کاظم گلخنی- خبرنگار: محرومیت‌ مردم نوگین و گیشدان، از توابع لیردف هرمزگان، در بسیاری از حوزه‌ها شهره عام و خاص است.

۱۸ روستای این منطقه که بین شهرستان جاسک و بشاگرد واقع شده است با جمعیت افزون بر ۳۰۰ خانوار همچنان از مشکل کمبود یا نبود آب شرب، نبود امکانات درمانی و بهداشتی و نداشتن راه و جاده‌های مناسب در رنج هستند. شغل اغلب مردم این منطقه کوهستانی، کشاورزی و دامداری است و به اعتقاد «عبدالله تاجویی» دهیار روستای گورسر، آنچه این روزها بیشتر مایه نگرانی اهالی منطقه شده است، دوری از بیمارستان و نبود آمبولانس است.

  • ۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند

دهیار روستای گورسر به همشهری گفت: طی ۷ سال گذشته به دلیل نبود آمبولانس و نداشتن درمانگاه ۷ نفر از اهالی منطقه نوگین و گیشدان از جمله زنان و کودکان با بروز عقرب‌گزیدگی، بیماری و بارداری قبل از رسیدن به بیمارستان جاسک جان خود را از دست داده‌اند و این برایم غم‌انگیز است که در مقابل گلایه‌های به‌حق اهالی، کاری از دستم بر نیامده است. به گفته تاجویی فاصله نزدیک‌ترین روستای نوگین و گیشدان تا درمانگاه شهر لیردف ۵۰ کیلومتر و فاصله دورترین روستا ۱۱۰ کیلومتر است. وی افزود: جاده‌های این منطقه کوهستانی و خاکی هستند و اگر بیماری بخواهد با خودروهای سواری معمولی به لیردف انتقال یابد، چندین ساعت طول می‌کشد تا به درمانگاه برسد و طبیعتاً احتمال فوت بیمار وجود دارد.

  • نبود پوشش مخابراتی

دهیار روستای گورسر در ادامه افزود: مشکل دیگری که این فاصله تا مراکز درمانی و نبود اورژانس را چندبرابر می‌کند این است که منطقه، تحت پوشش شبکه مخابراتی نیست و یک اپراتور فعال دارد که آن هم آنتن‌دهی مناسبی ندارد. تاجویی ادامه داد: شفاف‌تر بگویم، اگر فردی در این مناطق دچار حادثه یا بیماری شود توان برقراری ارتباط تلفنی برای کمک گرفتن از دیگرروستاها را نداریم.

  • دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

علاوه بر جاده‌های کوهستانی و نبود درمانگاه در این منطقه، به دلیل پراکندگی جمعیت و دوری روستاها از مرکز بخش، بسیاری از اهالی توان مالی استفاده از سرویس برای رساندن فرزندان خود به مدرسه را ندارند و بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل باز می‌مانند. به گفته دهیار گورسر در این منطقه ۳ مدرسه کپری و کانکسی فعال، نیازمند امکانات رفاهی و خدماتی هستند.  

«عبدالله تاجویی» افزود: مهم‌ترین چالش روستاهای نوگین و گیشدان وضعیت جاده‌های خاکی و خطرناک این منطقه کوهستانی است. متأسفانه این منطقه از داشتن مدرسه راهنمایی محروم است و به همین دلیل یک دختر با مدرک دیپلم در بین ۱۷ روستای نوگین و گیشدان وجود ندارد.

  • کمبود تجهیزات رفاهی و آموزشی

«حسین کمالی»، یکی دیگر از اهالی منطقه، به همشهری گفت: دوری روستاها به تنها مدرسه‌ای که در روستای گورسر قرار دارد، ناتوانی مالی والدین در تامین سرویس برای فرزندان، کمبود تجهیزات رفاهی و آموزشی در مدارس از یک‌سو و نبود مدارس شبانه‌روزی، مدرسه دخترانه همگی باعث دور شدن دانش‌آموزان به‌خصوص دانش‌آموزان دختر منطقه از تحصیل شده است. وی افزود: روستای گورسر مرکز نوگین و گیشدان از داشتن مدرسه راهنمایی دخترانه محروم است و به‌تازگی با حمایت خیران تعدادی از دختران در یک مسجد تحصیل می‌کنند. این مسجد امکانات چندانی ندارد و این کمبودها باعث شده بسیاری از دختران امکان ادامه تحصیل نداشته باشند و خانه‌نشین شوند.

فرماندار شهرستان جاسک پس از بازدید از ۱۷ روستای این منطقه و گفت‌وگو با مردم و دهیاران این روستا در نشست اداری که در روستای گورسر برگزار شد، گفت: با توجه به پراکندگی روستاها، مدیران دستگاهای اجرایی باید با هماهنگی با بخشداران به‌صورت ماهانه در روستاها حضور یابند و درباره عدم فعالیت برخی مراکز خدماتی، همچنین اعزام اکیپ‌های خدماتی نظیر پزشکان، معلمان راهنما و بازرسان و دیگرخدمات در حوزه‌های مختلف به روستاها، اقداماتی انجام دهند و نتایج آن را گزارش کنند.

  • تحصیل دانش‌آموزان دختر

«محمد رادمهر» با اشاره به توسعه مشاغل خرد روستایی افزود: کمیته امداد و جهاد کشاورزی باید برای معیشت و برخی مشاغل خرد در این روستاها برنامه‌هایی داشته باشد. وی بیان کرد: توجه به تحصیل دانش‌آموزان به‌ویژه دختران یکی از موضوعات مهم و در اولویت توسعه منطقه است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. اگر نیروهای آموزشی و بهداشتی از خود روستاها باشد به‌طور حتم کارآیی و اثرپذیری آن بیشتر خواهد بود.

رادمهر در ادامه این نشست به لزوم توجه والدین به تحصیل دانش‌آموزان اشاره و از مردم تقاضا کرد تا زمینه تحصیل فرزندان خود در مناطقی نظیر جاسک را فراهم کنند و به فرزندان خود اجازه ادامه تحصیل دهند. وی همچنین از اداره بهداشت و درمان جاسک خواست تیم‌های پزشکی به‌صورت هفتگی در این منطقه حاضر شوند و به‌طور رایگان بیماران را ویزیت کنند. این مقام مسئول از اداره آب و فاضلاب روستایی نیز خواست در اولین فرصت نسبت به لوله‌کشی روستای گورسر اقدام‌های اساسی را انجام دهد.