نخست‌وزیر ژاپن هدف از سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را به این کشور تلاش برای گسترش صلح در منطقه و پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای ایران و آمریکا اعلام کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، آبه شینزو که اواخر بهار امسال به تهران آمده بود، حدود ۱۰ روز دیگر در توکیو میزبان دکتر حسن روحانی خواهد بود. هر چند نخست‌وزیر ژاپن در سخنان اخیر خود زمان دقیق سفر رئیس‌جمهوری ایران را به توکیو مشخص نکرد اما رسانه‌های ژاپنی معتقدند این سفر روزهای ۲۰ یا ۲۱ دسامبر انجام می‌شود که همزمان است با پایان پاییز و روحانی به احتمال فراوان شب یلدا در ژاپن خواهد بود.

آبه شینزو با اشاره به اینکه توکیو در حال برنامه‌ریزی برای میزبانی از رئیس جمهوری ایران است، افزود: «با پیگیری پیاپی و گفتگو به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن و دستیابی به ثبات در منطقه ادامه می‌دهیم.» گفته می‌شود مقام‌های سیاسی ژاپن سفر روحانی را با همتایان خود در آمریکا هماهنگ کرده و پس از آن خبر این سفر را به رسانه‌ها داده‌اند.

بیش از ۸۰ درصد نفت مورد نیاز ژاپن از ایران تامین می‌شود و دولت ژاپن در تلاش برای رهایی از تحریم‌های آمریکا قصد دارد نقشی پررنگ‌تر در بهبود روابط میان تهران و واشنگتن ایفا کند. هر چند رئیس‌جمهوری ایران و دیگر مقام‌های سیاسی بارها اعلام کرده‌اند با برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشتن آمریکا به برجام، بلافاصله باب مذاکره با طرف آمریکایی باز می‌شود.