اوو مورالس، رئیس‌جمهوری مستعفی و پناهنده بولیوی اعلام کرد «به نام صلح» و برای جلوگیری از راه افتادن یک جنگ داخلی از نامزد شدن در انتخابات آینده این کشور چشم‌پوشی می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، مورالس که در ۲۰۰۶ نخستین رئیس‌جمهوری بومی بولیوی و چند روز پیش به مکزیک پناهنده شد، در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گاردین در مکزیکوسیتی درباره آینده بولیوی گفت: «هر چند من حق دارم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شوم اما برای پرهیز از افتادن کشورم در دام یک جنگ داخلی خودم را قربانی می‌کنم. آنها می‌گویند «نه به اوو» و من می‌گویم باشد، مساله‌ای نیست.»

سه هفته پس از اعلام خبر پیروزی مورالس در انتخابات ریاست‌جمهوری، اعتراض‌ها به فساد و تقلب گسترده بالا گرفت و او ناچار شد تحت فشار مردم و نظامی‌ها لاپاز را به مقصد مکزیکوستی ترک کند. یک روز بعد، جنین آنیه‌س (سناتور راستگرا) خود را رئیس‌جمهوری موقت خواند و چند روز پیش هم کنگره بولیوی قانونی تصویب کرد که بر اساس آن، امکان نامزد شدن مورالس و دیگر نامزدهای دوره‌های اخیر در انتخابات از بین می‌رود.

رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی در داخل یک مرکز نظامی در مکزیکوسیتی زندگی می‌کند و همه جا زیر نظارت و مراقبت نیروهای امنیتی است. او با اشاره به کم شدن حمایت‌ها از خود افزود: «واقعیت این است که مردم پس از دو هفته مقاومت برابر کودتاگران دیگر خسته شده‌اند و تعداد کشته‌ها هم زیاد است. من از آنچه گذشته و آنچه انجام داده‌ام پشیمان نیستم و این یک مبارزه قدیمی است.»