به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی شنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در پاسخ به سوال مجری در مورد مهمترین عملکرد این دوره مدیریت شهری، گفت: بعد از دوران پرتلاطمی که شهر تهران در سالهای گذشته پشت سر گذاشت، ایجاد آرامش و انضباط در تهران از اصلیترین برنامههای ما بود. همچنین بعد از ایجاد آرامش، اولویتبندی برای اجرای طرحهای لازم در دستور کار قرار گرفت؛ شعارها و قولهایی نیز داده بودیم که تلاش کردهایم تحقق ببخشیم.
- مقابل تبدیل باغ به برج ایستادیم
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که اهمیت آن را هر روز حس میکنیم و رهبری هم در ١٣ اسفند سال ٩٣ از همه خواستند در مورد آن تلاش کنند، بحث احیای فضای سبز و باغات شهر بود. همانطور که قول دادیم از تخریب باغات جلوگیری کردیم. روند باغاتی که برج میشدند، با همکاری شورای شهر و کمیسیون ماده ۵ متوقف شد و راهکارهای جدیدی به صاحبان آنها ارایه شد؛ یکی از آنها این بود که هر کسی که باغی را حفظ کند یا توسعه دهد، راههای جایگزین دیگری در مقابل او قرار داده می شود؛ مثلا این باغات میتوانند تبدیل به خانه سالمندان، محل تولید و عرضه گیاه و گل یا رستوران شوند اما شرط اصلی این بود که باغ باید حفظ شود. خوشبختانه دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و شورای شهر در این زمینه بسیار با ما همکاری کردند.
شهردار تهران با بیان اینکه با اجرای مصوبه برج باغ در دوره قبل، حدود ١٠٠ هکتار باغ زیر بار رفتند، گفت: در شرایطی که تهران در زمستان اینورژن را تجربه میکند، وجود باغات یک الزام است که در زمینه توسعه آنها نیز اقدامات جدی صورت گرفته است؛ بیش از ١٢٠٠ هکتار فضای سبز هم در پهنههای حاشیهای و هم در داخل داخل محدوده شهر افتتاح شدند.
- معتقد نیستم که مشکل آلودگی هوا راهحل قطعی ندارد
حناچی در ادامه با بیان اینکه معتقد نیستم که مشکل آلودگی هوا راهحل قطعی ندارد چرا که راهحل آن کاهش آلایندههاست، تاکید کرد: باید هر اقدامی که برای کاهش آلایندهها لازم است را انجام دهیم. آلودگی هوا و ترافیک هم یکی از عارضههای کلانشهرهاست که ریشه اصلی آن در تمرکز جمعیت در یک مساحت است.
وی اضافه کرد: در ابتدا میگفتیم تهران، بعد گفتیم تهران بزرگ و الان هم میگوییم پهنه تهران بزرگ؛ معتقدم آنچه پشت ارتفاعات البرز اتفاق میافتد هم تحت تاثیر شهر تهران است. استقرار جمعیت و تمرکز آن در یک بازه مساحت تبعات ایجاد میکند. در شرایط اینورژن، که از کنترل ما خارج است، میتوانیم اقدامات کاهنده بسیاری انجام دهیم. واقعیت این است که در کوتاهمدت کاری جز استفاده کمتر از خودروهای تکسرنشین و ماشینهای آلاینده نمیتوانیم انجام دهیم. باید کمتر از موتورهای دوچرخ کاربراتوری استفاده کرده و فیلترهای دوده بر روی اتوبوسها نصب کنیم.
شهردار تهران گفت: به علاوه، جریان باد و بارش هم میتواند تاثیر زیادی داشته باشد. وقتی به عنوان یک راهحل کوتاهمدت مدارس را تعطیل میکنند، ترافیک تا ٢۵ یا ٣٠ درصد کاهش پیدا میکند و این یعنی آلایندهها کم می شوند. در شرایط اینورژن، استانداری گاهی معادن شن و ماسه اطراف شهر را تعطیل میکند، یا در قدیم نیروگاه شهید رجایی را که مازوت میسوزاند مجبور میکردند گاز بسوزاند. در این شرایط برای ماشینهای سنگین محدودیت ایجاد میشود. بعدازظهر جمعه که شهر در تعطیلی به سر میبرد، ذرات معلق افزایش پیدا میکند که این امر هیچ دلیلی جز عبور ماشینهای سنگین ندارد. همکارانم تلاش میکنند معاینه فنی خودروهای سنگین را بسیار جدی بگیرند که البته این کار ملاحظات زیادی نیز دارد.
