سازمان حج و زیارت چگونگی نقل و انتقال اولویت حج تمتع و فراخوان به‌روزرسانی اطلاعات همه متقاضیان حج را (کسانی که ودیعه داده‌اند و آنها که قصد انجام این کار را دارند) اعلام کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمدتقی قادری مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت اظهار کرد: از اردیبهشت سال جاری سامانه‌ای به نشانی tasharof.haj.ir راه‌اندازی شده است تا کسانی که قصد واگذاری یا دریافت اولویت حج تمتع را دارند، به آن مراجعه کنند.

قادری افزود: در گذشته کمبودی در این رابطه وجود داشت چراکه برخی افراد بنا به دلایلی قصد واگذاری و از طرفی برخی افراد مستطیع نیز درخواست دریافت اولویت حج تمتع را داشتند اما یک سامانه جامع، متمرکز و تحت نظارت سازمان وجود نداشت که این افراد را به هم وصل کند و در برخی موارد افراد سودجو و دلال نیز در این حوزه حضور می‌یافتند. خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه تشرف شاهد یک نظم و انسجام برای واگذاری و دریافت اولویت‌های حج تمتع هستیم.

وی با بیان این‌که سامانه tasharof.haj.ir به نوعی ارتباط دوسویه واگذارکنندگان و متقاضیان را مستقیما و بدون واسطه‌گری افراد سودجو و دلال برقرار می‌کند، گفت: متقاضیان (واگذارکنندگان و دریافت‌کنندگان اولویت حج تمتع) ابتدا با مراجعه به درگاه اینترنتی ذکر شده به ثبت اطلاعات و درخواست خود می‌پردازند و بعد از احراز هویت و تایید مراحل، به یکی از دفاتر خدمات زیارتی معرفی می‌شوند تا کارهای واگذاری قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع صورت گیرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت با اشاره به راه‌اندازی سامانه نقل و انتقال اولویت حج تمتع در سال ۹۸ ادامه داد: هیچ نقل و انتقالی بدون مراجعه به سامانه tasharof.haj.ir و طی کردن مراحل پیش‌بینی‌شده انجام نمی‌گیرد و واگذارکنندگان و دریافت‌کنندگان اولویت نیز از مراجعه به افراد واسطه‌گر و خرید و فروش به صورت وکالتی یا... پرهیز کنند چراکه تنها ملاک واگذاری و دریافت اولویت، سامانه ذکرشده خواهد بود.

وی بیان کرد: از ابتدای راه‌اندازی سامانه  tasharof.haj.ir تاکنون بیش از ۱۳ هزار انتقال و واگذاری اولویت حج تمتع انجام گرفته است.

قادری درباره فراخوان تکمیل اطلاعات دارندگان قبض ودیعه‌گذاری حج تمتع نیز توضیح داد: فراخوان تکمیل اطلاعات که باید از سوی ودیعه‌گذاران انجام شود به منظور به‌روزرسانی اطلاعات و ارتباط دوسویه با آنان، در جهت برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت حج تمتع و تخصیص سهمیه به استان‌ها برای اعزام و سایر امور اجرایی خواهد بود.

وی ادامه داد: به منظور سهولت کار متقاضیان محترم، درگاه اینترنتی به آدرس reserve.haj.ir  طراحی شده است تا افراد هرچه سریع‌تر به آن مراجعه کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت با تاکید بر این‌که تمامی دارندگان قبض ودیعه‌گذاری حج تمتع باید اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند، اظهار کرد: اعزام، برنامه‌ریزی‌ و حتی واگذاری اولویت حج تمتع در سامانه tasharof.haj.ir نیز منوط به حضور در فراخوان تکمیل اطلاعات است.

قادری با بیان این‌که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در نوبت تشرف به حج تمتع قرار دارند، گفت: سامانه طراحی شده فقط برای افرادی که در اولویت تشرف قرار دارند طراحی نشده و ضروری است همه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع به آن مراجعه کنند.