به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پیمان سنندجی با اشاره به نوسازی اتوبوسهای فرسوده شهر تهران، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم و جدی که برای کلانشهر تهران مطرح است نوسازی اتوبوسهای فرسودهای است که در حال حاضر در حوزه بخش عمومی و خصوصی شرکت واحد فعالیت میکنند.
وی با بیان این که بیش از ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشمول این فرسودگی و نوسازی میشود، اضافه کرد: در سال ۸۵ دولت مصوبهای داشت که مبتنی بر آن اتوبوسهایی را با ۸۲.۵ درصد یارانه تحویل شهرداریها میداد و ما هم به تبع آن، تحویل بخش خصوصی میدادیم و قیمتگذاری بلیت بر این مبنا انجام میشد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ادامه گفت: از سال ۸۹ و ۹۰ اتوبوسی به این حوزه تخصیص داده نشده و با توجه به گرانیهایی که وجود دارد مشکلات عدیدهای به بخش خصوصی و عمومی تحمیل شده است.
سنندجی با اشاره به مصوبه سال ۹۲ دولت، ادامه داد: سال ۹۲ دولت مصوبهای مربوط به پرداخت مابهالتفاوت سوخت در قالب تبصره «ق» تدوین کرد و دو سال پیش هم مصوبه دیگری را جایگزین مصوبات قبلی کرد که تا سقف ۱۴۲ هزار دلار به ازای هر پیمایش، ۱۹.۱ سنت پرداخت را بابت مابهتفاوت سوخت داشته باشد.
وی توضیح داد: به بیان دیگر اگر یک اتوبوس دیزل از رده خارج و اتوبوس گازسوز وارد شود، میتوانیم از این مابهالتفاوت سوخت استفاده کنیم.
سنندجی گفت: دو سال است پیگیر این مصوبه هستیم، جلسات متعددی را برگزار کردیم و امیدواریم با این مصوبه بخشی از ناوگان شهر تهران که بیش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس است را بازسازی کنیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکید کرد: اما تا این مصوبه اجرایی شود، بازسازی اتوبوسها را در دستور کار قرار دادهایم و بر اساس دستورالعمل، اتوبوسهای بخش خصوصی و عمومی در حال بازسازی هستند.
وی با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته در زمینه بازسازی، توضیح داد: در بخش خصوصی، مخازن سی ان جی رایگان ارائه دادهایم، تستهای مخازن را رایگان انجام دادهایم و امیدواریم بازسازی با ۶۰ درصد تخفیف را داشته باشیم.
سنندجی افزود: در بخش عمومی هم در حال بازسازی اتوبوسهای دوکابین هستیم و امیدوارم تا پایان سال ۱۵۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کنیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ۶ هزار دستگاه اتوبوس در تهران تردد میکنند، گفت: نیاز تهران بر اساس مصوبات بالادستی ۹ هزار دستگاه اتوبوس زیر ۱۰ و ۱۲ سال است اما متاسفانه بیش از ۶۰ درصد اتوبوسهایمان یعنی ۳ هزار و ۶۰۰ اتوبوس عمر بالای ۱۰ سال دارند و باید از رده خارج شوند.