به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: رتبهبندی معلمان بر حسب توانمندیها و صلاحیتهای حرفهای آنها انجام میشود. الهیار ترکمن افزود: با بیان اینکه در ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه به صراحت بر تهیه نظام مبتنی بر شایستگیهای حرفهای تاکید شده است، گفت: با پیگیریهای یک و نیم سال اخیر و بهکارگیری تجارب گذشته این نظام را تهیه کردیم که از سوی دولت تصویب و ابلاغ شد.
- مشمولان رتبهبندی چه کسانی هستند؟
معاون برنامهریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره مشمولان این طرح گفت: این طرح معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحد آموزشی را در برمیگیرد. معلمان بر اساس چکلیستهایی ارزیابی میشوند و متناسب با امتیازاتی که میگیرند مابهازای مالی در حکم حقوقیشان اعمال میشود.
- چه کسانی مشمول نمیشوند؟
الهیار ترکمن درباره اینکه کدام گروهها مشمول طرح رتبهبندی نمیشوند، بیان کرد: در آموزش و پرورش به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۸، اجازه داشتیم از نیروهای آموزشی در مشاغل اداری استفاده کنیم. طبق بخشنامهای که معروف به بخشنامه ۲۳۰ است، میتوانیم نیروهای آموزشی را در بخش اداری به کار بگیریم. البته حضور آنها در مشاغل اداری نافی سنوات قابل قبولشان در حوزه آموزش نمیشود و میتوانیم بین بخش اداری و آموزشی این انتقال را انجام دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک نظام آموزشی باید نیروهایش تفکیکشده باشد و ساختار منسجمی داشته باشد که بتواند روی نیروی انسانی سرمایهگذاری کند، در مصوبه تصریح شده که آموزش و پرورش باید بین نیروهای اداری و آموزشی خود تفکیک انجام دهد. یعنی آنها باید انتخاب کنند که یا به عنوان نیروی اداری مشغول کار باشند یا به مدرسه برگردند و به شغل تدریس ادامه دهند.
معاون برنامهریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجازه داریم مشمولان بخشنامه ۲۳۰ را که آموزشی هستند اما در حال حاضر به بخش اداری منتقل شدهاند تا مهر سال آینده از مزایای رتبهبندی برخوردار کنیم، گفت: ولی این افراد باید تا مهرماه انتخاب کنند که یا نیروی اداری میشوند و از مزایای اداری استفاه میکنند یا به مدرسه برمیگردند و امتیازات آن حوزه را دریافت میکنند. این انتخاب را باید همکاران ما انجام دهند.
وی افزود: بنابراین آنها که اداری هستند و اداری باقی میمانند، از مهرماه سال آینده مشمول رتبهبندی نمیشوند. فعلا همه را شامل میکنیم و تا اول مهر ۹۹ اجازه داریم رتبهبندی را برای آموزشیها و مشمولان بخشنامه ۲۳۰ اجرا کنیم، ولی از اول مهر ۹۹، مشمولان بخشنامه۲۳۰ باید انتخاب کنند. از کل نیروهایی که در اختیار داریم حدود ۴۰ هزار نفر در مشاغل اداری هستند.
- رتبهبندی معلمان در ۵ طبقه
معاون برنامهریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلمان در ۵ طبقه قرار میگیرند، اظهار کرد: تمام افرادی که دارای سابقه بالاتر از ۲ سال باشند وارد فرآیند رتبهبندی میشوند. در طبقه اول معلمان دارای ۲ سال سابقه که ۱۲۰ ساعت دوره آموزش ضمن خدمت گذرانده و درصدی از امتیازهای مربوط به ارزیابی عملکرد را کسب کرده باشند، قرار میگیرند. طبقه اول باید حد نصاب ۶۰ درصد نمره و امتیازات را کسب کنند. از اول تا طبقه دوم باید ۴ سال بگذرد و معلمان دارای ۶ سال سابقه که ۷۰ درصد نمرات ارزیابی را بگذرانند، در طبقه دوم قرار میگیرند.
وی ادامه داد: از طبقه دوم تا سوم باید ۶ سال بگذرد و معلمان با ۱۲ سال سابقه وارد رتبه سوم، همینطور بعد از ۱۸ سال وارد رتبه چهارم و بعد از ۲۴ سال وارد رتبه پنجم میشوند.
