جمعی از پژوهشگران وابسته مرکز مطالعات شهرداری دبی پس از 10 ماه تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدندکه خودرو های بنزینی در دبی 13 درصد از آلودگی این شهر راتولید می کنند در حالیکه این سهم در آمریکا ودر ویرجینیا 5/2 درصد،در میشیگان 2 درصد و در کانادا 7/4 درصد است.
این تحقیقات همچنین نشان می دهد که سهم آلودگی خودرو های دیزلی در دبی نیز 19 درصد است.
بیش از این اعلام شدخه بود که شهرداری دبی با کمک اداره راه ها و حمل و نقل RTA به منظور کاهش آلودگی در این شهر درصدد جایگزینی خودرو های فرسوده هستند.
اداره حفاظت از محیط زیست در شهرداری دبی نیز اعلام کرده بود که آلودگی هوا در این شهر به دلیل گرمای شدید هوا که به 5/47 درجه سانتی گراد نیز می رسد تشدید می شود.
شناسایی 5 آلاینده هوا
مسئولان شهری در دبی با همکاری پلیس و RTA در 43 نقطه شهر میزان آلاینده های هوا از خودرو ها را اندازه گیری کردند.این بررسی ها از می 2007 آغاز شد و تا فوریه 2008 ادامه داشت.طبق این بررسی ها کل خودرو ها در دبی 75 درصد از آلودگی در شهر را به وجود می آورند.
در این بررسی ها مشخص شد که در هوای دبی 5 آلاینده هیدرو کربن(HC) ،مونواکسید کربن(CO) ،اکسید های نیتروژن(NOX) ،دی اکسید کربن(CO2) و دود بیشترین میزان را دارند.
یکی از ویژگی های این بررسی ها استفاده از وسایل جدید و پیشرفته ای بود که این امکان را به محققین داد تا بدون آزمایش مستقیم آلاینده های خودرو ،میزان آلودگی آن را با نور ها IR و UV اندازه گیری کنند.
بر اساس این تحقیقات محققان این طرح پیشنهاد فرسودگی خودرو را بعد از ده سال دادند.به گفته مهندس حسن سلمان سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست در شهرداری دبی دو عامل مهم در افزایش آلودگی هوای دبی وجود دارند.:سرعت بالای توسعه شهر نشینی و موتوریزه کردن.
آمارها نشان می دهد که سالانه 12 درصد به خودرو ها در سطح شهر اضافه می شود.
در دبی به ازای هر 1000 نفر ،541 خودرو وجود داردکه این تعداد از آمار نیویورک (444) ؛لندن(345) و سنگاپور(111) بیشتر است. تعداد خودرو هانیز نسبت به سال 2005 تاکنون با 30 درصد رشد همراه بوده است.
خودرو ها در دبی روزانه 1/3 میلیون سفر انجام می دهند که پیش بینی می شود که این تعداد به 1/13 میلیون سفر تا سال 2020 برسد.محققان بر پایه همین آمار و ارقام بر ضرورت محدود کردن خودرو ها تاکید دارند.
در این بررسی ها 87 درصد از خودرو ها پلاک دبی را داشته و بقیه پلاک سایر امارت ها داشتند.
همچنین نوع خودرو ها ؛عمومی یا خصوصی بودن،سن خودرو و نوع سوخت مصرفی مورد بررسی قرار گرفت.
در این تحقیقات میزان آلودگی 1085 خودروی سنگین و 8895 خودرو ی مورد بررسی قرار گرفتند.83 درصد از خودرو های مورد بررسی از سوخت بنزین استفاده می کردند .در سال 2001 ،76 درصد ازخودرو ها سوخت دیزلی داشتند.
با توجه به نقش آلاینده های متحرک یعنی خودرو ها در آلودگی هوای دبی مححقان این طرح پیشنهاد دادند که علاوه بر تغییراتی که در نوع سوخت های مصرفی و استفاده از روش های مختلف برای جایگزین کردن خودورهای عمومی به جای خودرو های شخصی،پیشنهاد دادند تا عمر خودرو های فرسوده 10 سال اعلام شود تا از آلودگی های هوا کاسته شود.
آمارها
3/8 درصد:مقدار بیشتر آلودگی هوای دبی در مقایسه با هوای کانادا
75 درصد:
سهم کل خودروهای دبی در آلودگی هوای این شهر
1/3 میلیون:
تعداد سفر های روزانه خودرو ها در دبی که پیش بینی می شود به 1/13 میلیون در سال 2020 برسد