همشهری آنلاین: سینماگر سرشناس کره‌ای در نشستی مشترک با کوستا-گاوراس در جشنواره فیلم بوسان از ایده خود برای بازسازی یکی از فیلم‌های تحسین‌شده این استاد نامدار یونانی-فرانسوی خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، پارک چان-ووک روز یکشنبه در حاشیه جشنواره بوسان ساختن نسخه انگلیسی‌زبان «تبر» را یکی از رویاهای بزرگ زندگی خود دانست و افزود: «فیلمبرداری هنوز آغاز نشده اما امیدوارم آنچه می‌سازم، شاهکار کارنامه‌ام باشد. من سال‌هاست با خانواده گاوراس همکاری می‌کنم و کوستا-گاوراس و همسرش قرار است تهیه‌کننده پروژه باشند.»

کمدی سیاه «تبر» سال ۲۰۰۵ بر اساس رمانی آمریکایی به همین نام نوشته دانلد وستلیک (انتشار در ۱۹۹۷) ساخته شد و در جوایز سزار موسوم به اسکار سینمای فرانسه نامزد دریافت دو جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی بود. فیلم داستان مردی ۳۹ ساله است که از کار معلق می‌شود و در اوج نومیدی تصمیم می‌گیرد رقیبان خود را از پا درآورد. «تبر» هر چند در گیشه چندان موفق نبود اما به شدت به دل منتقدان نشست.

چان-ووک که تا امروز دو بار با «پیرپسر» در ۲۰۰۳ و «تشنگی» در ۲۰۰۹ جوایز دوم و سوم (جایزه بزرگ و جایزه داوران) جشنواره کن را برده، فیلم کارگردانی را بازسازی می‌کند که جایزه نخل طلایی را در کارنامه دارد. کوستا-گاوراس در ۱۹۸۲ با «گمشده» ابتدا جایزه اول جشنواره کن را از آن خود کرد و چند ماه بعد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد. دو نامزدی اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه با درام سیاسی «زد» دیگر افتخارهای اوست.

فیلمساز ۵۶ ساله کره‌ای درباره دلیل خود برای ساختن نسخه انگلیسی‌زبان «تبر» گفت: «فکر می‌کنم احساسی که در یک فیلم دارم، به دگرگونی‌های اساسی در فیلم بعدی می‌انجامد. از تکرار کردن کارهایی که در گذشته کرده‌ام خسته می‌شوم و این میل انجام دادن کارهای تازه و پرچالش ترغیبم می‌کند تا فیلمی دیگر بسازم.»

کوستا-گاوراس هم با اشاره به اینکه همتای کره‌ای‌اش هنرمندی همه‌کاره است و در همه فیلم‌هایش یک جهان‌بینی نوآورانه دارد، افزود: «عجیب است که یک کارگردان می‌تواند در هر فیلم دیدگاه، احساس و نوآوری متفاوت از خود نشان دهد. کسی در اروپا نیست که به اندازه پارک درکی پیچیده داشته باشد.»