به گزارش ماهنامه صنعت چاپ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شرکت سرمایهگذاری ایرانگردی و جهانگردی و بانک سپه از متولیان اجرای این طرح هستند.
واحد سفرکارت در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در توضیح این کارتها میگوید: این کارتها توسط بانک سپه تهیه میشود و سپس برای توزیع بین دستگاههای دولتی در اختیار ما قرار میگیرد. فلسفه استفاده از این کارت تسهیلاتی است که دولت قرار بوده در اختیار کارکنان دولت قرار دهد و چون برای سفر کارکنان بودجه نیز لحاظ شده بود و این که دولت میخواست بودجه واقعا در سفر هزینه شود به فکر تهیه سفر کارت افتاد تا هم صنعت گردشگری رونق پیدا کند و هم آن کارمند هزینه کمتری بپردازد. این طرح در واقع همان "بن سفر" است که در سال 84 به تصویب رسید که هیات دولت در هفته آخر بهمن ماه سال 86 آییننامه اجرایی آن را تصویب کرد.
کارتی که این سازمان در اختیار کارمندان دولت قرار میدهد همانند کارتهای عابربانک است که البته مبلغی در آن نیست و مقدار مبلغ داخل کارت توسط هر یک از دستگاههای دولتی یا خود شخص شارژ میشود. با این توضیح که مبالغ این کارت قابل برداشت نیست.
گفتنی است سازمان میراث فرهنگی تاکنون با 470 مرکز اقامتی مانند هتلها، میهمانسراها و رستورانها در سرتاسر ایران برای استفاده از سفرکارت قرارداد بسته است و همه این مراکز به کارتخوانهای بانک سپه برای استفاده سفرکارت مجهز شدهاند. دفترچهای با نام "راهنمای پذیرندگان سفرکارت ملی" به همراه سفرکارت در اختیار افراد قرار میگیرد که اطلاعاتی از قبیل: نام شهر، نام مرکز اقامتی، نوع واحد و درجه، میزان تخفیف، نشانی و تلفن هر مرکز اقامتی و پذیرایی را در اختیار فرد قرار میدهد. همانطور که گفته شد بانک سپه به عنوان یکی از سه ارگان اجرایی طرح سفرکارت وظیفه تهیه این کارت و در اختیار قرار دادن آن به سازمان میراث فرهنگی را بر عهده دارد. با این وجود بانک سپه کل پروسه تولید این کارت را به شرکت سیناکارت سپرده است.
شرکت سیناکارت با داشتن یک واحد چاپی از سال 1374 فعالیت خود را در زمینه تولید کارتهای مغناطیسی، کارتهای هوشمند، کارتهای اسکرچ و ... آغاز کرده است.
محمد مبارکی مدیرعامل سیناکارت، از ابتدای پروسه تولید کارتها شروع میکند و میگوید: طرحی که قرار است روی کارتها به چاپ برسد توسط بانک تهیه و به صورت یک فایل دیجیتال در اختیار ما گذاشته میشود. طرح کارت پس از تبدیل به اندازه مورد نظر جهت خروجی فیلم و یا زینک به واحد پیش از چاپ ارسال میشود و سپس زینک آماده شده به واحد چاپ افست فرستاده میشود. بدنه کارتها چهار لایه است و چاپ رنگی روی لایههای میانی که از جنس PVCاست، انجام میگیرد. به این صورت که فرمهای پشت و رو به طور جداگانه با یک دستگاه 74 speedmaster پنج رنگ UV، مجهز به واحد ورنیزنی بر روی ورقهای PVC انجام میپذیرد و بعد از آن در اتاق تمیز (Clean Room) نگهداری میشوند.
وی ادامه میدهد: 48ساعت پس از پایان عملیات چاپ، سطح چاپی توسط ورنی مخصوص لمینیت (Laminating Varnish) پوشش داده شده و 48 ساعت دیگر در اتاق تمیز نگهداری میشوند. دلیل آن هم این است که سطح ورق PVC به خصوص پس از آغشته شدن به ورنی لمینیت جاذب گرد و غبار است، به همین خاطر پس از هر مرحله از کار نگهداری آن در اتاق تمیز ضروری است.
در این فاصله نوار مغناطیسی با استفاده از دستگاه tape laying بر روی لایه رویی و خارجی (over lay) که از جنس PVC ولی به صورت شفاف است، منتقل میشود. پس از آن ورقهای چاپ شده با ترتیب کن (collator) ترتیب میشوند. سپس هر چهار لایه، دو لایه داخلی (core) و دو لایه بیرونی (over lay) که یک لایه آن قبلا با نوار مغناطیسی لمینیت شده ترتیب و با جوش اولتراسونیک (Ultrasonic) روی هم ثابت میشوند و جهت پروسه لمینیت گرم و سرد به یک دستگاه اتوماتیک منتقل شده تا در طول این پروسه لایهها کاملا به هم چسبیده شوند. این ورقهای لمینیت شده بعد از 24 ساعت در ابعاد استاندارد 80 CR-با رجیستر فتوالکتریک لیزری، پانچ میشوند، به این صورت یک کارت مغناطیسی آماده میشود.
محمد مبارکی میگوید چون سفر کارتها هوشمند هستند، پس از مراحل فوق، کارتها جهت نصب تراشه (chip) به دستگاه مربوط منتقل میشوند، این دستگاه روبوتیک است و عملیات مختلفی از جمله ایجاد حفره، پانچ تراشه (chip)، انتقال چسب، نصب تراشه و تست فیزیکی و الکترونیکی آن را به صورت همزمان انجام میدهد و سپس کارتها بستهبندی میشوند.
سرانجام این کارتها، بستهبندی شده و به بانک سپه و مراکز صدور کارت طرف قرارداد آن بانک ارسال شده که پس از صدور به وزارتخانههای مختلف جهت توزیع بین کارمندان ارسال میشود.
مبارکی در خاتمه اضافه میکند: این کارتها در حال حاضر مغناطیسی است و از طریق دستگاههای کارتخوان POS بانک سپه - که در مراکز طرف قرارداد با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نصب شدهاند - قابل استفاده خواهند بود.