فاطمه کاظمی - همدان - خبرنگار: همدان به مانند ۱۹ پاییز گذشته، امسال نیز میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است و تا چند روز دیگر صدای خنده و شادی و کودکان این شهر در کوچه‌ها خواهد پیچید تا به ما یادآوری کند هنوز امید زنده است.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ۱۶ تا ۲۱ آبان در همدان برگزار خواهد شد و همدان بیستمین میزبانی خود از این جشنواره را تجربه خواهد خواهد. به گفته مسئولان برگزاری جشنواره، آنها برای امسال برنامه‌های متفاوتی در نظر گرفته‌اند تا جشنواره رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

  • مهم‌ترین رویداد تئاتر بعد از جشنواره فجر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در آستانه آغاز بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: دبیرخانه جشنواره فعال و در مجتمع شهید آوینی  مستقر شده است و اعضا با شرح وظایفی که به آنها احصا شده، در حال فعالیت تخصصی هستند. امیدواریم با همکاری دوستانمان تهران این جشنواره را با کیفیت بهتر و بیشتری در استان همدان برگزار کنیم.
احمدرضا احسانی افزود: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور است و بعد از جشنواره تئاتر فجر مهم‌ترین و بزرگترین جشنواره بین‌المللی تئاتر کشور محسوب می‌شود. افرادی که در این جشنواره حضور می‌یابند در آینده بزرگترین پشتوانه تئاتر کشور خواهند بود.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های مالی و اعتباری که دستگاه‌های دولتی با آن مواجه هستند، موضوع برگزاری این جشنواره به صورت دو سالانه مطرح بود اما به علت اهمیت این رویداد و میزبانی همدان از آن، تلاش کردیم که امسال نیز با قدرت جشنواره را برگزار کنیم.

  • آثار رسیده به جشنواره

احسانی با بیان اینکه ۳۰۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده، توضیح داد: ۵۰ اثر متقاضی شرکت در بخش نوجوان، ۶۶ اثر متقاضی شرکت در بخش مسابقه خیابانی، ۴۸ اثر متقاضی شرکت در بخش مسابقه تئاتر خردسال، ۸۲ اثر متقاضی شرکت در بخش مسابقه تئاتر ایران و ۵۷ طرح متقاضی شرکت در بخش نمایشنامه‌نویسی بودند و در یک مقایسه ضمنی متوجه افزایش ۲۰ درصدی متقاضیان شرکت در جشنواره به نسبت سال‌های قبل می‌شویم.

وی اضافه کرد: این افزایش اتفاق خوبی است اما حجم کارهای ما را نیز سنگین‌تر کرده است. حجم نمایش‌هایی که به روی صحنه خواهند رفت بیشتر خواهد بود و مخاطبان ما نیز افزایش خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه ۷ سالن در استان در ایام جشنواره فعال هستند، تصریح کرد: سالن اصلی مجتمع شهید آوینی، پلاتو مجتمع شهید آوینی، سالن اصلی مجتمع بوعلی سینا، پلاتو مجتمع بوعلی سینا، پلاتو استاد عبادی و تالار فجر از جمله این سالن‌ها هستند و یک سالن دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد که فعلا مشکلات فنی دارد و تا چند روز دیگر مشکلاتش حل خواهد شد. سالن آمفی‌تئاتر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز ویژه تئاتر خردسالان است. سینما کانون که متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز میزبان کارگاه‌های آموزشی جشنواره خواهد بود.

  • توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار

احسانی با بیان اینکه مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ۸ آبان خواهد بود، توضیح داد: این مراسم یا در یکی از روستاهای اطراف یا یکی از مدارس مناطق کم‌برخوردار شهر برگزار شده و تاکنون یکی از مدارس منطقه شهرک مدنی برای اجرای این مراسم پیشنهاد شده است. در تلاش هستیم مناطق محروم و حاشیه شهر را از جشنواره برخوردار کنیم و برنامه‌های ویژه‌ای برای این مناطق و شهرستان‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه رسمی جشنواره در مجتمع ابن سینا و افتتاحیه غیررسمی در پیاده‌راه میدان مرکزی با حضور عموم شهروندان برگزار خواهد شد و گروه‌هایی در این مراسم برنامه اجرا خواهند کرد که نخستین برنامه‌های خود را اجرا خواهند کرد. گروه‌هایی نیز از خارج از کشور به اجرای برنامه خواهند پرداخت. مراسم اختتامیه نیز ۲۱ آبان در مجتمع ابن سینا برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به اینکه همدان به عنوان استان میزبان حضور پرقدرتی در جشنواره خواهد داشت، گفت: از ۳۱ استان در جشنواره اجرا خواهیم داشت. تعداد ۵۲ اثر نمایشی از ۱۳ استان در بخش مسابقه هستند و ۷ کشور هم در بخش بین‌الملل حضور دارند. ۹ اثر از اسپانیا، ۳ اثر از کشور ایتالیا، آرژانتین، یونان، تاجیکستان، فرانسه و بلژیک نیز در این جشنواره اجرا خواهند داشت. در بخش نمایشی الجرایز، استرالیا و در بخش کارگاهی کشور ایتالیا حضور خواهند داشت.

احسانی افزود: تهران، همدان، اصفهان، بوشهر، البرز، خراسان رضوی، لرستان، مرکزی، ایلام، یزد، هرمزگان، مازندران و قم استان‌هایی هستند که آثارشان به بخش نهایی جشنواره راه یافته است.

  • ویژگی‌های جشنواره

وی حضور شخصیت‌های برجسته بین‌المللی از کشورهای الجزایر، استرالیا و ایتالیا به منظور آموزش هنرمندان حاضر در جشنواره را از ویژگی‌های برجسته جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: شعار جشنواره «کودک، طبیعت تئاتر» است و به همین مناسبت به گروه‌هایی که به صورت مناسبتی نمایش اجرا کنند، اهدای جوایز ویژه خواهیم داشت. توجه ویژه به اقشار آسیب‌دیده حوزه کودک و نوجوان مانند کودکان و نوجوانان ندامتگاه و تحت سرپرستی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) از طریق اهدای هدایا، عیادت، اعزام سفرای شادی و اجرای برنامه‌های ویژه در مناطقی که ذکر شد، از دیگر ویژگی‌های بارز جشنواره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: توجه ویژه و عملیاتی به مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر و همچنین شهرستان‌ها را خواهیم داشت و از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ آبان دو تریلی سیار از تهران اعزام و در استان مستقر خواهند شد و در مناطق گفته‌شده به اجرای برنامه‌های متنوع خواهند پرداخت.

احسانی گفت: با تلاش اعضای برگزاری جشنواره، برای نخستین بار ترکیب داوران از تهران خارج شده و از سایر استان‌های کشور از هنرمندان شاخص در هیات داوران حضور خواهند داشت. هماهنگی‌های لازم برای برگزاری برنامه‌های جشنواره در برنامه مجله تئاتر شبکه چهار سیما انجام شده و با توجه به شعار جشنواره اهدای جوایز ویژه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، خانه تئاتر ایران و حوزه هنری به نمایش‌های با موضوع مربوط به شعار جشنواره خواهیم داشت. مجید قناد نیز دبیر جشنواره خواهد بود.

برچسب‌ها