مجلس دهم در آخرین ماه‌های فعالیت خود برای نشان دادن جایگاه مجلس و اثبات در راس امور بودن کلیدواژه «استیضاح» را برگزیده است.

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که قرار بود امروز وزیر جهاد کشاورزی را استیضاح کنند، با پذیرفته شدن استعفای محمود حجتی ترجیح دادند یک استیضاح دیگر را کلید بزنند. از این رو، ۶۰ نماینده نامه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به هیات رئیسه تحویل دادند تا اگر طرح اعلام وصول شد و محسن حاجی‌میرزایی تا ۱۰ روز آینده همچنان در مصدر وزارت ماند، در مجلس حضور یابد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.

همزمان، گروهی دیگر از نمایندگان طرح استیضاح دو وزیر کلیدی دولت دوازدهم را در دست بررسی و اقدام دارند؛ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور احتمالا برای عملکرد خود در آشوب‌های اخیر و قطعی اینترنت باید به مجلس برود و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت هم باید درباره عملکردش در حوزه سهمیه‌بندی بنزین، کنار گذاشتن استفاده از کارت سوخت و بازگرداندن دوباره این پروژه به نمایندگان استیضاح‌کننده پاسخ بدهد.

مجلس دهم در حوزه استیضاح وزیران دولت دکتر حسن روحانی گوی سبقت را از مجلس نهم ربود. بیشترین زاویه این مجلس با محمدرضا آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بود که دو بار استیضاح شد، هر بار از نمایندگان رای اعتماد گرفت و به دفتر کار خود در ساختمان وزارت راه در ابتدای بلوار نلسن ماندلا بازگشت. آخوندی که یک استیضاح ناموفق هم در مجلس نهم داشت، سرانجام در مهرماه ۹۷ عطای وزارت را به لقایش بخشید و از هیات دولت کناره‌گیری کرد.

دیگر چهره‌ای که پنج سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و طعم استیضاح (از نوع موفق) را چشید، علی ربیعی است. سخنگوی دولت دوم حجت‌الاسلام روحانی تابستان سال گذشته با رای نمایندگان مجلس از جایگاه وزارت کنار گذاشته شد و پس از مدت‌ها گوشه‌نشینی و دادن مشاوره به رئیس‌جمهوری، سرانجام در قامت سخنگو به جلسه‌های کابینه بازگشت.

عبرت‌آموزترین جریان استیضاح مجلس دهم هم مربوط به محمد شریعتمداری است؛ کسی که قرار بود به عنوان وزیر صمت استیضاح شود اما استعفا کرد و درست یک روز بعد به عنوان گزینه وزارت رفاه به مجلس معرفی شد. نمایندگانی که گفته می‌شد می‌خواستند با رای بالا شریعتمداری را برکنار کنند، همان آرای بی‌اعتمادی را تبدیل به رای اعتماد کردند و وزیر مستعفی صمت را به سمت وزیر تعاون و رفاه برگزیدند.

از مجلس هم خبر می‌رسد هیات رئیسه استیضاح وزیران در این مقطع را به صلاح نمی‌داند و می‌کوشد ماجرا را در کمیسیون‌های تخصصی حل و فصل کند. اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در این باره به ایرنا گفته است: «بنا شده مشکلات نمایندگان از طریق کمیسیون‌های تخصصی پیگیری شود. استیضاح وزیر نفت در کمیسیون تخصصی خود بررسی می‌شود و قرار است نمایندگان مشکلات خود را آنجا حل کنند.»

یک سال و سه ماه پس از رای آوردن استیضاح وزیر اقتصاد و جدا شدن مسعود کرباسیان از قافله دولت دوازدهم و در فاصله سه ماه تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، بار دیگر موج استیضاح در مجلس راه افتاده تا بلکه گره از کار فروبسته مردم گشوده شود. هر چند این تلاش‌ها را می‌توان از نگاهی دیگر برای به دست آوردن دل مردم پای صندوق‌های رای تعبیر کرد؛ مجلسی که چند وزیر دیگر را به استیضاح تهدید کرده و در لحظه‌های آخر از تصمیم خود منصرف شده است.