امسال ۲۰۸ تن پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی تولید شد که بیشترین آن مربوط به شهرستان راز و جرگلان بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: از این میزان ۳۳ تن ابریشم تولید شده است.

محمد محمدزاده افزود: امسال چهار هزار و ۶۰ جعبه نوغان بین نوغانداران این استان توزیع شده بود.

وی تعداد بهره برداران نوغان داری را چهار هزار نفر عنوان کرد و گفت: از هر جعبه ۴۲ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود که از این نظر در کشور رتبه اول را داریم.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار نیز امسال پرورش پاییزه پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی با توزیع ۲۵ جعبه نوغان در پنج شهرستان این استان انجام شد.

وی اضافه کرد: این طرح آزمایشی با همکاری مرکز نوغانداری کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، شیروان و بجنورد به اجرا درآمده است.

پیش از این پرورش پیله‌ تر ابریشم در خراسان شمالی تنها یک نوبت در سال و در فصل بهار انجام می شد.

بخش عمده پیله‌ تر ابریشم خراسان شمالی در شهرستان مرزی راز و جرگلان تولید می شود اما شهرستان های مانه و سملقان، فاروج، شیروان و بجنورد نیز در تولید پیله تر فعالیت دارند.

محمدزاده افزود: در این طرح ویژگی های تولیدی از جمله کیفیت و کمیت پیله های تولیدی و توجیه اقتصادی طرح بررسی شده و از دیگر سو با توجه به کاهش امور کشاورزی در این فصل، خانواده های روستایی قبل از آغاز فصل سرما و ریزش برگ های درختان توت، می توانند یک‌دوره پرورش نوغان را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی میانگین تولید پیله تر از هر جعبه نوغان ۴۲ کیلوگرم است، گفت: در برخی نقاط استان تا ۶۲ کیلوگرم پیله تر نیز از هر جعبه نوغان برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: امسال برای حمایت از نوغانداران ۵۷ هزار اصله نهال توت اصلاح شده رایگان بین آنان توزیع شد و ۵۰ هزار اصله نهال نیز در اسفندماه امسال توزیع خواهد شد.

وی یکی از مشکلات این بخش را نبود نهالستان توت بیان کرد و گفت: تولید پیله تر به شکل سنتی نیز یکی دیگر از مشکلات فعالان این بخش است.

خراسان شمالی از نظر تولید پیله ابریشم رتبه چهارم و از نظر میانگین تولید به ازای هر جعبه تخم نوغان رتبه نخست کشور را دارد.