ایسنا نوشت: اولین نشست مشترک انجمن خودروسازان ایران و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرویی کشور امروز ۲۹ مهر ماه برگزار شد تا به گفته آنها، نسبت به اظهارات روز گذشته رییس بانک مرکزی، پاسخ داده شود.
در این نشست احمد نعمتبخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - به ارائه آمار تولید خودرو در شش ماهه اول سال جاری پرداخته و گفت: در شش ماهه اول امسال ٣۵ درصد کاهش تولید خودرو و ٣۶ درصد افت تولید سواری اتفاق افتاده است که به دلیل قیمت خودرو بوده است. چنانچه به آمارهای دو-سه سال گذشته رجوع کنیم، میبینیم که شورای رقابت طوری قیمتگذاری کرده که خودروسازی ایران زیانده شده است. سال گذشته ستاد اقتصادی سران سه قوه مسولیت قیمتگذاری را به سازمان حمایت سپرد. همان اوایل سال که سازمان حمایت قیمتها را برآورد کرده و در کمیته خودرو بررسی و اعلام کرد، اعداد و ارقام نشان داد که همه خودروهای فروخته شده با ضرر و زیان فراوان همراه بوده است.
وی افزود: سرکوب مالی خودروسازان باعث شد تا دو خودروساز بزرگ کشور حدود ٨٠٠٠ میلیارد تومان متحمل ضرر شوند و از آنجایی که هنوز هم سرکوب مالی خودروسازان ادامهدار است، به ١٢ الی ١٣ هزار میلیارد تومان زیان مالی دو خودروساز تبدیل شده که این زیان ٢٠ هزار میلیارد تومانی همان بدهی خودروسازان به قطعهسازان نیز است. علاوه براین دولت به قانون نیز عمل نکرد؛ چراکه اگر به هر دلیل قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی آن اعلام کند، باید زیان تولیدکننده را پرداخت کند، اما در این مورد هیچ جبران ضرری از این جهت متحمل نشد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به صحبتهای روز گذشته رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه روزانه قیمت خودروها افزایش پیدا میکند، گفت: ایشان نمیدانند ما دچار سرکوب قسمت هستیم، قیمتها ثابت مانده و خودروسازان زیانده شدهاند. اگر این صنعت متوقف شود، بایستی ١٢ تا ١۵ هزار میلیارد دلار خودرو وارد کنیم. چرا ما زیانده شدهایم؟ از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته است. به طور مثال ورق فولادی از ١٨٠٠ تومان رسیده به ۶٧٠٠ تومان، فولاد کیلویی ١٩ هزار تومانی اکنون ۶۵ هزار تومان است. فولاد آلومینیومی ٢٨٠٠ تومانی به ٩۵٠٠ تومان رسیده، حمل کالا نیز سه برابر شده، قیمت کاتالیزورهای ٣٠٠ هزار تومانی به دو میلیون تومان رسیده است ضمن نرخ اینکه ارز ٣٨٠٠ تومانی نیز در حال حاضر بیش از ٩٠٠٠ تومان است که آن نیز تعلق نگرفته و باید ارز با نرخ آزاد تهیه کنیم.
وی با بیان اینکه افزایش قیمتهای وارده بر قطعات خودرو و قیمتگذاری دستوری سبب شده تا علیرغم مشکلات تحریمها، خودروسازان کشور زیانده شوند؛ گفت: زمانی که ما نتوانیم بدهی خود به قطعهسازان را پرداخت کنیم، قطعهساز نیز دیگر توان تولید نداشته و نمیتواند برای خودروساز تامین قطعه کند؛ لذا تقاضای افزایش قیمت قطعات را میکند اما از آنجایی که ما افزایش قیمت خودرو نمیتوانیم داشته باشیم، نمیتوانیم درخواست افزایش قیمت قطعات را قبول کنیم، بنابراین اگر اینطور باشد، قطعهسازیها نیز تعطیل خواهند شد که به دنبال آن تعطیلی خودروسازان است.
نعمتبخش اظهار کرد: دولت باید تقاضای افزایش قیمت خودرو را بپذیرد. حتی نمیخواهیم تعرفه را نیز کاهش دهد؛ تعرفه همان ٢۵ درصد بماند اما ما را از قیمتگذاریها معاف کنند تا مشکلات ما حل شود.
روز گذشته رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تا کی باید خودروسازی فشل ادامه یابد، اظهار کرد: خودروسازان در طول سال های گذشته بارها نقدیندگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بودند. با این وجود من سال گذشته اعلام کردم که چهار هزار میلیارد تومان نقدیندگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدیندگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد تنها با این شرط که پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس میدهند اما در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را قبول نکردند و سوال این جا است که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه پیدا کند.