تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۵

یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آثار لئوناردو داوینچی، نابغه دوره رنسانس، در کتاب‌خانه آمبروزیانا در شهر رم ایتالیا نگه‌داری می‌شود.

تعداد زیادی از طرح‌ها و نوشته‌های این دانشمند و هنرمند بزرگ، درباره موضوع‌های متنوعی مثل ماشین‌های پرنده، مسائل ریاضی،گیاه‌شناسی و ... که مربوط به سال‌های 1478 تا 1519 میلادی‌اند.

چند ماه پیش مسئولان این کتاب‌خانه، متوجه شدندکه این آثار دارند کپک می‌زنند و از آن بدتر این که آنها نمی‌توانند هزینه نگه‌داری از  این آثار را تأمین کنند. اما خوشبختانه این کپک در حال گسترش نیست و مسئولان همه تلاششان را برای تأمین هزینه ترمیم این برگه‌ها انجام داده‌اند؛ چون از نظر آنها این آثار فقط متعلق به کشور ایتالیا نیست و مال همه مردم جهان است.

اولین بار، سال 2006، دانشجویی که داشت روی کارهای داوینچی تحقیق می‌کرد، متوجه این کپک‌ها شد و بعد پژوهشگران دیگر این موضوع را پی‌گیری کردند. مسئولان کتاب‌خانه گفته‌اند دما و رطوبت جایی که این مجموعه در آن نگه‌داری می‌شود، به طور مرتب تحت نظر است و امکان دارد این آثار زمانی در معرض این کپک‌ها قرار گرفته باشند که به نمایش گذاشته شده، یا برای پژوهش بیرون آورده شده‌اند.

این امکان هم وجود دارد که نوعی چسبی که روی این برگه‌ها زده‌اند تا براق شوند و جلوه بهتری پیدا کنند، باعث شده این آثار کپک بزنند.

 حالا دارند از این نسخه‌ها کپی‌هایی تهیه می‌کنند و بعضی از آنها را هم در شبکه اینترنتی گذاشته‌اند.