حناچی با تاکید بر اینکه راه حل قطعی در زمینه کاهش آلودگی قطعا موجود است، عنوان کرد: تجربیات جهانی نشان میدهد اقدامات کاهنده زیادی تاثیرگذار هستند. طرح LEZ یا اصطلاحا همان طرح ترافیک در بسیاری از کشورها اجرا میشود که هدف آن کاهش حضور آلایندهها در مناطقی از شهر است. این از موضوعاتی است که جزو تجربه جهانی به شمار میرود. ما خوشبختانه بهواسطه تجهیزاتی مثل دوربینهای معاینه فنی و چک کننده پلاک ها، می توانیم این کار را به شکل مکانیزه انجام دهیم و به حد استانداردهای جهانی در زمینه آلودگی هوا نزدیک شویم.
- شهرداری تنها بخشی از پروسه مدیریت شهر است
وی درباره وجود ١۴ دستگاه مسئول در زمینه آلودگی هوا گفت: وقتی اختیارات متمرکز به یک دستگاه باشد، میتوانید از آن دستگاه جواب بخواهید اما وقتی اختیارات و مسئولیتها پخش شود، دیگر نمیتوان به راحتی موضوعات را پیگیری کرد. ما در حال حاضر این کار را در شورای ترافیک شهر تهران انجام میدهیم؛ تصمیمات محلی با حضور پلیس راهور، وزارت کشور، نماینده استانداری و شهرداری تهران که با هم بحث میکنند و به نتیجه میرسند، تبدیل به مصوبه میشود. وقتی یک تصمیم تبدیل به مصوبه شد یعنی همه دستگاهها باید آن را اجرا کنند، حتی اگر به آن انتقاد داشته باشند، آن ایراد هم در همان شورا مطرح میشود؛ اگر این ایراد کلان باشد در شورای عالی ترافیک وزارت کشور مطرح و درباره آن تصمیمگیری میشود.
حناچی ادامه داد: الگوی شیوه مدیریت شهر تهران به گونهای است که شهرداری تنها بخشی از پروسه مدیریت است و نه تمام آن. ١۴ دستگاه در این موضوع نقش دارند و همه باید وظیفه خود را درست انجام دهند. حال اگر یک پروژه مشخص داشته باشید و یک دستگاه کار خود را درست انجام ندهد، با مشکل مواجه میشوید. واگذاری اختیارات به یک دستگاه به تناسب پاسخی که از آن دستگاه میخواهید، اهمیت فراوانی دارد.
وی به میزان تأثیرگذاری طرح کاهش آلودگی هوا نیز پرداخت و گفت: میزان مونواکسیدکربن در تهران در تابستان امسال نسبت به قبل از اجرای طرح جدید کاهش محسوس پیدا کرده است. در مدت سه ماه همین تابستان در مقایسه با تابستان سال قبل، سرعت خودروها ٧ درصد و استفاده از مترو نیز ۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است؛ جدی گرفتن معاینه فنی تاثیر زیادی داشته است. البته همواره در آذر و دی ماه به دلیل سکون هوا مشکلاتی داریم و از طرف دیگر در تابستان تعطیلی مدارس هم تاثیر دارد.
شهردار تهران تاکید کرد: آلودگی هوا را معمولاً خیلی دقیق و به شکل ساعت به ساعت مقایسه میکنیم. مثلا ساعت پیک امسال در یک روز خاص را با ساعت پیک در همان روز سال گذشته مقایسه میکنیم. به طور قطع تابستان امسال تفاوت زیادی در آلودگی هوا دیدیم. البته شرایط جوی هم میتواند التیامبخش باشد اما در محاسبات معمولا لحاظ نمیشود.
