به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیبیسی چند رسانه محلی در ژاپن میگویند برخی از شرکتها زدن عینک را برای کارکنان زنشان به دلایل گوناگون ممنوع کردهاند. از جمله گزارش شده است که برخی از فروشگاههای زنجیرهای از فروشندگانشان زنشان خواستهاند عینکهایشان را بردارند چرا که به آنها «ظاهری سرد» میدهد.
این موضوع باعث بحثهای داغی در رسانههای اجتماعی ژاپن درباره قواعد پوشش و وضعیت زنان در محلهای کار شده است. شرکتها در صنایع متفاوت دلایل متفاوتی را برای ممنوع کردن عینک زنان اعلام کردهاند، از دلایل ایمنی در کارکنان خطوط هوایی گرفته تا دادن امکان به خریداران در بخش زیبایی فروشگاهها برای دیدن نمونه آرایش روی صورت دستیاران فروش.
هنوز روشن نیست که این به اصطلاح «ممنوعیت» بر اساس خط مشیهای شرکتها است یا صرفا یک روند اجتماعی پذیرفتهشده در این محلهای کار است. اما به هر حال این گزارشها بحث داغی را ردر رسانهها اجتماعی برانگیخته است. هشتگ «عینک ممنوع است» در رسانههای در ژاپن پرطرفدار شده و توئیتهای بسیاری درباره آن ارسال شده است.
کومیکو نموتو، استاد جامعهشناسی در دانشگاه مطالعات خارجی دانشگاه کیوتو میگوید مردم در ژاپن به سیاستهای «قدیمی و منسوخ شده» واکنش نشان میدهند. او میگوید: «دلایلی که برای ممنوع کردن عینک زدن زنان ذکر شده است واقعا بیمعنی هستند. موضوع کاملا به تبعیض جنسیتی مربوط است.» به گفته او این گزارشها طرز تفکر «کهنه و سنتی ژاپنی» را بازتاب میدهند.
چندی پیش اجبار به پوشیدن کفشهای پاشنهبلند نیز برای کارمندان زن در ژاپن بحثبرانگیز شده بود.
یومی ایشیکاوا، بازیگر و نویسنده ژاپنی اخیرا پس از آنکه برای کار کردن در یک سالن ترحیم مجبور به پوشیدن کفشهای پاشنه بلند شد، نامه سرگشادهای برای پایان دادن به این قواعد پوشش منتشر کرد. درخواست او طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و به جریانی قوی در رسانههای اجتماعی تبدیل شد. کنشگران در این زمینه میگویند هنگام درخواست استخدام برای شغل در ژاپن پوشیدن کفش پاشنه بلند از جمله ضروریات شغلی است.
به گفته پروفسور نمو زنان عمدتا بر اساس ظاهرشان قضاوت میشوند و دست کم این سیاستهای شرکتها چنین پیامی را به زنان میدهند.