همشهری آنلاین: هیئت وزیران به بانک مرکزی اجازه داد از منابع داخلی خود، حدود 958 میلیارد ریال بابت سهم ایران به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت اقتصادی و امور دارایی و به استناد ماده واحده قانون اجازه پذیرفتن اساسنامه اصلاح شده صندوق بین‌المللی پول (مصوب 1356) مصوب کرد؛ بانک مرکزی از محل منابع داخلی خود درخصوص تامین و پرداخت 958 میلیارد و 141 میلیون و 988 هزار و 57 ریال معادل 67 میلیون و 959 هزار و 74 واحد حق برداشت مخصوص تسویه بدهی ناشی از تعهدات جمهوری اسلامی ایران به صندوق بین‌المللی پول به منظور تعدیل ارزش ریال اقدام کند.

وزارت اقتصاد هم موظف شد بابت تسویه این بدهی تضمین کتبی لازم را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.

واحد حق برداشت مخصوص (sdr) یا (Special Drawing Rights)، واحد محاسبه در معاملات صندوق بین المللی پول است که در حال حاضر طبق ضوابط مصوب هیأت مدیره صندوق بین‌المللی پول نرخ آن به صورت روزانه و از محاسبه میانگین وزنی ارزهای معتبر و عمده جهان تعیین می‌شود.

میزان حق برداشتی که به اعضای صندوق بین المللی پول تخصیص داده می‌شود متناسب با مبلغ سهمیه آنها در صندوق است. دارائی اعضاء از حق برداشت مخصوص بخشی از ذخائر بین‌المللی آنها به حساب می‌آید.