- صدور احکام در کمتر از ۴۵ روز آینده
الهیار ترکمن با بیان اینکه مقدمات کار برای بهروز کردن امتیازها و تهیه چکلیستها از چند روز قبل شروع شده است، گفت: پیشبینی ما صدور احکام در کمتر از ۴۵ روز است. اما چون تاریخ اجرای مصوبه از اول مهر است، هر زمان احکام اصلاح شود، معوقات هم پرداخت میشود. ۸۷۰ هزار نفر باید وارد این فاز شوند که عددی سنگین و انجام کار زمانبر است، اما مانع اجرایی نداریم.
- صرف معلم بودن برای رتبهبندی کافی نیست
معاون برنامهریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: مبنای کار رتبهبندی برخورداری از صلاحیت است و نمیتوان صرف معلم بودن وارد رتبهبندی شد و صرف وارد رتبهبندی شدن حداکثر امتیاز را گرفت. ماهیت رتبهبندی برخورداری از امتیازات صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای است و هر معلمی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، گواهینامه صلاحیت حرفهای برای او صادر میشود، در رتبههای مختلف قرار میگیرد و از امتیازات بهرهمند میشود.
وی افزود: خواهشم از فرهنگیان این است که به عوامل امتیازآور توجه زیادی داشته باشند و این عوامل به عنوان شواهد عینی ما را مجاز میکند که آنها را در یکی از رتبهها قرار دهیم. فرهنگیان مجموعه عملکرد خود را مستندسازی کرده و در درجه اول روی عملکردشان خودارزیابی دقیق داشته باشند و بدانند که واقعا به کدامیک از رتبهها میتوانند اختصاص پیدا کنند. اینگونه نباشد که فکر کنند چون معلم هستند میتوانند به بالاترین رتبه بروند. ما حتما براساس شواهد عینی و مستندات معلمان را در یکی از رتبهها طبقهبندی میکنیم تا هر فردی بتواند در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.
الهیار ترکمن گفت: تلاش میکنیم با خود فرهنگیان مرحله اول این کار را که ارائه امتیازات است، انجام دهیم. طبیعی است که در مرحله اول اعتراضات بیشتر است و بهتدریج که مستندات کاملتر شود و فرهنگیان سوابق و مستندات خود را کامل کنند، اعتراضات کمتر خواهد شد. اما طبیعی است که اعتراضات در هر زمانی اتفاق بیفتد ما نیز پاسخگو هستیم. با کمک فرهنگیان و مساعدتی که در این زمینه اتفاق میافتد و تلاش همکاران ما در ادارات کل آموزش و پرورش استانها امیدواریم تا قبل از مهرماه ۹۹ رتبهبندی را کامل و صحیح انجام دهیم و هر کدام از فرهنگیان را متناسب با امتیازات و صلاحیتها در جایگاه واقعی خود قرار دهیم.
- میزان افزایش حقوق معلمان
الهیار ترکمن درباره افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبهبندی اظهار کرد: براساس جدولی که ضمیمه مصوبه دولت است و امتیازاتی که بر حق شغل، شاغل و فوقالعاده شغل افراد مشمول اعمال میشود، اولین رتبه ما که رتبه یک است، ۲۲۵ هزار تومان و رتبه ۵ که بالاترین رتبه است، حدود ۶۸۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت. بر این مبلغ سنوات نیز اضافه میشود و با سایر موارد از جمله طرح معلم تماموقت که معلمان در آن شرکت میکنند نیز مبالغ دیگری به حقوق آنها افزوده میشود. درمجموع افزایش حقوق معلمان عدد پایینی نیست.
وی ادامه داد: یکی از برنامههای اصلی وزارت آموزش و پرورش تغییر در معیشت فرهنگیان است اما این یک برنامه تدریجی است چراکه در ظرفیت دولت و آموزش و پرورش نیست که یکباره این کار را انجام دهد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با تقدیم بودجه سال ۹۹ به مجلس پیشبینی افزایش حقوق برای سال آینده ۱۵ درصد است - غیر از آن موارد ویژهای که در وزارت آموزش و پرورش دنبال کردیم مثل معلم تماموقت که اجرا شده است - گفت: حدود ۶۴ هزار نفر از معلمان وارد این طرح شدهاند. طرحی را برای معلمان ابتدایی نیز دنبال میکنیم که آنها هم بتوانند از برخی مزایای معلمان تماموقت استفاده کنند.