به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۹- ۱۳۹۸ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور که با حضور حجتالاسلاموالمسلمین حسن روحانی رئیسجمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در دانشگاهها نیاز به بازنگری، طراحی مجدد و به عبارتی ساماندهی داریم. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ۱۳۹۴ به ما تکلیف کرده ساماندهی دانشگاهها را انجام دهیم.
غلامی با بیان اینکه همکاران ما در سطح دانشگاهها سراسر کشور این کار را انجام دادند، افزود: طرح آماده اجرا است و حاصل اجرا این خواهد بود که ما دانشگاههای متعددی که داریم را در شبکههای علمی قرار میدهیم و از متفرق عمل کردن آنها را خارج میکنیم.
وی توضیح داد: با نظارت علمی مدیریتی دانشگاههای بزرگ و مجموعههای کوچک در یک شرایط فعال قرار میگیرند و در نهایت مأموریتگرا خواهند شد و بر اساس ظرفیتهای درونی و جایگاهها منطقهای خود، این مأموریتها تعریف خواهد شد و نهایتاً یک مجموعه منسجم علمی تحقیقاتی و فناوری را خواهیم داشت.
وزیر علوم با یادآوری اینکه سالهای گذشته در مجامع مختلف، آماری مبنی بر اینکه ۲ هزار و ۸۶۰ دانشگاه در کشور داشتیم، گفت: این آمار را اصلاح میکنم، ما در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۲۵ مرکز، مجتمع و دانشگاه داریم که مستقلاً ذیل عناوین مدیریتی قرار دارند، درون آنها دانشگاه پیام نور، جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای کشور هستند.
دکتر غلامی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی پیش از این هزار و ۲۰۰ مرکز داشت و ما بر اساس اصلاحی که طبق مصوبه شورای عالی اداری انجام دادیم، اکنون دارای ۶۰۰ مرکز هستند که آن هم در حال ساماندهی است.
وی گفت: دانشگاه فنی و حرفهای ۱۷۵ مرکز دارد؛ همچنین دانشگاه پیام نور که پیش از این ۸۰۰ مرکز داشت که اکنون دارای ۴۰۰ مرکز است. دانشگاه غیردولتی نیز ۳۹۰ مرکز داشت که اکنون به زیر ۲۴۰ مرکز رسیده و به دلایل مختلف نیز کاهش پیدا میکند.
غلامی در آغاز سخنانش اظهار داشت: قریب بهاتفاق آنچه امروز در اختیار داریم، حاصل تلاش دانشگاهیان پس از انقلاب اسلامی است. اکثر افرادی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار دارند و کسانی که در دانشگاهها خدمات علمی و پژوهشی ارائه میکنند در دانشگاههای کشور تحصیل کردهاند.
وی یادآور شد: دانشگاههای کشور با وجود برخی نقاط ضعف از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش توانستند کل نیازهای کارشناسی کشور را تأمین کنند. این سرمایه بزرگ دستاورد دانشگاههای ایران است.
وزیر علوم تصریح کرد: در اواخر دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ در دوره تحول پژوهش، دانشگاهها و مراکز پژوهشی ما دستاوردهای بسیار بزرگ و قابل عرضهای داشتند که حاصل آن جایگاه ویژه کشور در مجامع علمی دنیا بود، جایگاهی که سال به سال رشد کرده است و به آن افتخار میکنیم.
دکتر غلامی ادامه داد: در حین رقابت تنگاتنگی که کشورهای بزرگ جهان در بخش فناوری داشتند ما دارای جایگاه پانزدهم یا شانزدهم در توسعه علمی هستیم.
وی تصریح کرد: تحول دیگر حوزه تحقیقات و فناوری، ورود به عرصه فناوریها است. شاید از اواخر دهه ۸۰، انتقال دانش به سطح جامعه برای تولید ثروت و انتقال فناوری به صنایع، ورود به مسائل اجتماعی اعم از فرهنگی و اقتصادی و مدیریتی جزء برنامهها بوده است؛ امروز ما این کار را بهسرعت و جدیت پیش میبریم.
دکتر غلامی توضیح داد: ما اکنون بیش از ۴۳ پارک علمی و فناوری داریم که همین جوانان شرکتهای متعددی در زمینههای مختلف مبتنی بر دانش را پشتیبانی میکنند.
وی به فعالیت ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاههای کشور غیر از دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این مراکز رشد بخشهای بسیاری از یافتههای علمی و فناوریهای نوین را در گروههای کوچک دانشآموختههای دانشگاهی با همراهی اساتید پیش میبرند که از درون آنها، شرکتهای دانشبنیان بهسرعت در حال رشد است.
وزیر علوم با اشاره به ورود بسیار خوب وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پذیرش فرصت مطالعاتی اساتید جوان در صنعت گفت: وزارت علوم هم گذراندن دوره پیمانی برای اعضای هیئتعلمی جوان را بهنوعی اجبار کرده تا این اساتید جوان ۶ ماه را در صنعت بگذرانند.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: برای ورود دانشجویان در بخش فرصت مطالعاتی تحصیلی در حوزه صنعت، سامانهای طراحی شده و مواردی از این قبیل که تمام تلاش این است که دانشگاه جامعهمحور و مسئول در قبال مسائل و مشکلات جامعه باشند.
عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: دانشگاهها و دانشجویان استقبال بسیار خوبی از این امر کردهاند و این تازه آغاز ورود به عرصه علم و فناوری در حل مسائل و مشکلات است.
دکتر غلامی افزود: در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی گزارشهای متعددی را از دانشگاهها به وزرا ارسال کردیم، کاری که اکنون در وزارت نفت انجام میشود در استخراج و اکتشاف از دانشگاههای ما وارد شدند. در حوزه صنایع دفاعی یکپایه تکتک فعالیتهای پژوهشی دانشگاهها بودند.
وی با یادآوری ورود دانشگاه به موضوع ساختمان پلاسکو و سیلاب امسال گفت: دانشگاهها تمامقد پای تربیت نیروی انسانی هستند تا نسل توانمند، فکور، شجاع و امیدوار را به جامعه تقدیم کنیم. آینده جامعه در دست همین جوانان خواهد بود.