به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسین صادقی معاون آموزشی، برنامهریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در توضیح مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تمدید اجرای نظام قدیم آموزشی (۱+۳) تا پایان سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: ماده واحده تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم (۱+۳)، تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در بیست و سومین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و ۱۲ آبان برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد.
وی افزود: بر این اساس، دانشآموزان شاغل به تحصیل در ساختار نظام آموزشی قدیم (۱+۳) فقط تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ فرصت دارند مطابق ساختار و مقررات نظام قدیم ادامه تحصیل دهند.
به گفته صادقی، از سال تحصیلی ١٤٠٠ - ١٣٩٩، ادامه تحصیل دانشآموزانی که در سال جاری موفق به اتمام تحصیلات خود در نظام قدیم نمیشوند، صرفا از طریق تطبیق دروس آنان با نظام جدید آموزشی (٣-٣-٣-٣) امکانپذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: اجرای شیوهنامه تطبیق کارنامههای تحصیلی نظامهای آموزش متوسطه قدیم با ساختار جدید که ۱۱ خرداد ۹۸ با امضای وزیر وقت به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ارسال شده بود، برابر ماده واحده مذکور شورای عالی آموزش و پرورش، تا اول مهر ماه ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.
صادقی درباره تاثیر تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم برای شرکت دانشآموزان در کنکور سراسری، گفت: تمدید نظام آموزش متوسطه قدیم برای یک سال دیگر موجب خواهد شد دانشآموزانی که در نظام آموزشی گذشته تحصیل کردهاند، با آسودگی خاطر بیشتری باقیمانده دروس خود را انتخاب کنند و به پایان برسانند و در کنکور سراسری به سوالات آزمون دروسی که در نظام آموزشی آن تحصیل کردهاند، پاسخ دهند و ناچار نباشند استرس عدم اشراف به محتوای نظام آموزشی جدید را برای شرکت در کنکور سراسری تحمل کنند.
معاون آموزشی، برنامهریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت این تصمیم بیان کرد: این تصمیم به منظور ایجاد فرصتی برای اتمام دروس باقیمانده سنوات گذشته دانشآموزان شاغل به تحصیل در نظام آموزشی قدیم (١+٣) گرفته شده است که بار مضاعف مطالعه کتب دروس نظام جدید آموزشی را به دوش نکشند.
وی با اشاره به اینکه همچنین تمدید استمرار نظام گذشته موجب تسهیل فراغت از تحصیل دانشآموزان شاخه فنی و حرفهای و کار دانش میشود، افزود: در صورت عدم تمدید نظام آموزشی گذشته، دانشآموزانی که در این شاخهها موفق به فراغت از تحصیل نمیشدند، به دلیل تغییر نظام آموزشی مبتنی بر ارزشیابی دانشمحور (نمرهای) به نظام ارزشیابی مبتنی بر عملکرد و شایستگیمحور، در ادامه تحصیل با مشکلات جدی روبهرو میشدند که برای گریز از آن باید به رشتههای شاخه نظری تغییر رشته میدادند.
این مسئول گفت: این امر، علاوه بر تحمیل هزینههای مالی، دانشآموزان را با مشکلات روحی و روانی روبهرو میکرد یا باید به دلیل واهمه از تطبیق و تحمیل تعداد واحد اضافه به دروس آنها در ادامه تحصیل به شیوه نظام جدید آموزشی، مجبور به انصراف از ادامه تحصیل میشدند. لذا تصمیم گرفته شد طی فرصت یکسالهای که به این دسته از دانشآموزان داده میشود، علاوه بر تسهیل فرایند فراغت از تحصیل آنان، مشکل دانشآموزان رشته هنری که موفق به فراغت از تحصیل در نظام آموزشی گذشته نشده بودند نیز حل شود.
صادقی ادامه داد: کارنامههای نظامهای گذشته دانشآموزان رشته هنر قابل تطبیق با نظام جدید آموزشی نبود و تصویب ماده واحده تمدید یکساله اجرای نظام آموزشی قدیم (۱+۳)، با فرصتی که در اختیار دانشآموزان این رشته قرار میدهد، به مشکل آنها نیز خاتمه میدهد.
معاون آموزشی، برنامهریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری به برخی معایب این مصوبه نیز اشاره و اظهار کرد: از جمله اینکه ثبتنام و ادامه تحصیل برای دریافت دیپلم ۱۲ ساله بدون نیاز به تحصیل در دوره پیشدانشگاهی برای برخی از دانشآموزان نظامهای ۶ ساله و ۴ ساله که هنوز فارغالتحصیل نشدهاند، به تعویق افتاد.
وی افزود: با اجرای شیوهنامه تطبیق، دانشآموزان متقاضی دریافت دیپلم ۱۲ ساله نظام جدید دیگر به اخذ و گذراندن ۲۴ واحد دروس دوره پیشدانشگاهی نیازی ندارند. همچنین، با اجرای شیوهنامه تطبیق، برای اولین بار در نظام آموزشی کشور امکان اخذ دیپلم در رشته متناظر برای فارغالتحصیلان دوره متوسطه فراهم میشد که آن نیز به مدت یک سال به تعویق افتاد.