمامی مطالعات ازجمله ‌زیست‌محیطی، اقتصادی و یا فرهنگی لحاظ شده و پروژه آغاز به کار می‌کند.

یکی از دغدغه‌های اصلی مردم طالقان با توجه به شرایط آب و هوایی این شهرستان، توسعه و تامین ایمنی راه‌هاست، چراکه جاده‌های صعب‌العبور و کوهستانی به‌ویژه در ۶ ماهه دوم سال به دلیل بارندگی‌های شدید عامل خطرات جدی و مانعی برای تردد محسوب می‌شود. راه هشتگرد- طالقان در صورت بهره‌برداری، علاوه بر کاهش زمان سفر می‌تواند بسترهای توسعه گردشگری و به تناسب آن رونق اقتصادی و اشتغال را تقویت کند تا این شهرستان پرظرفیت با پذیرایی از مسافران و گردشگران شکوفاشود. انتظار می‌رود مسئولان ملی و استانی با اعتقاد به ضرورت حفظ ایمنی، سلامت و آرامش مردم، با اندیشیدن به تمهیدات ویژه اقدام به رفع نقایص و تسریع در بهره‌برداری از این مسیر حیاتی کنند.

  • باید حوادث را مدیریت کنیم

استاندار البرز با بیان این‌که تنها افتتاح پروژه مدنظر نیست، بلکه باید تمامی جوانب را درنظر گرفت، عنوان می‌کند: رضایت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. ما به عنوان کارگزاران نظام و خدمتگزاران مردم باید با پیش‌بینی‌های کارشناسی و تخصصی بحران‌ها و حوادث را مدیریت کنیم. «عزیزالله شهبازی» با بیان این‌که حدود ۲ دهه از کلنگ‌زنی پروژه جاده طالقان- هشتگرد می‌گذرد و این جاده هنوز به پایان نرسیده است، می‌گوید: مردم طالقان پس از سال‌ها شکیبایی محق ترددی امن و آسان هستند، از سوی دیگر با توجه به جاذبه‌های گردشگری این راه و بنا بر اهداف توسعه‌ای در بخش گردشگری و بوم‌گردی البرز این جاده می‌تواند تاثیر بسزایی در تحقق این هدف داشته باشد. وی می‌افزاید: امسال با توجه به تغییر رویکردهای توزیع بودجه استان، توجه ویژه‌ای به ارتقای زیرساخت‌های طالقان به عنوان یکی از مناطق محروم و کمتربرخوردار استان صورت گرفته و از سوی دیگر نیز موفق شدیم برای تسریع در تکمیل راه هشتگرد- طالقان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق کنیم.

  • بهار راه‌سازی البرز

پریسا اشرفی-  البرز - خبرنگار:یکی از مهم‌ترین عوامل آبادانی شهرها و روستاها، توسعه راه‌هاست. به تبع رشد و افزایش جمعیت البرز، توسعه راه‌ها و میزان حمل‌ونقل امری طبیعی است، اما با احتساب ضریب رشد جمعیت البرز و بار ترافیک ملی این استان به دلیل این‌که کریدور عبوری مسافران شمال، شمال غرب و غرب کشور به پایتخت محسوب می‌شود، اکنون زیرساخت‌های راه‌سازی این استان متناسب نیست. از سوی دیگر می‌توان چنین گفت که براساس میزان توسعه و توفیقاتی که به واسطه پروژه‌های ملی و استانی بزرگ در این عرصه حاصل شده، این واقعیت عیان می‌شود که ضریب شکوفایی و پیشرفت در بخش راه‌ها و حمل‌ونقل به عنوان ۲ حوزه‌ای که لازم و ملزوم یکدیگر هستند، در آینده نزدیک به مراتب رشد خواهد یافت.

و اما نکته قابل توجه این است که این روزها البرز به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده و گره‌های پروژه‌های چندین ساله یکی پس از دیگری در حال گشایش است.  جذب اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی برای تسریع در تکمیل پروژه‌های مهم و ملی آزادراه تهران- شمال (قطعه اول که ۲۰ کیلومتر آن در محدوده البرز است) و ادامه آزادراه همت در البرز در شرایط کنونی که با محدودیت شدید بودجه و اعتبارات در بخش‌های مختلف مواجهیم، اقدامی بس مهم و خطیر محسوب می‌شود. همچنین جلب توجه ملی برای مشارکت در تکمیل پروژه کمربند شمالی کرج که مکمل ادامه آزادراه همت در البرز است و جذب اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای تسریع در بهره‌برداری از راه هشتگرد- طالقان، رفع موانع و طی مراحل پایانی راه آبیک- چرمشهر در محدوده البرز، تعریض آزادراه تهران- کرج در ۴ فاز که نیمی از فاز یک این طرح اجرایی شد و بسیاری طرح‌ها و پروژه‌های دیگر که با تکمیل آنها گره‌های بزرگ ترافیکی درون‌شهری و برون‌شهری در نقاط مختلف استان بازمی‌شود.  

در این ارتباط افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات عمرانی برای اولین بار در تاریخ البرز این استان را در رشد اعتبارات عمرانی در رتبه سوم کشور قرار داده که تاثیر بسزایی در سرعت‌بخشی به ارتقای زیرساخت‌های راه‌های ایران کوچک دارد. با این تفاصیل می‌توان گفت که البرز در بهار راه‌سازی قرار دارد و در آینده نزدیک شاهد تحولات شگرفی در این حوزه خواهیم بود.

برچسب‌ها