به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از مهمترین نیازهای کشور بهویژه استان البرز در بخش ایجاد زیرساختها و امکانات آموزشی است که این مشکل هرساله در البرز مشهودتر میشود. استان البرز در کشور بیشترین مدارس ۲ نوبتی و تراکم بالای دانشآموزی در کلاس درس معلم را دارد.
این استان در بخش سرانه فضای آموزشی آخرین استان کشور و بعد از استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. بین ۳۵ تا ۴۰ درصد فضاهای آموزشی استان البرز نیز به دلیل قدمت بالا فرسوده و نیازمند به تخریب و بازسازی است.
شلوغی کلاسهای درس بهویژه در دوره ابتدایی سبب شده که دانشآموزان در یادگیری درسهایشان با مشکل روبرو شوند و معلمان نیز در کلاسهای درس بیشتر نقش مبصر را داشته باشند.
ساکنان البرز بیش از ۲۰ سالی میشود که شاهد مشارکت بالا و بینظیر خیرین مدرسهساز بهخصوص در مناطق کم برخوردار و پرجمعیت استان در امر مقدس مدرسهسازی هستند. حدود ۲ سالی است که یکی از مهمترین مشکلات خیرین مدرسه از برای ساخت مدرسه در این استان را نبود زمین تشکیل میدهد.
نبود زمین برای ساخت مدرسه در نواحی چهارگانه آموزشوپرورش کرج که بیشترین مهاجرتپذیری استان البرز را نیز دارد محسوستر است. بهصف ایستادن خیرین مدرسهساز برای تأمین زمین یکی از چالشهای اصلی ساخت کلاسهای درس در استان پرجمعیت دانشآموزی استان البرز است که باید برای آن چارهاندیشی کرد.
این درحالیکه است که سالانه بیش از ۱۲ هزار نفر بهواسطه مهاجرتها به جمعیت دانشآموزی البرز افزوده میشود.
تأمین زمین خواسته مهم خیرین
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز البرز گفت: خیرین مدرسهساز در این استان ازجمله در کرج نیاز به تأمین زمین مناسب برای ساخت فضاهای آموزشی دارند.
محمدرضا اسپرورین اظهار داشت: اقدامات خوب خیرین در البرز موجب شده که این استان در کشور کارنامه موفقی داشته باشد و رتبه برتر کسب کند. طی ۲۰ سال گذشته خیرین نیکاندیش در تأمین کلاسهای درس در این استان نقش مؤثری داشتهاند که اگر همت والای این عزیزان نبود کمبود شدید فضای آموزشی در البرز بودیم.
اسپرورین یکی از مشکلات اصلی خیرین مدرسهساز بهویژه در استان البرز را در بخش تأمین زمین آموزشی و پیگیری روند اداری بهخصوص در نواحی چهارگانه آموزشوپرورش کرج عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه تأمین فضای آموزشی مناسب در ایران کوچک نیاز به افزایش مشارکتهای مردمی با هر توان مالی دارد، اضافه کرد: تاکنون خیرین نیکاندیش حدود نیمی از مدارس تازهساخت البرز را احداث کردهاند.
وی بیان داشت: برای رفع این کاستی تنها نمیتوان به ظرفیت بخش دولتی اکتفا کرد.
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز البرز ادامه داد: هرسال بیش از ۱۲ هزار دانشآموز به جمعیت البرز اضافه میشود درحالیکه برای تحت پوشش قرار دادن این تعداد دانشآموز، کلاس درس موردنیاز به فضای آموزشی استان اضافه نمیشود.
اسپرورین ادامه داد: در نزدیکی کانون شهید فهمیده کرج در رجایی شهر یک هزار ۷۰۰ واحد مسکونی ساختهشده درحالیکه برای آن فضای آموزشی پیشبینینشده است.
وی تأکید کرد: حتی برای مسکن مهر نیز در البرز فضای آموزشی ساخته نشده است.
عملکرد بینظیر خیرین مدرسهساز در البرز
مدیرکل آموزشوپرورش البرز گفت: خیرین مدرسهساز در ساخت فضاهای آموزشی این استان کارنامه موفق و بینظیری دارند که این حرکت معنوی آنان قابلتحسین است.
سالار قاسمی اظهار داشت: برنامه آتی مجمع خیرین مدرسهساز در البرز باید با محوریت نیازسنجی و توانمندسازی هدایت شود. حضور خیرین در امر ساخت مدرسه در سال جاری از رشد خوبی برخوردار بوده که لازم است در استان از خدمات شایسته مجمع خیرین و اعضای آن تقدیر به عمل آید.
وی به مشکل کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز اشاره کرد و یادآور شد: باید از ظرفیت شورای آموزشوپرورش برای حل این مشکل اساسی استفاده کرد. برای پیشبرد اهداف آموزشوپرورش در استان البرز که جمعیت میانگین دانشآموزی آن از میانگین کشوری پیشی گرفته است و کلاسهای درس پرتراکم دارد باید چارهاندیشی کرد.
