به گزارش مهر، علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش با اشاره به پروژه مهر، اظهار کرد: سه محور اساسی فضای آموزشی، معلم و کتاب درسی برای فعالیت مدارس ضروری است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: برای مهرماه سال٩٨ از بهمنماه پیگیر سفارش و توزیع کتابها هستیم و علاوه بر توزیع و فروش اینترنتی در حال حاضر ۴۵ میلیون جلد کتاب تحویل داده شده است.
ذوعلم ادامه داد: در مهرماه سال ٩٨ همه کتابهای درسی برای آغاز سال تحصیلی آمادهشده است و از استانهایی که در موضوع سفارش و توزیع کتابهای درسی فعال بودهاند، قدردانی میکنم.
وی تصریح کرد: ثبتنام دانش آموزان کلاس دهم به دلیل انتخاب رشته تحصیلی، با تأخیر انجامشده است که باید سریعتر جبران شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه کتابهای درسی مورد نقد صاحبنظران قرار بگیرد، گفت: محتوای آموزشی کتاب درسی دائماً در حال بازنگری است و در سازمان پیگیر نقد کتابهای درسی هستیم که یکی از این بسترها گروههای آموزشی هستند چراکه این گروهها باید پیشران محتواهای آموزشی باشند.
ذوعلم با بیان اینکه ضروری است که نگرش موافق و هم سو به سند تحول بنیادین وجود داشته باشد، گفت: به همین منظور کارگروههای مفهومی برگزار خواهیم کرد که نیاز به مشارکت گروههای آموزشی دارد و اساتید مفاهیم سند را آموزش خواهند داد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: طرح بوم دریچهای است که باید از آن دریچه تحولات زیادی را دنبال کنیم و در ایام تابستان تعدادی از مدیران مدارس کشور در دوره آموزشی بوم شرکت کردند که درخواست میکنم مدیران کل از این مدیران بخواهند تا محتوای این دوره را در اختیار مدیران مدارس دیگر قرار دهند و به آنها آموزش دهند.
ذوعلم با تأکید بر رعایت زمان آموزشی و زبانآموزشی درکلاس درس، اظهار کرد: باید دقت شود که زمان آموزش برای دوره ابتدایی ۴۵دقیقه و متوسطه دوره اول ۵٠ دقیقه است و حجم کتاب درسی زیاد نیست لذا بررسیها نشان داده که مدارس زمان آموزشی را رعایت نمیکنند.
وی در ادامه اضافه کرد: ۴٨درصد از مناطق کشور دوزبانه هستند و باید زبان آموزش در کلاس درس مورد توجه قرار بگیرد.