تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲

بررسی اعداد و ارقام رکوردهای همشهری در سال‌های انتشار را در این گزارش مطالعه کنید.

همشهری - سمیرا رحیمی- امیرعلی علامه‌زاده: نزدیک به دو دهه پیش بود که سر کلاس گرافیک دانشگاه، استاد چنین روایت کرد که شهردار وقت تهران، سفری رفت اروپا و صبح، در آن پایتخت مهمانی، روزنامه‌ای در قطع تبلوید دید که نیاز شهروندان آن شهر، همه در آن بود و اندیشه کرد که چه خوب است همشهریان او نیز روزنامه‌ای داشته باشند برای خود؛ «همشهری» نام گرفت آن جریده تمام‌رنگی پایتخت ملک ایران. آذر، ‌ماه آخر پاییز، بعد سال‌ها، که سیاست داشت رنگ اقتصادی‌تری می‌گرفت و قدرت، می‌دانست سهم مردم هم وجود دارد و بیشترین سهم آنها هم «زندگی» است، روزنامه‌ای روی پیشخوان باجه‌های روزنامه‌فروشی‌های ۲۴ آذرماه ۱۳۷۱ ظاهر شد که همشهری شهر و شهروندان آن بود و البته مرزهای آن، همه ایران.

هر چند یک‌دهه بعد، برای شکستن شمارگان و آن ‌همه اثرش بر مخاطبان، طرح ریختند و لایحه بردند و قانون ابلاغ کردند که همشهری مختص تهران است و فقط برای تهرانیان. و در یاد علاقه‌مندان روزنامه‌ها مانده است که توزیع‌گران مطبوعات، بعدها شماری از ضمیمه‌های این جریده را به شهرها می‌بردند، مخصوص مشترکان قدیمی و خواننده‌های صمیمی. نخستین تیتر یک همشهری شد «لایحه بودجه ۲۴۰۰میلیارد تومانی سال۷۲ امروز تقدیم مجلس می‌شود» و سرمقاله‌ای در ستون «یادداشت روز» آن نشست که از «چرا همشهری؟» می‌گفت؛ عین همین عنوان. حالا از خاطره آن کلاس گرافیک، این تصویر اینفوگرافیک، از آن عنوان «چرا همشهری؟» هم، «چه همشهری؟» مانده است که خودش «عنصر خبری» دیگری است که از چیستی رخدادی حکایت می‌کند که این ‌همه سال شده است روزنامه همشهری و از قرار هم حالا، خود موضوع خبر و این پرونده.


تاریخ‌های مهم همشهری

  نخستین شماره روزنامه همشهری در ۱۶ صفحه و با قیمت ۵۰ ریال در تیراژ ۱۰ هزار نسخه در روز منتشر شد.
 تیراژ روزنامه در اردیبهشت سال ۱۳۷۲به ۱۰۰هزار نسخه در هر شماره رسید.
 تیراژ روزنامه در آبان سال ۱۳۷۳به ۲۰۰هزار نسخه در هر شماره رسید.
  در مرداد ۱۳۷۴تیراژ روزنامه به ۳۰۰هزار نسخه در روز رسید.
 در بهمن ۱۳۷۵تیراژ روزنامه به ۴۰۰هزار نسخه در روز رسید.
 هزارمین شماره روزنامه در تیر ۱۳۷۵منتشر شد.

  •  آغاز انتشار چاپ دوم روزنامه همشهری در اردیبهشت ۱۳۷۷

  قیمت روزنامه در سال‌های ۱۳۷۴به ۱۰۰ریال، ۱۳۷۷به ۲۰۰ریال، ۱۳۸۴به ۵۰۰ریال و در سال ۱۳۸۵ به ۱۰۰۰ریال افزایش یافت.
 برند همشهری در سال ۱۳۹۲به‌عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.
 در ۲۱ آذر ۱۳۸۸ نیازمندی‌های همشهری با حجم بی‌سابقه ۲۲۰ صفحه به چاپ رسید. در این راهنما تعداد ۵۹۳۸ آگهی مسکن (۹۰۴۱ کادر)، ۳۰۱۱ آگهی اتومبیل (۴۰۵۰ کادر) و  ۴۵۷۰ آگهی استخدام (۷۱۶۵ کادر) در کنار آگهی دیگر خدمات و کالاها چاپ شد.
 تحول در ساختار صفحه اول و لوگوی روزنامه همشهری در سال ۱۳۹۳با هدایت استاد ابراهیم حقیقی و طراحی و اجرای علیرضا میرزامصطفی
  انتخاب همشهری جوان در سال ۱۳۸۸در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به‌عنوان برترین رسانه.
 کسب رکورد انتشار ۲۸۰صفحه در یک روز برای ضمیمه راهنمای همشهری
 کسب رکورد انتشار ۳۰۸۷۷آگهی در یک روز برای ضمیمه راهنمای همشهری
 کسب تندیس از کنفرانس ملی برند پایدار با محوریت «برندهای مسئولیت‌پذیر اجتماعی» برای ضمیمه راهنمای همشهری
 کسب لوح زرین کنفرانس ملی کارآفرینی، ‌تولید ملی و رونق اقتصادی برای ضمیمه راهنمای همشهری
 تعداد پرونده‌های مطبوعاتی از سال ۸۴تا ۹۶، ۶۶ پرونده
 انتخاب روزنامه همشهری به‌عنوان برترین روزنامه چاپی کشور از سوی وزارت ارشاد اسلامی در سال‌های ۱۳۹۴و ۱۳۹۵و ۱۳۹۶
  انتخاب پوستر آمار گرسنگی برنامه جهانی غذا به‌عنوان بهترین طرح مسابقه «آگهی‌های برتر» روزنامه همشهری.