به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی محتشمیپور در مورد فرآیند نوسازی تاکسیهای فرسوده شهر تهران، با بیان این که طی انعقاد تفاهمنامه فی مابین معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید، نوسازی تاکسیهای فرسوده در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: این در حالی است که آورده اصلی این نوسازی را معاونت حمل و نقل شهرداری تهران از محل درآمدهای حاصل از طرح ترافیک تقبل کرده است، البته درصدی نیز صندوق کارآفرینی امید و سازمان تاکسیرانی به این آورده مالی اضافه کرده است.
وی با بیان این که بر اساس برنامهریزیهای انجام شده تاکسیهای مدل ۸۷ به پایین میتوانند از تسهیلات قرضالحسنه وام ۵۰ میلیونی با سود ۴ درصد با بازپرداخت ۵ ساله استفاده کنند، افزود: البته تاکسیهای مدل ۸۸ یا ۸۹ که دچار تصادف سنگین، سرقت مستند به مدارک آگاهی یا آتشسوزی شدند و دیگر قابلیت کارآیی ندارند نیز میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مود تضامین بانکی استفاده از تسهیلات قرضالحسنه نوسازی تاکسیها، اظهار کرد: در فرآیند مالی بانکها ضمانت لازم است اما با رایزنی صندوق کارآفرینی امید برای تاکسیرانانی که از این تسهیلات استفاده میکنند، ضمانت به معنای عام که همان کارمند رسمی دارای برگه کسر از حقوق است، لازم نیست. افراد میتوانند با ارائه چک صیاد به عنوان تضمین از این تسهیلات استفاده کنند. بر همین اساس هم کارمند، هم کاسب و حتی تاکسیران همراهی که دارای چک صیاد و حساب معتبر است، میتواند ضامن تاکسیرانی که قصد استفاده از تسهیلات بانکی دارد، بشود.
محتشمیپور در پاسخ به این سوال که در فرآیند نوسازی، آورده رانندگان تاکسی علاوه بر ۵۰ میلیون تومان وام قرضالحسنه، به چه میزان خواهد بود؟ تصریح کرد: دقت داشته باشیم که تاکسی فرسوده باید تحویل مراکز رسمی اسقاط شود که این بخش کاملا مجزا از شهرداری است اما با توجه به وزن، نوع خودرو و ... ممکن است بدنه تاکسی را با قیمتهای بین ۳.۵ تا ۸ میلیون محاسبه کنند که اسقاط خودروها قسمتی از هزینه نوسازی را کاهش میدهد.
وی با بیان این که در حال حاضر کارخانه، تاکسیهای جدید را ۶۷ میلیون تومان پیش فاکتور میکند؛ گفت: به نظر میرسد با کسر هزینه اسقاط تاکسی حدود ۱۰ میلیون باید آورده راننده باشد، اما رانندگان تاکسی میبایست خودروی خود را به مدت ۵ سال بیمه بدنه کنند که این بیمه بدنه نیز حدود ۴ میلیون تومان هزینه دارد.
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزود: از زمان فراخوان تسهیلات قرضالحسنه ۵۰ میلیونی نوسازی ناوگان تاکسیران، ۵۶۰۰ تاکسیران از این خدمات استفاده کردند.