به گزارش خبرگزاری مهر، در این مراسم آیت الله محقق داماد طی سخنانی اظهار کرد: من در ابتدا سپاسگزاری خود را اعلام می کنم نَه از جانب خودم بلکه از جانب رنج و تلاش یک تلاشگر در این آب و خاک، تشکر میکنم که تلاش را تکریم کردید.
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: آنچه که دانش و علم در جهان است و تمام خدماتی که بشر امروز از علم می بیند معلول جهل است اما کدام جهل؟ جهلِ کسی که متوجه باشد جاهل است و به قول سقراط خردمند کسی است که میداند نمیداند.
وی با بیان اینکه آنچه در پزشکی و تکنولوژی باعث پیشرفت شده نتیجه جهل جاهلانی است که توجه داشتند جاهلاند، گفت: اما امان از آن جهل که انسان نداند جاهل است. امان از آن زمان که مدیریت جامعه دست کسانی باشد که جاهل باشند و ندانند که جاهلاند؛ روزگار تلخ تر از این بر ملت نیست که عدهای جاهل توجه نداشته باشند که جاهلاند.
این محقق عرصه فلسفه اسلامی گفت: بدتر از آن هم جاهلانی هستند که ندانند جاهلاند و جهل خود را به خدا میبندند، به نام خدا خون بریزند و سر ببرند. صدای کودکانی را بشنوید که پدرانشان را جلو رویشان سر میبرند و مادرشان را برده میکنند آن هم به نام خدا، آنان جاهلانی هستند که گرفتار جهل اعتقادی شدند.
آیت الله محقق داماد با اشاره به واقعه کربلا اظهار کرد: شمر نشست روی سینه سیدالشهدا(ع) و در پاسخ به سوال حضرت که فرمود میدانی کیستم؟ پاسخ داد: میدانم اما برای خدا سر تو را می بُرَم. در نوشتههایم نقل کردم که «ابن عباس» در جریان حج نقل میکرد در حجر اسماعیل نشسته بودم و دیدم فردی به حالت دولا آمد و گفت: بعد از طواف متوجه شدم قطره خون پشهای به لباس احرام من بود آیا اشکال دارد؟ من پاسخ دادم که اشکالی ندارد. از او سوال کردم کیستی؟ گفت: من شمر هستم. پاسخ دادم: وای بر تو که پسر پیامبر را سر بریدی آیا نترسیدی؟ در همین اثنا پاسخ گفت: ساکت باش که من برای خدا او را سر بریدم و به وظیفه شرعی خود عمل کردم چون از ولی امر خود اطاعت کردم!
استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: من در این مجال به عنوان طلبهای که عمرش را در الهیات صرف کرده می گویم، این سخنان را از من به عنوان موعظه و پیشنهاد بشنوید، شما را به خدا الهیات را کم نگیرید. دقت کنید که معرفت داشته باشید و به جای اعتقاد، فکر بنشانید، دیگر نگویید من معتقدم؛ بگویید من فکر میکنم که اگر چنین بگویید میتوانید با دیگری گفت وگو کنید اما اگر بگویید من معتقدم با هیچ کس گفت وگو نخواهید کرد.
وی در ادامه با طرح این پرسش که با این چنین اوصافی باید چه کرد، گفت: من سال ها است که در کنار کارهای تخصصی حقوقی خود، وقتم را صرف این مساله کردم و همه کارهای عمومی ام را روی روشنگری و مبارزه با جهل مقدس گذاشتم، اما در این فضا برای این دو اثر خود متد انتخاب نکردم چون می دانستم اگر چنین کنم موفق نمی شود، در مورد همه چیز می نویسم تا هیچ کس نداند که من دارم چه می کنم.
آیت الله محقق داماد افزود: چند سال قبل در قالب تفسیر قرآن، دوجلد کتاب با عنوان «روشنگری دینی» نوشتم که چندین بار تجدید چاپ شده است، هرکسی می خواند خیال می کرد تفسیر قرآن است به واقع هم بود اما اگر اهل فن می خوانند متوجه می شدند که من چه چیز را دنبال کردم اما در سایه تفسیر قرآن و این دو جلد که جهل مقدس در ادامه آن است. همچنین در مورد متد این کتاب ها صحبت شد که باید بگویم در سایر کتاب هایم متد هست اما این دو جلد مخصوصا بی متد است.