معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۱۱ درصد درآمد ناخالص ملی صرف هزینه‌های مواد مخدر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر اصلانی صبح یکشنبه ۱۷ آذر در همایش دو روزه علمی و آموزشی کشوری دست‌اندرکاران حوزه بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان بوشهر اظهار داشت: دشمنان امروز ایران را به عنوان یک قدرتمند در عرصه دفاعی در جهان می‌دانند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی کردند تا به بهانه امنیت در افغانستان مستقر شوند ولی استراتژی و راهبرد آنها این بود که دو تاجر انگلیسی را مستقر کردند تا تولید و کشت مواد مخدر را مدیریت کنند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: سال ۲۰۰۰ مجموع کشت مواد مخدر در افغانستان شش هزار هکتار و میزان تولید حدود ۲۰۰ تن بود ولی در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۶۸ هزار هکتار به عنوان کشت خشاش در افغانستان را شاهد هستیم و کشت خشخاش بیش از ۵۰ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: مواد مخدر را از مردم افغانستان خریداری کردند. بعد از استقرار آمریکایی‌ها در افغانستان، تولید هروئین با خلوص بالا و با قیمت پائین شکل گرفت و افرادی که تریاک مصرف می‌کردند به خاطر قیمت پائین‌تر به هروئین متمایل شدند و سپس کراک را تولید کردند که باعث مرگ و میر معتادین در جامعه شد.

اصلانی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های شوم استکبار جهانی این بود که به بهانه امنیت وارد افغانستان شد ولی پروژه افزایش تولید مواد مخدر و افزایش نا امنی را باعث شد و قاچاق مواد مخدر را به صورت مسلخانه با سلاح‌های مدرن گسترش یافت.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: الان در کشور با آگاهی‌سازی که صورت گرفته مصرف مواد مخدر صنعتی در حال کنترل است. ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه مقابله در شرق و غرب کشور، سه هزار و ۸۱۴ شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است.

اصلانی در ارتباط با پائین‌آمدن سن اعتیاد و افزایش مصرف ادامه داد: این یک توطئه استکبار است و ما کشور مقدم در مبارزه با مواد مخدر هستیم.

وی ادامه داد: از مجموع تولید ناخالص ملی ۱۱.۲ درصد صرف هزینه‌های مواد مخدر می‌شود. با این پول می‌شود صدها پروژه از جمله مدرسه و دانشگاه و سد ساخت که در توسعه کشور نقش‌آفرینی کند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در کشور ما امروز بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد مستمر مواد مخدر و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر معتادان تفننی هستند. از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور، ۵.۴ درصد جمعیت با این معضل خانمان‌سوز روبرو هستند.

وی تصریح کرد: فقط در حوزه مقابله نمی‌توانیم به توفیقات لازم برسیم. اگر همه مرزها را ببندیم و همه نیروهای نظامی و انتظامی را بسیج کنیم، باز هم مواد مخدر وارد جامعه می‌شود چون ایران مسیر عبور مواد مخدر است. باید با اقدامات فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌ها اقدام شود.

اصلانی خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اساس مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده که طرح یاری‌گران زندگی به عنوان پیشگیری از آسیب مواد مخدر طراحی شود و در ۲۵ گروه مرجع اجرا شود.