مدیرکل آموزشوپرورش البرز ادامه داد: در استان البرز خیرین مدرسهساز در انتظار تأمین زمین برای ساخت کلاس درس نشستهاند که این مهم نیاز به توجه مدیران شهری کرج و اعضای شوراهای اسلامی شهر دارد.
قاسمی عنوان کرد: برای ساخت مدرسه در البرز که با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است نیاز به همراهی همه مدیران، ارگانها، بانکها، صنایع و شرکتهای صنعتی و تولیدی فعال در این استان برای کمک در امر مقدس مدرسهسازی داریم.
وی تشکیل کارگروههای تخصصی در مجمع خیرین البرز را ضروری دانست و یادآور شد: با توانمندسازی، نیازسنجی و تشکیل کارگروههای تخصصی در این بخش باید زمینه و بستر مناسب را برای جذب اعتبارات دولتی و کمک خیرین در این استان را به وجود آورد.
وی تأکید کرد: تأمین زمین برای ساخت مدرسه یکی از مشکلات اصلی آموزشوپرورش البرز است که در صورت ادامه بیتوجهی به این موضوع مهم باید شاهد افت مشارکت خیرین مدرسهساز در این استان باشیم.
آمادگی خیرین برای ساخت مدرسه
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز البرز گفت: نبود زمین برای ساخت مدرسه در این استان درد بزرگی است که باهم اندیشی و همراهی مسئولان ذیربط قابلدرمان است.
حسن مهرانی اظهار داشت: هفت خیر برای ساخت مدرسه در البرز اعلام آمادگی کردهاند اما زمینی برای معرفی به این خیرین نیکاندیش وجود ندارد.
وی یادآور شد: این خیرین نیکاندیش حدود ۲ سال است که تفاهمنامه ساخت مدرسه در مناطق کم برخوردار و موردنیاز استان ازجمله آق تپه و کمال شهر کرج را امضا کردهاند اما زمینی وجود ندارد که کار ساخت کلاسهای درس در آن شروع شود.
مهرانی با اشاره به اینکه پولهای ساخت مدارس خیر ساز بهحساب بانکی واریزشده است، اضافه کرد: چاره رفع این مشکل که امروز به دغدغه اصلی خیرین مدرسهساز و حتی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز تبدیلشده فقط از طریق همکاری اعضای شورای اسلامی، شهرداری و مسکن و شهرسازی در این استان برطرف میشود.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز تصریح کرد: نداشتن زمین در البرز موجب شده که خیرین نیکاندیش در صف انتظار ساخت کلاس درس قرار گیرند درحالیکه استان با کمبود فضای آموزشی روبرو است.
وی اضافه کرد: در صورت عدم واگذاری زمین برای ساخت کلاس درس در البرز طولی نمیکشد که استان بحران فضای آموزشی را بامعنای واقعی آنکه آثار جبرانناپذیری را به همراه دارد، تجربه کند.
مهرانی گفت: در البرز خیرین مدرسهسازی حضور دارند که بین پنجتا ۱۱ ماه است که برای ساخت مدرسه در انتظار تأمین زمین نشستهاند اما زمینی وجود ندارد و این مهم نیازمند پیگیری ویژه استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.
وی از محمدرضا اسپرورین، حبیب اله ظهوری، رضا خاکباز، محمد محمدخانی بهعنوان خیرینی نام برد که در انتظار تحویل زمین برای مدرسه هستند.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز البرز گفت: برای ساخت هر مدرسه باید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع زمین اختصاص یابد.
کمبود ۵۲۰ فضای آموزشی در شهرکهای مسکونی
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز گفت که در شهرکهای مسکن مهر این استان با کمبود ۵۲۰ فضای آموزشی مواجه هستیم.
محمد دلاوریان اظهار داشت: در البرز هفت شهرک مسکونی پرجمعیت با حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی داریم که دانشآموزان در این مناطق نیاز به فضای آموزشی دارند.
وی با اشاره به اینکه خیرین تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد تومان از سرمایه خود را صرف ساخت مدرسهسازی در البرز کردهاند، یادآور شد: مسکن مهر البرز در فقر فضای آموزشی است به همین دلیل نیاز به حمایت دارد. دلاوریان عنوان کرد: تاکنون تنها ۳۰ محیط آموزشی از سوی پیمانکاران احداث و در اختیار دانشآموزان قرارگرفته است.
دلاوریان اضافه کرد: توسعه این قبیل محیطها بهویژه در مناطق محروم و شهرکهای پرجمعیت از حساسیت بالایی برخوردار است. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز ادامه داد: برای ساخت مدارس در شهرکهای مسکونی استان نیاز به مشارکت شهرداریها داریم.
