جمعیت روستایی قم در همه بخش‌های این استان پراکنده اند؛ قم دارای یک شهرستان به همین نام و ۵ بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از ۵ درصد جمعیت کل استان است.

به گزارش همشهری، طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ نفر است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند. بیشتر روستاهای قم از ظرفیت‌ مناسبی برای ایجاد فضاهای بوم‌گردی دارند و به همین دلیل قرار است بزودی این طرح در بیشتر روستاهای استان اجرایی شود.  

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: برای اجرای این طرح، آموزش‌های لازم به روستاییان داده خواهد شد و آنان فضاهایی در داخل خانه هایشان یا در دل طبیعت روستا را به همان سبک سنتی، برای پذیرایی از گردشگران آماده می‌کنند. «سجاد چهرگانی» بیان کرد: با اجرای این طرح فرهنگی و خدماتی، بسیاری از روستاییان حتی می‌توانند یک اتاق از خانه خود را به عنوان مکان استقرار گردشگران مناسب سازی کنند و به درآمد قابل توجهی از محل اقامت میهمانان دست یابند.

وی ادامه داد: رونق یافتن بازار فروش صنایع دستی و سایر محصولات تولید شده توسط روستاییان از دیگر مزایای اجرای طرح بوم گردی و حضور پرتعداد گردشگران علاقه مند به طبیعت در روستاهای قم است. چهرگانی گفت: حفظ جمعیت ساکن در مناطق روستایی فقط با ایجاد اشتغال پایدار و تأمین معیشت روستاییان امکان پذیر است و در این مورد اجرای طرح بوم گردی می تواند نقش مهم و تأثیر گذاری داشته باشد. وی بیان کرد: حضور در مناطق روستایی قم به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی و طبیعت مطلوب، برای بسیاری از گردشگران داخلی و بین المللی جذاب خواهد بود و می‌توان با فراهم کردن امکانات و خدمات مورد نیاز ایشان در قالب اجرای طرح بوم گردی، زمینه تحول اقتصادی در این مناطق را فراهم کرد.

برچسب‌ها