تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۳

داوود هرمیداس باوند: غرب اعلام کرده که هدف نهایی ایران از فعالیت‌های هسته‌ای، برای آنان مبهم است

این یعنی ایجاد زمینه‌ای برای صدور قطعنامه سوم. از سوی دیگر آمریکا در تلاش است تا قدرتهای جهانی را در صدور قطعنامه دیگری علیه ایران همراه کند. با وجود مخالفت‌های اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل بعید نیست که قطعنامه دیگری هر چند تعدیل شده علیه ایران به تصویب برسد اما باید دید که در گزارش البرادعی چه آمده بود که غرب و آمریکا برای صدور قطعنامه به آن استناد می‌کردند. گزارش اخیر نیزضمن اینکه جنبه‌هایی به نفع ایران از نظر شفافیت پاسخ‌ها به مسائل فنی را دارد ولی درعین حال به نکاتی اشاره می‌کند که طرف مقابل قادر به استفاده از آنهاست.
نکته اول اشاره به اهداف و انگیزه‌های ایران در استفاده ازانرژی هسته‌ای است.
نکته دوم این گزارش راجع به نمک سبز است که کاربرد استفاده در ساخت کلاهک هسته‌ای موشک‌ها را دارد. اگرچه موضوع موشک‌ها ربطی به وظایف آژانس ندارد.
نکته سوم، در گزارش گفته شده که ایران به آژانس اجازه نداده است مستقیما با دانشمندان هسته‌ای گفت‌وگو کند بلکه به پرسش‌ها به‌صورت مکتوب پاسخ داده‌اند.
اگر چه بخش اعظم گزارش، درخصوص مسائل حقوقی پرونده و تعدیل شده به نفع ایران است. اما این پرونده، حقوقی سیاسی است و بخش سیاسی آن همچنان باقی است. این پرونده از ابتدا هم صرفا حقوقی نبوده است چرا که از عرصه حقوقی وارد عرصه سیاسی و بعد مجددا به فضای حقوقی بازگشت.  ایران معتقد است پیگیری مسائل سیاسی درپرونده هسته‌ای معنا ندارد اما وقتی پرونده‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌شود به‌عنوان تهدید علیه منافع و امنیت بین‌المللی است و به‌طور اتوماتیک سیاسی می‌شود.