- هزینه ۸ میلیون یورویی هر رام قطار مترو
حناچی در ادامه در پاسخ به سیاستهای شهرداری تهران در بحث توسعه حمل و نقل عمومی عنوان کرد: خطوط مترو ما ظرفیت ٧ میلیون سفر روزانه را دارد، اما در حال حاضر کمتر از ٢ میلیون سفر روزانه داریم که برای رسیدن به ظرفیت نهایی، علاوهبر ساخت خطوط ٨ و ٩ و ١٠، باید بهرهوری از خطوط موجود را نیز بالا ببریم؛ این یعنی باید فاصله سرخط قطارها را کاهش دهیم. خطوط قدیمی در این مورد وضعیت بهتری دارند اما خطوط جدید هنوز ایدهآل نیستند؛ مثلا سرفاصله قطارها در خط ١ از ۴ دقیقه به ۳.۵ دقیقه، در خط ٢ از ۴ دقیقه به ۳.۵ دقیقه، در خط ۴ از ۴ دقیقه به ۳.۵ دقیقه، در خط ٣ از ٩ دقیقه به ۷.۵ دقیقه و در خط ۶ از ٢۵ دقیقه به ١۵ دقیقه کاهش پیدا کرده است که در مرحله بعد به ٧ دقیقه نزدیک خواهد شد و در خط ٧ نیز از ١۵ دقیقه به ١٠ دقیقه کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه موضوع کاهش سرفاصله قطارها به طور مستقیم با تامین واگنها ارتباط دارد، گفت: بعضی از خطوط طوری طراحی شدهاند که به فاصله سرخط ۲.۵ دقیقه هم میتوانند برسند، به شرطی که واگنهای مورد نیاز برای آن تامین شود. تامین هر واگن حدود یک میلیون یورو هزینه دارد و هر رام که شامل ٨ واگن است، حدود ٨ میلیون یورو هزینه میخواهد.
شهردار تهران اضافه کرد: بخش عمدهای از این واگنها در واگنسازی تهران ساخته میشود؛ حدود ٣۶ درصد از تولید واگنها به صورت داخلی است و مابقی به شکل سیکیدی وارد و در داخل جمعآوری می شوند. البته در توافقنامهای که با همراهی معاونت علمی و فناوری تهیه کردیم، قرار شد یک قطار با سیستم پیشرفته بسازیم.
حناچی در پاسخ به این سوال که سهم شهرداری تهران از آلودگی هوا چقدر است، اظهار داشت: نمیتوان برای سهم شهرداری تهران در موضوع آلودگی هوا درصد تعیین کرد اما پلیس راهور و شهرداری ٢ دستگاه اصلی هستند که اگر هماهنگ باشند، میتوانند تاثیر زیادی بگذارند. از سوی دیگر کیفیت و استاندارد خودرو و کیفیت سوخت نیز تاثیر مستقیم دارند. کیفیت سوخت به نسبت یک دهه قبل بهتر شده است اما در همین شرایط هم کیفیت سوخت بین تمام جایگاهها ثابت نیست؛ مثلا در سوخت بعضی پمپبنزینها گوگرد بیشتری وجود دارد که احتمالا بهخاطر تفاوت در فرایند صنعتی پالایشگاههای تولیدکننده است.
- طرح جدید ترافیک بازدارنده است
وی درباره برخی اظهارات پلیس راهور مبنی بر عدم تأثیرگذاری طرح جدید ترافیک نیز گفت: این نظر را قبول ندارم چرا که نباید فراموش کنیم این یک طرح بازدارنده است؛ اجرای این طرح میزان خودروهای ورودی به طرح را توانسته است کنترل کند، یعنی دائما آلایندههای شهر را کنترل میکنیم. پیشتر وقتی امکان پایش وجود نداشت طبعا اطلاعرسانی هم در مورد آن وجود نداشت، اما این بهمعنای فقدان آلایندگی نبود. آنچه الان تفاوت ایجاد کرده این است که امکان سنجش آلایندگی را داریم و باید آن را یک فرصت بدانیم. به خود یادآوری کنیم که این بحثها کارشناسیاند باید و به طور تخصصی به آنها پرداخته شود.
