به گزارش همشهری آنلاین، صدا و سیما در برنامههای مختلف خود از افراد و کارشناسان دعوت میکند. در زمانهای مرتبط با انتخابات، گاه از افرادی دعوت میشود که نامزد انتخابات مجلس هستند. در این خصوص انتقادهای وجود دارد از جمله این ادعا که صدا و سیما با توجه به رویکرد و علائق خود، با دعوت از این افراد به صورت غیر مستقیم درصدد تبلیغ برای آنهاست. در این خصوص سیداحسان قاضی زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر صدا و سیمادر گفتوگو با ایسنا، در توضیح اقدامات صدا و سیما برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: چندی پیش ستاد انتخابات در سازمان صدا و سیما تشکیل شد. صدا و سیما باید به سمت تهیه برنامههای تبلیغاتی برای تهییج مردم جهت حضور و مشارکت بیشتر در انتخابات باشد.
وی افزود: طبق قانون موجود کاندیداهای انتخابات مجلس حق استفاده از برنامههای سازمان برای تبلیغ خود را ندارند. در ایام تبلیغات تنها افراد و اشخاص میتوانند با هدف تشویق مردم برای حضور در انتخابات حضور پیدا کنند. البته مجلس در اصلاح قانون انتخابات موضوعات تبلیغات انتخابات مجلس را تغییر داده که کلیت اصلاح قانون انتخابات مجلس در شورای نگهبان تایید شد به همین دلیل در این دوره همان قانون قبلی ملاک است.
این عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما تاکید کرد که تبلیغ افراد و اشخاص از رادیو و تلویزیون مطرح نیست البته احزاب و گروههای مختلف میتوانند به طور کلی برنامههای خود را مطرح کنند که این کار هم در راستای افزایش مشارکت حداکثری و نه بحث تبلیغ لیست و گروه خاصی است.
قاضی زاده هاشمی مجددا تاکید کرد: کاندیداهای تایید صلاحیت شده شورای نگهبان در انتخابات مجلس فرصتی برای استفاده از برنامههای صدا و سیما در ایام انتخابات مجلس را ندارند.
وی در پایان گفت: شورای نظارت بر صدا و سیما بر کار ستاد انتخابات نظارت دارد و از لیست این ستاد برای توضیح درباره برنامههایشان دعوت خواهد کرد.
به گزارش همشهری آنلاین، این قانون پیشتر نیز وجود داشته است اما شاخص اینکه حضور افراد در برنامههای صدا و سیما آیا مصداق تبلیغ مستقیم یا غیر مستقیم آنهاست هنوز به صورت شفاف مشخص نیست.