وی تأکید کرد: پیمانکاران تعاونیهای مسکن متأسفانه به وظیفه خود در ساخت فضای آموزشی در شهرکهای مسکونی عملنکردهاند.
فرسودگی ۳۵ درصد فضاهای آموزشی البرز
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۵ درصد فضاهای آموزشی این استان فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.
محمدجواد کولیوند اظهار داشت: ۲ هزار و ۳۰۱ کلاس درس در این استان نیاز به مقاومسازی دارد تا دانشآموزان در فضایی ایمن و استاندارد درس بخوانند. در البرز حدود ۱۶ هزار کلاس درس وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۶ کلاس آن نیاز به مقاومسازی دارد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت بالای دانشآموزی، فرسوده بودن مدارس و تراکم بالای دانشآموزی در کلاسهای درس در این استان نیاز به ساخت هشت هزار کلاس درس جدید داریم.
کولیوند بابیان اینکه ساخت یک هزار کلاس درس در البرز آغازشده است، یادآور شد: سالانه بهطور متوسط ۴۰۰ کلاس درس در این استان باید ساخته شود. وی تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون حمایت دولت در ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی در البرز روند مطلوبی داشته است تا فقر فضای آموزشی در این استان کمرنگ شود.
این نماینده مجلس بابیان اینکه البرز در بخش تراکم دانشآموزی، یکی از متراکمترین استانهای کشور است، افزود: ساخت کلاس درس به دلیل کمبود فضای آموزشی و فرسودگی کلاسها باید در اولویت کاری پروژههای عمرانی استان قرار گیرد.
وی ادامه داد: استان البرز به دلیل مهاجرپذیری بالا، حاشیهنشینی و سکونتگاههای غیرمجاز با چالشهای ویژهای در بخش فضای آموزشی مواجه است.
کولیوند گفت: سالانه ۱۲ هزار نفر به جمعیت دانشآموزی استان البرز افزوده میشود. وی سرانه فضای آموزشی در البرز را ۳. ۵ ذکر کرد درحالیکه این سرانه در کشور ۸. ۵ است.
البرز و دغدغه تأمین زمین برای ساخت مدرسه
استاندار البرز گفت: این استان با داشتن جمعیت دانشآموزی بالا با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است که تأمین آن نیازمند افزایش اعتبارات دولتی و همت والای خیرین مدرسهساز و مشارکتهای مردمی است.
عزیزالله شهبازی اظهار داشت: احداث فضاهای آموزشی جدید در البرز که دارای بیشترین مدارس دوشیفته، رشد بالای سالانه دانشآموزی، تراکم دانشآموزی بالاتر از میانگین کشوری در کلاس درس و فرسوده بودن نیمی از مدارس هست، ضروری است.
در برخی از مناطق البرز واحدهای مسکونی بهصورت مجتمع یا شهرک احداثشده است درحالیکه فضای آموزشی برای آن پیشبینینشده است. البرز نیاز به ساخت فضای آموزشی دارد زیرا جمعیت دانشآموزی آن هرساله در حال رشد است و باید سالانه ۴۰۰ کلاس درس جدید در این استان احداث و تجهیز شود لذا تأمین زمین برای ساخت مدرسه باید به دغدغه مدیران در البرز تبدیل شود.
رئیس شورای آموزشوپرورش البرز ادامه داد: بهطورقطع بودجهها و اعتبارات دولتی جوابگوی نیازهای موجود در حوزه آموزشوپرورش نیست، به این دلیل انسانهای خیر وارد میدان شده و با ساخت مدرسه به میهن خود خدمات ارزشمندی ارائه میدهند که نباید این حضور را از دست بدهیم.
شهبازی با اشاره به اینکه خیران مدرسهساز تلاشهای گستردهای برای ساخت فضاهای آموزشی در البرز انجام دادهاند، افزود: اما با توجه به نیاز این استان به کلاس درس، نیاز به افزایش مشارکتهای مردمی با هر توان مالی داریم.
وی بیان داشت: ساخت و تجهیز هشت هزار کلاس درس در البرز از طریق تخصیص اعتبارات کشوری و استانی سالهای زیادی طول میکشد درحالیکه افزایش سطح مشارکتهای مردمی و تأمین زمین موردنیاز برای ساخت مدرسه میتواند به ساخت کلاسهای درس در این استان سرعت ببخشد.
وی تأکید کرد: همیشه با مشارکت افراد نیکوکار مشکلات بزرگی در کشور حلشده است که یکی از این مشکلات در بخش فضای آموزشی بوده است به این دلیل است که از خیران نیکاندیش مدرسهساز بهعنوان بازوان دولت در ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی یاد میشود.
استان البرز ۵۰۰ هزار دانشآموز دارد که در یک هزار و ۳۰۰ ساختمان آموزشی مشغول تحصیل هستند.