همشهری‌آنلاین: نخست‌ وزیر روسیه تاکید کرد، تلاش‌های اخیر واشنگتن برای افزایش نفوذ آمریکا در جنوب شرق آسیا با ارتقای ایده‌اش از یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز، مغایر اصول مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) است.

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه با روزنامه بانکوک پست گفت: «اخیرا شاهد تلاش‌های آمریکا برای تقویت نفوذش در جنوب شرق آسیا از جمله از طریق ارتقای مفهوم یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز هستیم. طبق طرح‌های آن‌ها، این استراتژی باید جایگزین فرمت معمول همکاری آسیا اقیانوسیه شود. ما خواستار حفظ سیستم کنونی روابط بین دولتی موثر هستیم که پایه و اساس آسه‌آن است.»

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد، ابتکارعمل منطقه هند-اقیانوسیه با اصول آسه‌آن در تضاد است و اعضای آسه‌آن از تشکیل یک فضای همکاری اقتصادی و جامع حمایت کرده‌اند.

مدودف افزود: «در همین راستا، ما طرح‌ آمریکا را چالشی جدی برای کشورهای آسه‌آن در نظر می‌گیریم چرا که ممکن است مواضع این مجمع را تضعیف کند و جایگاه آن را به عنوان بازیگر کلیدی در حل مسائل امنیتی منطقه‌ای به خطر بیندازد.»

او شنبه برای شرکت در نشست تجاری و سرمایه‌گذاری آسه‌آن وارد بانکوک شد و انتظار می‌رود نشست‌های دوجانبه در حاشیه این نشست داشته باشد.

نخست‌وزیر روسیه همچنین پیشنهاد داده است تا مانورهای دریایی مشترک با مشارکت روسیه و آسه‌آن با هدف افزایش امنیت منطقه‌ای برگزار شود. او به بانکوک پست گفت: «می‌توانیم درباره آغاز مانورهایی با فرمت روسیه-آسه‌آن فکر کنیم. اطمینان دارم این اقدام می‌تواند امنیت دریایی بلوک ۱۰ عضوی آسه‌آن را افزایش دهد.»