به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در گفتوگوی ویژه خبری با موضوع بیسامانی سامانههای مبارزه با قاچاق کالا، در پاسخ به سوالی در رابطه با تاکیدات رییس قوه قضاییه مبنی بر بررسی مجدد و تغییر فرآیند مبارزه با قاچاق کالا در سفر به هرمزگان و الزامات آن، اظهار کرد: الزام اولیه که در اصلاح فرآیند باید انجام شود، اقداماتی است که نهادهای متولی در امر پیشگیری از قاچاق کالا متکفل آن هستند و وظایفی است که قانونگذار برای آنها در فصل دوم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نظر گرفته است.
وی افزود: متاسفانه این اقدامات بعضا انجام نشده و بعضا ناقص انجام شده است. در بسیاری از موارد این اقدامات به صورت یکپارچه انجام نشده و این امر ما را در مبارزه با قاچاق کالا به توفیقاتی که مدنظر قانونگذار و مقام معظم رهبری است، نرسانده است.
اسماعیلی با اشاره به بازدیدی که در جریان سفر آیتالله رییسی از گمرک صورت گرفت، گفت: گرچه سامانه انبار به عنوان یکی از سامانهها موضوعی است که نیازمند اقدام در بخشهای مختلف است؛ اما در بررسی وضعیت گمرک در انبارهای آنجا متوجه شدیم که مسئولان مربوطه از انبارهای متعدد موجود در گمرک اطلاعی ندارند که چه نوع کالایی و با چه مشخصاتی و با چه میزانی در گمرک وجود دارد.
سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: وقتی آنقدر هنوز در امر شناسایی واردات و صادرات از برنامههای پیشبینی شده در قانون عقب هستیم، چگونه میتوانیم ادعا کنیم که در مبارزه با قاچاق بتوانیم به مرز مطلوب برسیم و جلوی قاچاق کالا گرفته شود.
اسماعیلی ادامه داد: در گمرک هم در انبارهای سرپوشیده و هم در انبارهای روباز شاهد خودروهای فراوانی که سالهای قبل بیش از یکسال و دوسال قبل وارد گمرک شده و در محوطه گمرک زیر آفتاب دچار اصطلاک شده بود؛ بودیم اما هیچ اقدامی در ارتباط با ساماندهی آنها انجام نشده بود.
سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: اینها مصادیقی از موضوعاتی است که خصوصا با رویکرد پیشگیری از قاچاق کالا مدنظر ریاست قوه قضاییه قرار گرفت و تاکید شد که باید روند مبارزه با قاچاق کالا علیالخصوص در حوزه پیشگیری دچار تحول شود و بتوانیم از قاچاق کالا جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: البته در مرحله رسیدگی و صدور حکم و در فرآیند اجرای مجازات و قانون و همچنین شناسایی اموال کسانی که از قاچاق کالا دچار افزایش سرمایه شدهاند، باید بازنگری جدی صورت گیرد.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه قضا نمیخواهد با کسانی که اخلال در کار سامانه جامع تجارت ایجاد میکنند برخورد کند، بیان کرد: قطعا نیازمند ورود به این حوزه هستیم، خصوصا اینکه در دستورات ریاست قوه قضاییه مکررا تاکید شده که علاوه بر افعال مجرمانه، باید به سراغ ترک فعلهایی که متولیان امور موظف به انجام آن بودند و از انجام این افعال خودداری کردند و باید پاسخگوی ترک فعلهای خود باشند، برویم.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: خوشبختانه در ماده الف قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز شود جرم دانسته شده است.
وی گفت: اراده قوه قضاییه در دوره جدید این است که در کنار اعمال مجرمانه به سراغ ترک فعل متولیان امور هم برود و به سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داده شده که در مورد یکایک وظایف قانونی این دستگاهها که در همین قانون بیش از ۳۰ وظیفه برای دستگاههای مختلف بیان شده را ورود پیدا کند و ببینید که کدامیک از نهادهای متولی وظیفه قانونی خودشان را انجام میدهند و چه دستگاههایی قصور و کوتاهی کرده اند تا بشود در ارتباط با ترک فعلهای آنها نیز تصمیم قانونی را اتخاذ کرد.
اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه اینکه چه زمانی اختلاف بین گمرک و سامانه جامع تجارت حل میشود، افزود: حل موضوع با ما نیست بلکه برخورد با متخلف با قوه قضاییه است. وظیفه داریم از طریق نهادهای نظارتی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور، متخلف را شناسایی کرده و برخورد کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: یکی از تاکیداتمان این است که باید با گلوگاههای فسادزا و جاهایی که زمینه بروز فساد وجود دارد برخورد کنیم؛ اما ایجاد شفافیت و سامانه وظیفه قوه قضاییه نیست.
اسماعیلی گفت: ممکن است هر کدام از متولیان دستگاهها را اگر وظایف خودشان را انجام ندهند تحت تعقیب قرار دهیم و توسط نهادهای ذیربط مجازات کنیم؛ اما وظیفه مدیریت کلان اجرایی کشور است که در این قبیل موارد ورود پیدا کند و سامانه ها را ایجاد و ارتباط بین آنها برقرار کند.
سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: قوه قضاییه به صورت ویژه ورود پیدا میکند و سازمان بازرسی قصور دستگاههایی که در این ارتباط کمکاری کردند را بررسی و قصورکنندگان را تحت تعقیب قرار میدهد.