جمعی از دانش‌آموزان بندر انزلی در اقدامی فرهنگی و اجتماعی با پاکسازی بخشی از بلوار ساحلی این شهر دو و نیم کیلوگرم ته سیگار جمع‌آوری کردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا بابایی عضو مجمع فعالان زیست محیطی و مسئول اجرای پاکسازی بلوار ساحلی انزلی، گفت: رها کردن فیلتر سیگار در طبیعت به عنوان معضل اجتماعی در تمام دنیا مشکلاتی جدی برای محیط زیست از جمله خاک، گیاهان و جانوران به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه ته سیگارها مهمترین عامل قتل پرندگان در محیط‌های شهری به شمار می‌روند، افزود: بر اساس نظر کارشناسان حدود سه هزار ماده خطرناک اعم از فلزات سنگینی چون کروم، مس و سرب در فیلتر سیگار وجود دارد که با رها شدن آن در طبیعت، به دلیل عدم تجزیه‌پذیری وارد خاک شده و آلودگی آن را به همراه دارد.

بابایی تاکید کرد: فیلترهای ته سیگار به دلیل اینکه در تماس با آب‌های جاری نرم می‌شوند، پرندگان با خیال وعده‌ای غذا آنها را بلعیده و گاه موجب مرگ آنها می‌شود.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان علاقه‌مند به محیط زیست در این پویش علاوه بر جمع‌آوری فیلترهای سیگار، با افراد و جوانان سیگاری گفت‌وگوهایی را انجام دادند که نتیجه آن قول مساعد جوانان برای انداختن ته مانده سیگار درون سطل‌های زباله بود.

ته‌ سیگار یک ماده مصنوعی و غیرقابل تجزیه است که همه شهرهای ایران با مشکل انداختن ته‌ سیگار در خیابان‌ها یا جوی‌ آب مواجه هستند و این مسئله میزان نگرانی مردم را برای آب مصرفی تصفیه شده افزایش می‌دهد.

متاسفانه فیلترهای سیگار تخریب‌پذیر نبوده و دارای شماری از مواد بسیار سمی هستند؛ مواد آلاینده موجود در این قطعات به طور کامل از بین نرفته و در نتیجه این مواد در خاک‌ها، آب‌ها و سواحلی که در آن زندگی می‌کنیم، وجود دارند و ظاهر مناظر طبیعت را نیز زشت و غیر جذاب کرده‌ است.

بندر انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر و  غرب گیلان واقع است.