تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۱

وحید سعیدی: ایرج قادری حالا به مانند سینمای پیش از انقلاب روی دور افتاده و فیلم‌ می‌سازد و به کارش ادامه می‌دهد و حالا هم که مشکل حضورش جلوی دوربین مرتفع شده، فیلمنامه‌هایی را برای کار انتخاب می‌کند که سن و سال کاراکتر اصلی‌اش به او بخورد تا بتواند حضور مستمری علاوه بر پشت دوربین جلوی دوربین هم داشته باشد.

قادری پس از «محاکمه» که در آن ایفاگر نقش نخست بود، مصمم بود که فیلمنامه‌ای از تهمینه میلانی با نام «عاشق‌کشی» را جلوی دوربین ببرد. فیلمی که نقش اول آن عاقله مردی 60 یا 65 ساله بود که درگیر عشقی ناخواسته می‌شود.

این فیلم در حالی‌که می‌رفت وارد مرحله جدی تولید شود، متوقف شد و قادری اعلام کرد که آن را نمی‌سازد. پس از آن خبر رسید که او فیلمنامه‌ای از سیروس تسلیمی با عنوان «پا تو زمین بذار» را در دست گرفته و بر این اساس تولید چهلمین فیلم خود را شروع کرد.

اینکه چطور شد تا قادری فیلمنامه «پا تو زمین بذار» را برای کار انتخاب کند، از زبان سیروس تسلیمی این چنین روایت می‌شود: «طرح این فیلمنامه متعلق به دو سال پیش است فکر کنم سال 84 بود که طرح این کار را نوشتم و پس از آن شروع به نگارش فیلمنامه کردم.

این فیلم حال و فضای خاصی دارد، زمانی که پروژه عاشق‌کشی به نتیجه نرسید، آقای قادری که از قصه فیلمنامه «پا تو زمین بذار» با اطلاع بودند، با من تماس گرفتند و پیشنهاد ساخت فیلم را دادند، از آنجایی‌که کاراکتر اصلی فیلم هم‌سن و سال خود قادری بود، حس کردم او بهترین گزینه برای تولید این فیلم خواهد بود. بر همین اساس فیلمنامه را برای ساخت به وی واگذار کردم.»

تسلیمی از ارائه هرگونه اطلاعات راجع به داستان فیلم خودداری می‌کند و به جای ارائه خلاصه‌ای یک خطی به توضیح محتوای فیلم می‌پردازد: «قصه این فیلم لایه‌های مختلفی دارد و به یک نوعی به نقد قدرت و نقش تقدیر و سرنوشت در زندگی انسان‌ها می‌پردازد، اینکه اگر دنیای قدرت هم باشی تقدیر و سرنوشت می‌تواند آن را به راحتی از تو بگیرد. مضمون فیلم حول این موضوع است و براساس همین محتوا نام «پا تو زمین بذار» را برای این فیلم انتخاب کرده‌ام.»

تسلیمی معتقد است که این فیلم، اثری متفاوت در سینمای ایرج قادری است. او درباره اینکه فیلمنامه او برای ساخت توسط قادری بازنویسی شده یا خیر می‌گوید: «نه، فیلمنامه تغییر چندانی نکرد فقط برخی سکانس‌ها به عقیده آقای قادری برای اجرا باید دستخوش تغییرات جزیی می‌شد، که این امر با مشورت و هماهنگی کامل بین طرفین به انجام رسید. در هر حال امیدوارم «پا تو زمین بذار» فیلم خوبی از کار دربیاید.»

چهلمین فیلم ایرج قادری را حبیب اسماعیلی تهیه می‌کند او درباره این همکاری می‌گوید: « پس از این که پروژه قبلی ایرج قادری به سرانجام نرسید، با او وارد مذاکره شدم که فیلم جدیدی را کارگردانی کند، که پس از انجام مذاکراتی با یکدیگر به توافق رسیدیم و قرار شد ایشان فیلمنامه‌ای از سیروس تسلیمی را جلوی دوربین ببرد، بر همین اساس تقاضای پروانه ساخت دادیم که اوایل بهمن‌ماه با درخواست ما موافقت شد پس از دریافت پروانه ساخت پیش‌تولید را شروع کردیم که با سپری کردن این مرحله از روز جمعه دهم اسفندماه فیلمبرداری در تهران شروع شد.

اسماعیلی از ایرج قادری، شیلا خداداد، مهدی سلوکی، سحر ریحانی، میرطاهر مظلومی و مهرانه مهین‌ترابی به عنوان بازیگران این فیلم نام برد و اعلام کرد که فیلمبرداری اثر جدید قادری حدود دو ماه به طول می‌انجامد که طبق برنامه‌ریزی اواخر فروردین‌ماه این مرحله از کار به پایان می‌رسد و ما بلافاصله تدوین را شروع خواهیم کرد.

چهلمین فیلم، خارج از هدایت فیلم

دور جدید فعالیت‌های او پس از پیروزی انقلاب با فیلم می‌خواهم زنده بمانم شروع شد که این فیلم را به تهیه‌کنندگی برادران شایسته در هدایت‌فیلم تولید کرد. او بعد از این فیلم‌های «نابخشوده»، «پنجه در خاک»، «طوطیا»، «شهرت»، «سام و نرگس»، «چشمان سیاه»، «آکواریوم» و «محاکمه» را ساخت که از این میان سه فیلم را خارج از هدایت‌فیلم تولید کرد.

فقط یکی از این سه فیلم یعنی آکواریوم سرنوشت مشخص و به‌سامانی پیدا کرد. «پنجه در خاک» به دلیل ضعف ساختاری و محتوایی درجه کیفی (ج) گرفت و فقط در چند سینما اکران شد و «شهرت» هم به دلیل پرداختن به موضوع رحم اجاره‌ای توقیف شد.

 فیلم «عاشق‌کشی» هم که قرار بود خارج از هدایت‌فیلم تولید شود هیچ‌گاه پروانه ساخت نگرفت و حالا باید دید «پاتو زمین بذار» چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

همشهری امارات

برچسب‌ها