زنان برای رسیدن به سطح برابر در گرفتن حقوق و دستمزد با مردان باید بیش از ۲۵۰ سال منتظر بمانند، به شرط آنکه در این سال‌ها دستمزد مردان با روند فعلی افزایش نیابد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد فاصله دستمزد زنان با مردان که سال گذشته می‌توانست پس از ۲۰۲ سال پر شود، امسال یک رکورد تازه خلق کرده است. در واقع، زنان اگر می‌خواهند سرانجام یک روز حقوق و دستمزد برابر با مردان بگیرند، باید ۲۵۷ سال منتظر بمانند.

این اعداد و ارقام شگفت‌انگیز نتیجه بررسی وضعیت مالی و اقتصادی و میزان دستمزد زنان و مردان در ۱۵۳ کشور با در نظر گرفتن چهار معیار اقتصاد، سیاست، آموزش و بهداشت است. کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد که در ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده بودند زنان ۲۰۲ سال بعد به برابری اقتصادی با مردان نزدیک می‌شوند، امسال ۵۵ سال دیگر به پیش‌بینی خود افزودند و این یعنی برابری اقتصادی زنان و مردان امری تقریبا محال و ناشدنی است.

در گزارش سال گذشته آمده بود زنان نمی‌توانند به برابری حقوق و دستمزد خود با مردان امیدوار باشند مگر اینکه وارد عرصه‌هایی پردرآمد چون علوم، فناوری‌های نوین و مهندسی شوند. در بخشی از گزارش امسال درباره چشم‌انداز نومیدکننده برابری اقتصادی چنین آمده است: «هیچ‌کدام از ما در زندگی‌مان برابری اقتصادی زنان و مردان را نمی‌بینیم و بعید است از فرزندان ما هم کسی این شرایط را در دوران زندگی‌اش ببیند.»

نکته غم‌انگیز اینکه با فراگیرتر شدن فناوری‌های نوین فرصت‌های شغلی زنان بیش از مردان تحت تاثیر قرار می‌گیرند و حرفه‌هایی چون فروشندگی و خرده‌فروشی به تدریج از بین می‌رود. ضمن اینکه تعداد زنان فعال در حوزه‌های پردرآمدتر بسیار کمتر از مردان است و همین بر نابرابری میان آنها می‌افزاید.

با وجود پررنگ‌تر شدن حضور زنان در عرصه سیاست و جایگاه‌های مدیریتی، فقط ۲۱ درصد پست‌های وزارتی در دنیا در اختیار زنان است و اگر روند همین‌گونه ادامه داشته باشد، ۹۹.۵ سال طول می‌کشد تا فاصله مدیریتی میان زنان و مردان پر شود.

از ۱۰ کشور اول جهان با کمترین فاصله اقتصادی میان زنان و مردان، هفت کشور در اروپای غربی هستند. این کشورها به ترتیب عبارتند از ایسلند، نروژ، فنلاند، سوئد، نیکاراگوئه، نیوزیلند، ایرلند، اسپانیا، رواندا و آلمان.