عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: عناب از جمله درختان مقاومی است که قابلیت رشد و تولید در زمین‌های کم آب، شور و سبک را دارا است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سکینه کهنسال واجارگاه گفت: عناب از جمله درختان مقاومی است که قابلیت رشد و تولید در زمین‌های کم آب، شور و سبک را دارا است و توجه بیشتر به آن ضمن بالا بردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در حفاظت خاک نیز می‌تواند، مؤثر باشد.

وی گفت: بیشتر زمین‌های کشاورزی در ایران به دلیل شوری خاک و آب برای کشت بیشتر محصولات باغی مناسب نیستند، در ۲۰ سال گذشته عناب، به عنوان محصول اصلی در استان خراسان جنوبی مطرح شده و هم اکنون سطح زیر کشت آن در خراسان جنوبی از ۹۰ هکتار در سال ۱۳۶۷ به ۷۸۰  هکتار در سال ۱۳۸۷ وتولید آن به بالای هزار تن و حدود ۹۸ درصد تولید عناب کشور رسیده است.

کهنسال واجارگاه اظهار کرد: این درخت به دلیل سازگاری فوق العاده با شرایط سخت محیطی به ویژه در مناطق کوهستانی به عنوان یکی از اجزای پوشش سبز طبیعی، نقش مهمی را در تعدیل آب و هوای منطقه و جلوگیری از ایجاد روان آب سطحی ایفا می‌کند.

او یادآورشد: به دلیل خواص دارویی متعدد و کاربردهای متنوع، عناب یک گونه گیاهی استراتژیک و مهم در خراسان جنوبی محسوب می‌شود ولی به دلایل مختلف آن طور که باید شناخته نشده و به آن اهمیت داده نشده است، بنابراین  لزوم مطالعات علمی وتحقیقاتی بیشتر در مورد آن باید مورد توجه قرار گیرد.