به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مدارس مناطق سیل زده با تاکید بر اینکه دانشآموزان در مناطق سیلزده با برنامهریزی و تمهیداتی که اندیشیده شده از کلاس درس محروم نیستند، اظهار کرد: تعمیر مدارسی که در مناطق سیل زده در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان هستند، تکمیل شده و بخشی از مدارس تخریبی نیز بازسازی شده است.
وی افزود: بخشی از مدارس نیز به دلیل مشکل جابجایی روستا و تامین زمین مورد نیاز با تاخیر انجام شده است، اما برای دانش آموزان آن مناطق تمهیدات لازم اندیشیده شد و مشکلی وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا نظارتی بر رفتار معلمان و کادر اجرایی مدارس در زمینه تنبیه کردن دانشآموزان از سوی وزارت آموزش و پرورش اعمال میشود؟ خاطر نشان کرد: بله، هم در این زمینه توصیههایی شده و هم نظارتهای لازم انجام میشود. همچنین والدین نیز می توانند نظارت لازم را داشته باشند و مدیران مدارس و مناطق آموزش و پرورش نیز کنترل می کنند که اگر مورد تخلفاتی باشد سریعتر با آن برخورد می شود و عکس العمل نشان داده میشود؛ این عکسالعمل ممکن است تذکر باشد و ممکن است منجر به عزل مدیر یا معلم شود یا اینکه فرد خاطی به هیئت تخلفات معرفی شود.
حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره تحول کیفی برنامهریزی شده در مجموعه وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: برای تحول کیفی در آموزش و پرورش هشت محور در برنامههای خود اعلام کردم و آنها را پیگیری خواهم کرد؛ از جمله این برنامهها توسعه عدالت آموزشی است، در این راستا دسترسیهای کمّی آموزش امروز به حد قابل قبولی رسیده است و ۹۸.۵ درصد از دانش آموزان لازم التعلیم در کلاسهای درس ثبت نام کرده اند.
وی ادامه داد: باید فرصتهای آموزشی را به صورت کیفیتر توزیع کنیم بنابراین برای توسعه کیفی، آموزش در اولویت قرار دارد زیرا ۸۶ درصد مدارس کشور دولتی هستند. همچنین ارتقاء سطح مدیریت و توانمندی معلمان نیز از دیگر اولویتهای وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعلیم و تربیت چند ساحتی گفت: یکی از محورهای برنامههای پیش رو این مسئله است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش بینی شده تحول در ساحتهای مختلف اخلاقی، اعتقادی، فنی و حرفهای، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی توسعه پیدا کند و این برنامه را در دستور کار قرار دادهایم.
حاجی میرزایی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶ زیر نظام دارد که زیر نظام مدیریت و راهبری، زیرنظام منابع انسانی، منابع مالی، ارزشیابی و پژوهش و برنامهریزی درسی از جمله آنهاست؛ در همه این موارد فردی را به عنوان مسئول برای تحقق این زیرنظامها تعیین می کنم و مراقبت خواهم کرد این زیرنظامها تحقق یابد.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت طرح رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: امسال دولت در بودجه سال ۹۸ برای اجرای رتبه بندی معلمان ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است و برای چگونگی اجرای کیفیت این رتبه بندی، آیین نامهای تدوین شده است که معلمان در پنج رتبه متناسب با تحصیلات، تجربیات و صلاحیتهای تخصصی و حرفه ای رتبه بندی میشوند و هر رتبه امتیازی دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد که فکر می کنم طی دو تا سه هفته آینده به صحن دولت برود و پس از تصویب دولت اجرایی خواهد شد. ممکن است این فرایند تصویب دولت چند هفته ای طول بکشد اما اجرای رتبه بندی و اعمال این ضریبها حتی اگر در آبان یا آذرماه به تصویب برسد، از اول مهر ۹۸ قابل محاسبه خواهد بود.
حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که رتبه بندی معلمان تا چه میزان در دستمزد معلمان تاثیر خواهد گذاشت، تاکید کرد: باید معلوم شود چون ضوابطی پیش بینی شده و ممکن است در دولت کم یا زیاد شود، بنابراین بعد از تصویب می توان درباره آن دقیق تر محاسبه کرد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده تا پایان سال ۹۹ بیش از ۳۰۰ هزار معلم بازنشسته خواهند شد، آیا برنامهای برای جایگزینی این معلمان دارید؟ گفت: بله در گزارشی که روز یکشنبه به هیئت وزیران تقدیم کردم بحث ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش و روند بازنشستگی و نیاز به جایگزینی آن مطرح شد و یک کارگروه مشترکی بین سازمانهای امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد که وضعیت موجود را بررسی کنند و درباره استانداردها به توافق برسند، نیاز آینده را تعیین کنند و همچنین برنامه ریزی برای تامین نیرو داشته باشند.