همشهری آنلاین: هنوز روند واگذاری‌ها کامل نشده و همچنان در حال واگذاری سهام عدالت به مشمولان هستیم.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت با بیان مطلب فوق گفت: در مرحله نخست 4 میلیون و 918 هزار نفر سهام عدالت را دریافت کردند. در مرحله دوم نیز 6 میلیون نفر که مشمولان روستایی و عشایری هستند سهام را دریافت کردند. در حال حاضر نیز در حال واگذاری سهام عدالت به شش میلیون روستایی و عشایر هستیم.

محمد جواد شیخ با بیان اینکه واگذاری سهام عدالت به کارکنان دولت آغاز شده، افزود: کارکنان آموزش و پرورش نخستین دریافت کنندگان سهام عدالت در میان کارکنان دولت هستند. به علاوه واگذاری سهام عدالت به بازنشستگان و نیروهای مسلح شروع شده است.

وی ارزش کل سهام واگذار شده را تا کنون 5 هزار و 750 میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: ارزش سهام واگذار شده در مرحله نخست دو هزار و 350 میلیارد تومان و ارزش سهام واگذار شده در مرحله دوم سه هزار و 400 میلیارد تومان بود.

مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت ادامه داد: هم اکنون 44.5 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری رنا، 30 درصد از سهام شرکت مخابرات، 7.1 درصد از سهام ایران خودرو،5.1 درصد از سهام سایپا، 8 درصد از سهام چادرملو، 1.8 درصد از سهام گل گهر، 8 درصد از سهام ملی صنایع مس ایران، 25 درصد از سهام بانک ملت، 25 درصد از سهام پست بانک و بخشی از سهام ایرالکو، مپنا و فولاد خوزستان به پرتفوی سهام شرکت کارگزاری سهام عدالت افزوده شده است.

پیش از این سبد سهام عدالت 20.7 درصد از سهام شرکت چادرملو، 29 درصد از سهام شرکت حمل ونقل پتروشیمی، 30.24 درصد از سهام فولاد مبارکه، 30.7 درصد از سهام نیروترانس، 20 درصد از سهام ملی صنایع مس،40.7 درصدی از سهام پارس سوییچ، 35 درصد از سهام کاغذ مخابراتی ایران، 50 درصد از سهام سیمان داراب، 10.9 درصد از سهام گل گهر، 34 درصد از سهام سیمان دشتستان، 39.46 درصد از سهام فولاد آلیاژی، 29.9درصد از سهام سابیر، 34 درصد از سهام کشتیرانی و 42 درصد از سهام مشانیر را در اختیار داشت.

وی یادآور شد: بنابراین با اضافه شدن سهام یاد شده درصد مالکیت کارگزاری سهام عدالت ازسهام چادرملو به28.7درصد، از گل گهر به 12.7 درصد و از صنایع مس ایران به 28 درصد رسید.

شیخ در مورد زمان واگذاری سود سهام عدالت به دارندگان این سهام گفت: مجمع شرکت کارگزاری سهام عدالت در پایان تیر ماه و پس از برگزاری آخرین مجامع شرکت‌های بورسی برگزار می‌شود. این در حالی است که مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در پایان شهریور ماه و مجمع تعاونی‌های استانی در پایان مهر ماه هر سال برگزار می‌شود. به همین دلیل پرداخت سود سهام داران از آبان ماه انجام خواهد شد.

وی ابراز داشت: سود سال گذشته سهام عدالت 346 میلیارد تومان بود که از این میزان بخشی بابت قسط، هزینه‌های شرکت‌های استانی و تعاونی‌ها صرف شد. میزان 187 میلیارد تومان نیز در قالب سود سهام عدالت توزیع شد.