حناچی افزود: هماهنگی ما با پلیس محترم راهور در قالب جلسات شورای ترافیک تهران است. به عنوان مثال برداشتن طرح زوج و فرد نتیجه گزارشهای مطرح شده در همان جلسات بود؛ همه مجاب شدند که طرح زوج و فرد در درازمدت تاثیر زیادی ندارد درنتیجه طرح را برداشتیم. ما معمولا آنجا درباره این موضوعات صحبت میکنیم و من هم ترجیح میدهم در مطبوعات و رسانهها در این مورد صحبت نکنم چون بحث های کاملا تخصصیاند که برمبنای آمار و اعداد روی آنها کار میشود. همکاری بین ما و پلیس راهور به طور دایم وجود دارد؛ به طور مثال دستگاههای مانیتورینگ پلیس راهور از شهرداری تغذیه میشود. البته مهم است که برای گرفتن تصمیمات بزرگ یکدیگر را مجاب کنیم و از سوی دیگر ضروری است که حدود اختیارات و پاسخخواهی درباره موضوعات نیز مشخص باشد.
وی درباره این اتهام به شهرداری تهران که طرح کاهش آلودگی هوا با انگیزه درآمدزایی اجرا شده است، تصریح کرد: اتفاقا واقعیت این است که درآمدهای شهرداری در این خصوص کاهش پیدا کرده است چون تخفیفات آن بیشتر شده است. نگاه ما به امر سلامت شهروندان اصلا مادی نیست از طرف دیگر بحث گرفتن عوارض نیز یک روش بازدارنده به شمار میرود.
حناچی تاکید کرد: این طرحها بر اساس دادههای کارشناسی تدوین و به صورت مستمر سنجش و پایش میشود. به عنوان مثال فرمانده پلیس تهران گفتند اگر یک ساعت زودتر طرح را تمام کنیم ممکن است تاثیر بیشتری داشته باشد، روی نمودار بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این کار ضرری ندارد پس با آن موافقت کردیم.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره طرح جامع پیشنهادی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا گفت: الایزد، بیشتر جدی گرفتن معاینه فنی، نصب فیلتر های جاذب دوده، تجهیز و توسعه خودروها و اتوبوسها و موتورها و دوچرخههای برقی از بخش های مهم این طرح است. در توافقی که با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری داریم، روی موضوع خودروها و موتورهای برقی کار می کنیم. رسیدن به اهداف طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران شدنی است، در صورتی که اقدامات تمام ذینفعان شهر در مسیر درست هدایت شود.
حناچی به پرسشی درباره سد معبر نیز پاسخ داد و گفت: شهرداری طبق قانون موظف به جلوگیری از سد معبر است اما تلاش کردهایم در این شرایط صرفا حالت مامور و معذور نداشته باشیم. با این وجود اگر در جایی مثل چهارراه ولیعصر (عج) کاملا موضوع را رها کنیم، عملا پیاده رو را میبندند؛ جلوی امامزاده صالح هم همین وضعیت را دارد. ما اگر محدودیتی در این زمینه ایجاد می کنیم، در کنار آن تلاش داریم تا با همکاری خود ذینفعان، مکان یا زمان دیگری را به فعالیت آنها اختصاص دهیم. درمورد وانتها هم همینطور است؛ همکاران ما وظیفه دارند جلوی سد معبر وانتها را بگیرند و معبر باید همیشه باز باشد اما از طرف دیگر مکانهای دیگری را نیز در نظر می گیریم تا بتوانند به امرار معاش خود برسند. سال گذشته شب عید اوج این فعالیتها بود اما در چهارراه ولیعصر(عج) ازدحام اینچنینی نداشتیم چون مکان جایگزین برای دستفروشان در نظر گرفته بودیم.