تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

همشهری آنلاین: غار پاک، آب پاک و اکوسیستم پایدار، شعار روز ملی غار پاک اعلام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، روز «غار پاک»، روزی که در آن علاقه‌مندان به غار و غارشناسی تلاش می‌کنند به لزوم حفاظت از غارها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن‌ها بپردازند.

غارها اکوسیستم‌های‌ حساسی هستند که ارزش زیستی، زمین‌شناختی، باستان‌شناسی، فرهنگی و طبیعت‌گردی دارند، زیست‌مندان غارها به شدت در محیط زیست نیمه‌ بسته غار اندمیک شده‌اند و وابسته به شرایط محیطی خاص غار هستند.
اکنون چندین گونه مهم در غارهای کشور زیست می‌کنند از جمله آنها ماهی کور، سمندر غارزی، خفاش‌ها و جمعیت متنوعی از حشرات و سخت‌پوستان است.

اهمیت تاریخی غارها موضوع شناخته شده‌ای است، از طرف دیگر بسیاری از غارهای کشور ما در مناطق کارستی و مرتبط با سفره‌های آب زیر زمینی هستند که اهمیت غارها را دو چندان می‌کنند. علاوه بر این غارها جاذبه زیادی برای طبیعت‌گردی دارند و آشنایی مردم با ارزش‌های غار اولین قدم برای حفاظت از آن‌هاست.

۲ مهر به عنوان روز «ملی غار پاک» نامگذاری شده است، این روز فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غارها بین مردم و البته مسئولان است. به همین منظور در هفته‌ اول مهر ماه برنامه‌های متنوعی در سطح کشور با همکاری علاقه‌مندان، غارنوردان و غارشناسان توسط ادارات کل محیط زیست استان‌ها برگزار می‌شود، از جمله این برنامه‌ها می‌توان به پاکسازی نمادین غارها، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی ــ آموزشی، جلسات کارگروه‌های استانی و بازدید از غارها اشاره کرد.

روز غار پاک تقریبا مختص کشور ایران است و کمتر کشوری وجود دارد که چنین روزی را در تقویم خود داشته باشد. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده روز غار پاک در تقویم مناسبت‌های زیست محیطی کشور ثبت شده است.